Godlike Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Er aceton like bra ved fjerning av goop på cpu/gpu/kjøleribbe som isopropanol? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Bruker rødsprit eller lynol jeg, gjør samme nytten. Tror ikke det er noen stor forskjell mellom disse forskjellige stoffene. Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 Er det ikke rødsprit som legger igjen et lite fettlag da? Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Er det ikke rødsprit som legger igjen et lite fettlag da? N E I ! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Aceton er vel hakket "barskere" enn isopropanol, og i så måte minst like egnet. Men hold deg for all del unna neglelakk-aceton! Denne er tilsatt oljer, som skal beskytte neglene til de som bruker slikt. Aceton er forøvrig svært aggressive greier. Og søler du slikt der du ikke burde ha gjort det, f.eks på salongbordet, så stakkars deg! Eller kanskje; Stakkars lakk! Rødsprit er helt ok å rense med også, det finnes ikke fettstoffer i denne heller. Lynol havner vel i samme klasse som aceton, men kan selvsagt brukes for fjerning / avfetting den også. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Jeg tror jeg har 1 liter lynol på en metallflaske.. 1/4 har dunstet bort.. Har stått ganske lenge da så.. Er ikke helt imponert over lokket på den flaska.. Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 15. august 2003 Forfatter Del Skrevet 15. august 2003 jaja... får bruke aceton da Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Er det ikke rødsprit som legger igjen et lite fettlag da? N E I ! JO! Om det ikke er fett så legger ihvertfall rødsprit igjen en hinne, isopropanol gjør det ikke. Dette er grunnen til at rødsprit ikke anbefales til rengjøring/avfetting ved feks. montering av foliedekor på biler (Ref. 3M) Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Er det ikke rødsprit som legger igjen et lite fettlag da? N E I ! JO! Om det ikke er fett så legger ihvertfall rødsprit igjen en hinne, isopropanol gjør det ikke. Dette er grunnen til at rødsprit ikke anbefales til rengjøring/avfetting ved feks. montering av foliedekor på biler (Ref. 3M) Skjønner ikke hvor dere får det ifra at rødsprit legger igjen drit. DET GJØR IKKE DET! Forstå nå det da, herregud. Rødsprit brukes til akkurat det, rengjøring og avfetting. RengjøringArcus Rødsprit er et svært anvendelig rense- og løsningsmiddel som inneholder 95% denaturert etanol. Produktet benyttes som avfettingsvæske for tre og metall før lakkering eller maling. Arcus Rødsprit er svært anvendelig til flekkfjerning på tekstiler og erstatter ofte spesialprodukter. Opptenning/brennvæske for spritapparater. Antifrost - hindrer frost i vannlås og vannpumper. Oppløsningsmiddel/rensemiddel for farge, beis, lakk og lim. Avfettingsmiddel før lakking og maling. Rengjøringsmiddel - effektiv til båter, flekkfjerning, utstyr og overflater i hjemmet. Alle som sier rødsprit ikke duger har bæsja på leggen. Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Alle som sier rødsprit ikke duger har bæsja på leggen. Om så var tilfelle så ville ikke 3M's forskningsavdelinger anbefale Isopropanol istedet. Rødsprit blir sammen med et annet rengjøringsmiddel spesifikt frarådet brukt da det legger igjen produktrester. Å bruke produsentens beskrivelse som sannhetsbevis blir for dumt. De fleste som har rengjort større flater med rødsprit har nok opplevd den hvite tynne hinnen som legges igjen. Denne kan gnikkes og gnis vekk, men det er bortkastet arbeid når man kan unngå dette ved å bruke isopropanol. Noen påstår at dette kommer av brekkmiddler ol. som er lagt til uten at jeg kan verifisere dette. Mot dumskap kjemper selv den vise forgjeves! Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Alle som sier rødsprit ikke duger har bæsja på leggen. Om så var tilfelle så ville ikke 3M's forskningsavdelinger anbefale Isopropanol istedet. Rødsprit blir sammen med et annet rengjøringsmiddel spesifikt frarådet brukt da det legger igjen produktrester. Å bruke produsentens beskrivelse som sannhetsbevis blir for dumt. De fleste som har rengjort større flater med rødsprit har nok opplevd den hvite tynne hinnen som legges igjen. Denne kan gnikkes og gnis vekk, men det er bortkastet arbeid når man kan unngå dette ved å bruke isopropanol. Noen påstår at dette kommer av brekkmiddler ol. som er lagt til uten at jeg kan verifisere dette. Mot dumskap kjemper selv den vise forgjeves! Hvilken hvite tynne hinne? Det har jeg aldri opplevd ved bruk av rødsprit når jeg har renset ting. Jeg har testet Rødsprit, lynol og aceton. Jeg hverken merker eller ser forskjell ved bruk av de forskjellige middlene. Ikke noe hvit hinne her i gården nei. Si hva du vil, men rødsprit er ypperlig til rensing av CPU og kjøleribber. Etter hva jeg har lest mange steder så skulle man tro folk her på forumet forvekslet rødsprit med whitespirit. Nei, jeg står ved mitt. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg gjorde en liten "test" av forskjellige løsemidler for avfetting for en god stund siden. Jeg påførte forskjellige stoffer på et speil. En grei måte og visuelt se en evt hinne etter jeg lot stoffene fordampe naturlig. Jeg testet tynner nr 17, isopropanol, rødsprit, aceton og startgass. Det eneste stoffet som ikke la igjen noe som helst synlig, var rødsprit... Å bruke produsentens beskrivelse som sannhetsbevis blir for dumt. Nei, hvorfor det? Jeg synes det hadde vært fint om du kunne ha gjort det likevel. Finnes vel en link en plass? Etter hva jeg har lest mange steder så skulle man tro folk her på forumet forvekslet rødsprit med whitespirit. Nei, jeg står ved mitt. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Ah, endelig en som er enig med meg. Den rødspritflaska jeg har stående her hjemme stod ute i sommerferien. Den fikk mest sannsynelig litt sol på seg siden rødfargen er borte. :smile: Lenke til kommentar
B1ackBoX Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 ..så nå har du whitespirit? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå