Gå til innhold

Guide: PC i prisklasse 5000-20.000 kr (samt en for 50k)

Anbefalte innlegg

Det er veldig mange på forumet som spør etter hjelp til pc-kjøp og har et visst budsjett, så her skal jeg lage en guide for diverse budsjett. Alt fra små-gamere til skikkelig kraftsultne gamere.

Hvis noen mener noe burde byttes ut, så er det bare å sende en PM.

Dette er en veiledende guide. Det er mulig du finner komponenter billigere andre plasser.

Bemerk: Nåværende forslag ble laget 25.11.2011 - skal prøve å oppdatere den så ofte som mulig.

Jeg tar ikke med overklokkingsmuligheter i betrakningen før prisen blir rimelig høy.

Budsjett: 5000-6000 kr.

Kabinett: Cooler Master CM 690 II Lite Midi Tower

Hovedkort: ASUS P8Z68, Socket-1155

RAM: Corsair Value S. DDR3 1333MHz 8GB KIT

Prosessor: Intel® Core i5-2500K Processor

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB 7200 RPM - Bemerk at HDDer fortiden koster mer enn vanlig grunnet flomsituasjonen i Thailand.

Strømforsyning: Chieftec Smart Series 550W PSU

Skjermkort: ASUS GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX CUDA // eller en litt dyrere og bedre ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA

Med et slikt setup skal du klare BF3 med noe high, noe medium, samt en utrolig bra prosessor som vil holde lenge. Riggen er også rimelig stille. Du kan eventuelt bytte ut vifta på prosessoren.

Budsjett: 10.000 kr

Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl

Hovedkort: ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155

RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB 7200 RPM - Bemerk at HDDer fortiden koster mer enn vanlig grunnet flomsituasjonen i Thailand.

Strømforsyning: Chieftec Nitro Series BPS-550C 550W PSU

Skjermkort: ASUS Radeon HD 6970 2GB

Eventuelt: Antec Kuhler H2O 620 CPU Kjøler - En svært stille og effektiv vannbasert kjøleløsning. Egner seg ikke helt til overklokking, men du vil ikke høre noe støy i det hele tatt.

Med denne riggen skal du ha en stille PC som vil kjøre BF3 med det meste på ultra og noe high. Det er også litt rom for overklokking, dersom du skulle ønske det.

Budsjett: 15000 kr.

Kabinett: Cooler Master HAF X Big Tower Sort

Hovedkort: ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155

RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB

Prosessor: Intel® Core i7-2600K Processor

SSD: Kingston HyperX SSD 120GB 2.5"

Strømforsyning: Corsair AX 850W PSU

Skjermkort: EVGA GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA - 2 av disse

CPU-kjøler: Antec Kuhler H2O 620 CPU Kjøler - En svært stille og effektiv vannbasert kjøleløsning. Egner seg ikke helt til overklokking, men du vil ikke høre noe støy i det hele tatt. Eventuelt kan du punge ut med en Antec 920 eller Corsair H100.

Denne riggen er forholdsvis stille, i hvertfall så stille som mulig uten å vannkjøle alt sammen. Ikke nok med at du skal klare BF3 på ultra rimelig fint i 1080p oppløsning, men PCen er også svært bra på de fleste oppgaver du kan gi den. Det er også en del rom for overklokking dersom du skulle ønske det.

Budsjett: 20.000 kr

Skal du bruke så mye penger på PC vet du hva du kjøper. Eventuelt om det er noe du lurer på kan du spørre i tråden eller ellers på forumet.

Budsjett: Til helvete med budsjett. Her skal vi ha det beste plug and play oppsettet!

Kabinett: Xigmatek Elysium Big Tower Vindu Sort

Hovedkort: Gigabyte X79-UD7, Socket-2011 XL-ATX

RAM: Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB med vifte.

Prosessor: Intel® Core i7-3960X Extreme

SSDer i RAID: Kingston HyperX SSD 240GB 2.5" - 5 av disse.

Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro Gold 1200W PSU

Skjermkort: ASUS GeForce GTX 590 3072MB PhysX CUDA - Eventuelt 2 av disse i Quad-SLI.

CPU-kjøler: Corsair H100 Hydro Series CPU Kjøler

Det finnes ikke et eneste spill som vil få deg under 60 fps, selv med 3 skjermer i Battlefield 3 med alt på ultra. Den kan også overklokkes til helvete, og det er plass til en 360 radiator i toppen av kabinettet, eventuelt en 420 med litt modifikasjoner.

Samlet pris: 48.000 kroner.

Jeg har ikke regnet med CD/DVD-spiller og Windows. Jeg anbefaler at du finner den billigste CD/DVD-spilleren du klarer. De går vel så billig som 200 kr. Kjøp Windows 64bit Home Premium om du ikke allerede har dette.

Noen har forskjellige behov, og da er det bare å spørre enten her i tråden eller sende meg en PM så kan vi bytte ut visse komponenter basert på ditt budsjett og dine behov.

Endret av MrPr0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Guiden er i all hovedsak basert på gaming-oppsett. Z68 har ingen fordeler innen gaming, bortsett fra litt kjappere load med SSD-caching. Det skal nevnes at forskjellene er minimal for gjennomsnittlig bruk, noe denne guiden sikter til.

