Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Første uke som Linux-bruker

Anbefalte innlegg

det er virkelig synd du/dere som planla dette eksperimentet ikke planla dette bedre. de fleste maskiner er kun lagd for å fungere i windows, og produsenter av hardware, spesielt laptop produsenter ofte kløner det skikkelig til. AMD har ikke engang drivere til windows laptop-er på sidene dems, selv om de blir utvikla i samme hastighet som desktop driverne må produsentene av laptopene gjøre små inngrep i driverne for å få de 100% ferdig (hotkeys og sånt smådill)

jeg har god erfaring med de åpene driverne til AMD. og de har stort sett vært de eneste driverne til AMD skjermkort som lot meg spille video uten tearing. har ikke kun gode erfaringer med Nvidia heller. -vdpau har gjentatte ganger fått hele systemet til å fryse (da savna jeg faktisk blåskjerm-en som restarta maskina) (GF 210)

siste laptop som fungerte som den skulle i linux, var en acer 1810tz

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til DET store problemet med Linux idag - ihvertfall om man fokuserer kun på det tekniske - Grafikk og dertilhørende driver og ytelsesproblemer. Jeg bruker selv Ubuntu 11.10 med gnome 3.2 på en Dell Laptop med Nvidia chip. Selv med proprietære drivere er ytelsen langt under det man bør kunne forvente - men det funker. Når det så ikke funker, så er du i trøbbel, men mindre du har såpass med erfaring at du kan fikse det selv. Ellers er jo Google din venn (men hvis X ikke vil starte...så..) Blir helt feil å skylde på driverprodusentene. Man selger en totalopplevelse. Hvis driverne ikke funker er det altså produktet (Linux) sitt problem. Det at jeg vet at det ikke leveres gode nok drivere fra ATI/Nvidia løser ikke mitt problem. Hadde ikke dette vært et prosjekt, ville artikkelforfatter gitt opp for lenge siden. Er dog ingen quick fix på dette. Har nevnt Wayland prosjektet tidligere, men det ligger vel et par år frem i tid. Ellers synes jeg Gnome 3.2 funker langt bedre en Unity. Er også blitt rimelig fornøyd med KDE 4.7. Krever litt mer tweaking og tuning, men det er slettes ikke utenkelig at det ender opp som default på min maskin.

gnome 3 går som ei kule på netbooken min. og er flott som bare juling med touch screen. (lenovo S10-3t). kde 4 var for knotete å sette opp synes jeg.. (har likt best windowmaker og xfce oppigjennom årene, men der er det mye knot for å få touchscreen til å funke skikkelig).

Lenke til kommentar

Synd at du skal møte på så mange problemer som setter en stopper for din erfaring med Linux, virkelig kjedelig.

Det ble nevnt at det kanskje ikke var så lurt å bruke noe tilknyttet Gnome 3/Unity pga. ustabilitet, men jeg syns det er greit at det testes da det er det vanlige folk ville ha gjort også.

Har forøvrig alt prøvd Linux på en PC med noe fra AMD/ATI i seg, visste ikke at det var så krise. Intel/nvidia! :)

Noen som for øvrig kan gi meg svar på hvor stor plass nyeste Ubuntu tar på disken?

Required er 15 GB, som kan virke sannsynlig for en ferdig Ubuntu-installering.

ferdig installert fra live cd og satt opp med det som trengs for en gjennomsnitts skole maskin tar nyeste ubuntu ca 6-7 gig. (maskina til madammen har en 16 gig SSD og har 8 gig ledig etter alt OS og SW relatert er installert)

Lenke til kommentar

det er virkelig synd du/dere som planla dette eksperimentet ikke planla dette bedre. de fleste maskiner er kun lagd for å fungere i windows, og produsenter av hardware, spesielt laptop produsenter ofte kløner det skikkelig til. AMD har ikke engang drivere til windows laptop-er på sidene dems, selv om de blir utvikla i samme hastighet som desktop driverne må produsentene av laptopene gjøre små inngrep i driverne for å få de 100% ferdig (hotkeys og sånt smådill)

jeg har god erfaring med de åpene driverne til AMD. og de har stort sett vært de eneste driverne til AMD skjermkort som lot meg spille video uten tearing. har ikke kun gode erfaringer med Nvidia heller. -vdpau har gjentatte ganger fått hele systemet til å fryse (da savna jeg faktisk blåskjerm-en som restarta maskina) (GF 210)

siste laptop som fungerte som den skulle i linux, var en acer 1810tz

Det kan man kanskje si, men hvor realistisk er det å forvente at folk som vil prøve linux på desktopen skal kjøpe en ny maskin for å gjøre det?

AtW

Lenke til kommentar

Tatt i betraktning at redaksjonen brant ~40 000 på appleprodukter synes jeg ikke 7-8 i en system76 er for ille.

Det kan du si, men det ble de også (i mine øyne behørig), kritisert for i apple-artikkelen. At det er en skeiv sammenlikning når man kjøper hardware for titusenvis, for å tilpasse seg OSet. Men det er tross alt noe folk gjør, også den gjengse mann, er det realistisk at de vil gjøre det samme for linux?

AtW

Lenke til kommentar

Neppe, men det gjør at hele kritikken på bakgrunn av "behov for terminalen" og "driverproblemer" faller på steingrunn.

Jeg kom for ca. 6 minutter siden over en tråd som klager over driverproblemer til skjermkortet i win7. I vista funket det fint. Så det er ikke et unikt problem.

Long story short: dersom man vil ha en problemfri (driverwise) opplevelse kjøper man dedikert hardware. Er man typen villig til å legge ut så mange tusen for apple-produkter OG er genuint interessert i å gi linux et forsøk er det neppe de få tusen for system76 som skal være hinderet.