Lenke til kommentar

Hvorfor skaffe seg Xigmatek Elysium? Corsair Obsidian 800D fungerer helt utmerket, og etter min egen mening så har den mye bedre løsninger på hvordan man skal dra kabler osv. Dessuten så blir Xigmatek for stort.

Hvorfor ikke gå for Asus Maximus IV Extreme X79? Har veldig mye bedre erfaring med Asus enn Gigabyte, men det kanskje bare er meg. Dessuten så synes jeg moderkortet til Asus ser 10x bedre ut enn Gigabytes kort.

Hvorfor ikke kjöre på Crucial M4 256GB i raid? Crucial M4 er jo noe av det beste du kan få når det gjelder både pris og pestandra. Man kan ikke bare blindt se på hvor snabb en SSD er.

Synes det er bedre å gå med en Corsair AX 1200W istedet for Cooler Master sin, med tanke på att Corsair er fullt modulært.

Gå heller for tri-way SLI med tre GTX 580. Presterer merkverdig mye bedre enn ett eller to GTX 590 i SLI. Dette med tanke på microstuttering og drivere osv, samt ren blodig prestanda.

Og hvorfor anbefaler du en lukket vannkjøling løsning? Når man allerede punger ut 50K eller mer som sagt, så skal man jo gå for det beste, så hvorfor bruke ett middelmådig kjølings system? man burde jo da kunne vite hvordan man drar slanger og fyller på vann.

Dette her var mine åsikter kring din 50K "guide".

Lenke til kommentar

Hovedkort: ASUS P8H67 B3, Socket-1155

Hvorfor kombinere en ulåst prosessor med et H67 brikkesett? Fordelene en eventuelt kan ha med en K-prosessor forsvinner med det brikkesettet.

Godt initiativ, og jeg håper du klarer å holde det hele oppdatert.

-Deluze

Lenke til kommentar

Hvorfor skaffe seg Xigmatek Elysium? Corsair Obsidian 800D fungerer helt utmerket, og etter min egen mening så har den mye bedre løsninger på hvordan man skal dra kabler osv. Dessuten så blir Xigmatek for stort.

Hvorfor ikke gå for Asus Maximus IV Extreme X79? Har veldig mye bedre erfaring med Asus enn Gigabyte, men det kanskje bare er meg. Dessuten så synes jeg moderkortet til Asus ser 10x bedre ut enn Gigabytes kort.

Hvorfor ikke kjöre på Crucial M4 256GB i raid? Crucial M4 er jo noe av det beste du kan få når det gjelder både pris og pestandra. Man kan ikke bare blindt se på hvor snabb en SSD er.

Synes det er bedre å gå med en Corsair AX 1200W istedet for Cooler Master sin, med tanke på att Corsair er fullt modulært.

Gå heller for tri-way SLI med tre GTX 580. Presterer merkverdig mye bedre enn ett eller to GTX 590 i SLI. Dette med tanke på microstuttering og drivere osv, samt ren blodig prestanda.

Og hvorfor anbefaler du en lukket vannkjøling løsning? Når man allerede punger ut 50K eller mer som sagt, så skal man jo gå for det beste, så hvorfor bruke ett middelmådig kjølings system? man burde jo da kunne vite hvordan man drar slanger og fyller på vann.

Dette her var mine åsikter kring din 50K "guide".

Obsidian 800D støtter ikke XL-ATX.

Gikk for 8 PCI-E mtp flere skjermkort, raid kontroller osv.

Strømforsyningen kan du ha rett i, skal se nærmere på dette.

Når det gjelder vannkjølingen, så har jeg ikke tenkt å sette opp en full loop her. Det går for mye på smak og behag, samt at det blir feil underforum å diskutere det på.

3 stk 580 kan bli mye støy og det kan bli litt tett mellom de, så det er lite rom for overklokking.

Jeg anbefalte den SSDen da jeg har erfaringer med den. Yter helt villt. Har derimot null erfaring med den du nevnte.

Lenke til kommentar

Hovedkort: ASUS P8H67 B3, Socket-1155

Hvorfor kombinere en ulåst prosessor med et H67 brikkesett? Fordelene en eventuelt kan ha med en K-prosessor forsvinner med det brikkesettet.

Godt initiativ, og jeg håper du klarer å holde det hele oppdatert.

-Deluze

Beklager, må ha linket feil. Takk for at du sier fra. Skal rette på det så snart jeg er hjemme fra jobb. Er for øyeblikket på en iPhone.

Lenke til kommentar

Du mener en PC for å lese aviser, nettbank og lagre bilder på?

Da er det nok best å finne en bærbar. :)

Planer å legge til en utstyrsliste som inneholder mus, tastatur, skjermer, headset osv. Har selv mye erfaring med forskjellig utstyr, men kunne tenkt meg å høre deres erfaringer rundt slikt, kun på PM.

Lenke til kommentar

Veldig fin guide! Har egentlig allerede satt sammen en handleliste som ligner veldig på den du har her. Ligger på 15k , men selve maskina er vel litt over 10k. Har tilbehør som skjerm,tastatur og headset med i lista. Tror jeg kommer til å bli veldig fornøyd, men syns fortsatt det er mye penger. Så får se, men blir nok pc etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...