Hva som gjelder for "vanlige" folk blir nesten irrelevant i den sammenhengen. Isåfall blir det ekstra feil å sammenligne artikkelseriene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Neppe, men det gjør at hele kritikken på bakgrunn av "behov for terminalen" og "driverproblemer" faller på steingrunn.

Jeg kom for ca. 6 minutter siden over en tråd som klager over driverproblemer til skjermkortet i win7. I vista funket det fint. Så det er ikke et unikt problem.

Long story short: dersom man vil ha en problemfri (driverwise) opplevelse kjøper man dedikert hardware. Er man typen villig til å legge ut så mange tusen for apple-produkter OG er genuint interessert i å gi linux et forsøk er det neppe de få tusen for system76 som skal være hinderet.

Hva som gjelder for "vanlige" folk blir nesten irrelevant i den sammenhengen. Isåfall blir det ekstra feil å sammenligne artikkelseriene.

Det er jo ikke noe poeng å framstille denne problematikken som "driverproblemer" eller "ikke driverproblemer". Det er et ganske bredt spekter.

Hvem mener du artikkelseriene er myntet på, og mener du denne gruppen er folk som kommer til å kjøpe dedikert hardware for å kjøre linux?

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe poeng å framstille denne problematikken som "driverproblemer" eller "ikke driverproblemer". Det er et ganske bredt spekter.

Vel, alle problemene i artikkelen til nå har vært ifb. drivere (og ett med spotify, men der lurer jeg på hvor kontorassistansen er hen).

Hvem mener du artikkelseriene er myntet på, og mener du denne gruppen er folk som kommer til å kjøpe dedikert hardware for å kjøre linux?

Jeg antar den er myntet på de samme som leste mac-serien og ville se hvordan en som aldri har rørt linux reagerte på det som arbeidsstasjon. Om hvordan linux ble tatt imot av en som er tilvent noe annet. Den biten av testen forsvinner litt når han ender med å sutre over dårlige drivere og proprietær software.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Om testene skulle ha vært fair så burde det ha vært en middels Macbook med en vanlig PC-skjerm vs. System76. Da hadde vi sett klaging over rambruk og vindubehandleren til Mac i flere uker og hvor herlig og stabilt Linux var, for å snu ting litt på hodet i forhold til hvordan det er nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel mer sånn at man ikke får kjøpt en maskin uten at det er forhåndsinstallert et OS. (der folk handler altså)

Så lærer man seg det, eller så bytter man den inn i en annen maskin - fortsatt med forhåndsinstallert OS.

For du får ikke kjøpt noe annet.

Skal du slippe å betale for et OS må du bygge selv - og det utelukker jo endel da.......

Lenke til kommentar

Må si meg helt enig med kjeLL//

Om man skal bruke Linux så bør man ta utgangspunkt i at maskinvare er støttet. Mange er klar over problematikken når det gjelder drivere, men denne serien handler nå ikke om hvordan Linux er i bruk, den handler kun om et stort problem som kan oppstå.

Svært få sitter sikkert igjen med et inntrykk av hvordan Ubuntu er i bruk, og svært få har nok fått liten innsikt i om dette kan være et aktuelt alternativ. Hadde vært mye bedre om det hadde blitt nevnt hvilke problemer som kan oppstå. Om Linux kan være et interessant alternativ så vil man være klar over problemene og sjekke opp litt på forhånd.

Dessuten, Mac er sertifisert for Mac OS, kun en Pc fra HP er sertifisert for Ubuntu. I det minste velg en sertifisert maskin, eller gjør som dere gjorde med Mac, kjøp maskinvare med OS installert, Multicom er en Norsk butikk som selger det. DELL har vel også noen om man ringer dem.

Om dere f.eks hadde valgt en bærbar som slo seg vrang i Windows 7,hadde det gitt lite inntrykk om hvordan Windows 7 er i bruk.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Vel, alle problemene i artikkelen til nå har vært ifb. drivere (og ett med spotify, men der lurer jeg på hvor kontorassistansen er hen).

Jeg antar den er myntet på de samme som leste mac-serien og ville se hvordan en som aldri har rørt linux reagerte på det som arbeidsstasjon. Om hvordan linux ble tatt imot av en som er tilvent noe annet. Den biten av testen forsvinner litt når han ender med å sutre over dårlige drivere og proprietær software.

Det er greit nok, men det er for enkelt å si "driverproblemer kan oppstå på windows også", det betyr ikke at sannsynligheten eller alvorligheten av problemene er den samme.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker Zorin Linux på en maskin, har også Mint på en maskin. Har brukt linux i mange år uten problemer. For nybegynnere er det nok lurt i forkant å sjekke litt rundt dette med maskinvare og Linux før man velger hvilken Linuxdistro man går for. Det var det første jeg lærte meg med Linux for mange år tilbake.

Hadde nok vært lurt å starte med Mint i dette tilfellet, stort sett alt ut av boks der i gården.

Lenke til kommentar

Linux trenger en offisiell sertifiseringsordning for hardware, lignende WHQL. Kommer aldri til å skje, men det trengs.

Selvfølgelig ikke siden hver versjon av hver distribusjon har ulik hardwarestøtte. Man må nesten sjekke den distro'en man har tenkt å bruke opp mot den hardware'n man har tilgjengelig. Ubuntu har f.eks. en liste over sertifisert hardware her; http://www.ubuntu.com/certification/ - og tilsvarende er vel tilgjengelig for de fleste andre distro'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...