Nistelrooy Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Hei. Håper tråden er plassert på riktig sted, ellers må den gjerne flyttes. Skal kjøpe mitt første speilreflekskamera. Har absolutt ikke peiling på den slags. Skal bare ha det til normal bruk, ta bilder på turer, litt natur osv. Kommer neppe til å bli brukt veldig mye. Derfor vil jeg ikke bruke veldig mye penger, kan heller kjøpe noe dyrere siden, om det skulle bli aktuelt. Tenkte kanskje rundt 3000-4000, om man får greie kameraer til den prisen. Hva med for eksempel Nikon D3100? Ser det er over 1 år siden det kom ut? Har det noe å si for en førstegangsbruker? Er det noen nye viktige funksjoner for en som meg? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Om du ikke har så mye peiling på foto og skal bruke kameraet mest i tur- og familiesammenheng, ville jeg heller anbefale et kompaktkamera. En speilrefleks blir gjerne litt tung å ha med overalt og er for stor og klumpete å putte i baklomma. Jeg er eier av et mellomformatkamera og flere speilrefleks, men det er med min lille Leica at jeg tar de fleste bildene. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Hva med en Canon G12 ?? https://prisguiden.no/produkt/canon-powershot-g12-133691 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Hei. Håper tråden er plassert på riktig sted, ellers må den gjerne flyttes. Skal kjøpe mitt første speilreflekskamera. Har absolutt ikke peiling på den slags. Skal bare ha det til normal bruk, ta bilder på turer, litt natur osv. Kommer neppe til å bli brukt veldig mye. Derfor vil jeg ikke bruke veldig mye penger, kan heller kjøpe noe dyrere siden, om det skulle bli aktuelt. Tenkte kanskje rundt 3000-4000, om man får greie kameraer til den prisen. Hva med for eksempel Nikon D3100? Ser det er over 1 år siden det kom ut? Har det noe å si for en førstegangsbruker? Er det noen nye viktige funksjoner for en som meg? Jeg syns ikke du skal kjøpe deg noe som du, allerede før det er kjøpt, sier at du ikke kommer til å bruke særlig mye. Kjøp heller noe du tror du kommer til å bruke. Kanskje en av de mer avanserte kompakte eller speilløse systemkameraene fra en av de store (Nikon/Canon/Sony eller andre) passer deg bedre... Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Jeg syns ikke du skal kjøpe deg noe som du, allerede før det er kjøpt, sier at du ikke kommer til å bruke særlig mye. Hvorfor ikke? De fleste som kjøper kameraer bruker dem ikke særlig mye, men ønsker seg god bildekvalitet når de først bruker dem. Det er de ikke noe galt med et realistisk forhold til hvor mye det skal brukes. På den annen side, hvis kjøp av en annen type kamera fører til mer bruk er jo det et argument for å vurdere typen (gitt at mer bruk er en fordel). Nikon D3100 og Canon 1100D er laget nettopp for dette markedet, av disse ville jeg valgt D3100 selv om 1100D også har sine fordeler. Ellers er Panasonic G2, G3 og Samsung NX11 tilsvarene modeller uten speil, men med innbygd søker. Gode tilbud kommer og går så det kan være et godt arugment for en spesifikk modell hvis du finner en spesielt gusntig pris. Sjekk også prisguiden. Endret 26. november 2011 av se# 3 Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 D3100 er et strålende kamera og et godt utgangspunkt til å evt. utvikle seg videre. Det befinner seg også i et prisnivå hvor tapet er veldig lavt skulle man mot formodning finne ut at dette ikke var noe for en. Kompaktkameraer er greie nok dem, men det er et stort steg opp til speilrefleks med tanke på bildekvalitet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Elkjøp... 60 dager returrett, null tap Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Takker for svar folkens! Tror jeg vil kjøpe Nikon D3100. Hva anbefales å kjøpe i tillegg til selve kameraet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Et objektiv vil jo være greit. Og et passe stort og raskt minne kort. Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Noen konkrete tips til objektiv? Helt blank der... Lenke til kommentar
to88he Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Kommer neppe til å bli brukt veldig mye. Derfor vil jeg ikke bruke veldig mye penger.... Hvis du NÅ sier at du ikke kommer til å bruke kameraet særlig mye, vil jeg tro at du heller ikke er villig til å sette deg inn eksponering(blender, lukker, ISO) Med andre ord, hvordan bruke kameraet på en best mulig måte. Hvis du kjøper speilrefleks, men kun kommer til å bruke det på AUTO kan du likegodt kjøpe et bra kompaktkamera. Det vil gi deg tilnærmet like god bildekvalitet. For å få mest ut av et speilreflekskamera må du i tillegg sette deg inn i enkel bildebehandling. Da bilder rett fra et speilreflkes ofte kan virke litt blasse/uskarpe/kjedelige i forhold til bildene fra et godt kompaktkamera. Mitt råd: gå for et av de bedre og mer avanserte kompaktkameraene eller et speilløst system der du har muligheten til å skifte optikk. (poenget med et speilrefleks er jo at du kan benytte flere objektiver. Hvis du heller ikke kommer til å skaffe deg flere objektiv ser jeg heller ikke poenget) Det er mange førstegangskjøpere som blir skuffet når de ser på bildene fra sitt speilrefleks. Noe som mange ganger ender med at de kjøper et enda dyrere kamera fordi de tror at bildene da blir enda bedre. Noe som også er riv ruskende galt, da bildesensorene i billige og dyre kameraer ofte er de samme. Det er ikke kameraet i seg selv som gir deg gode bilder. Det er først og fremst optikken og kunnskapen til personen bak kameraet. Selve kamerahuset kommer i andre rekke. Men for all del, alltid moro med nye duppeditter hvis man er villig til å betale for det. Endret 29. november 2011 av to88he 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Noen konkrete tips til objektiv? Helt blank der... Har du ingen preferanser ville jeg nok anbefale deg og kjøpe med kit-objektivet, og heller vente med de store innkjøpene til du har et bedre innsikt i hva du eventuelt mangler. Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Hvis du NÅ sier at du ikke kommer til å bruke kameraet særlig mye, vil jeg tro at du heller ikke er villig til å sette deg inn eksponering(blender, lukker, ISO) Med andre ord, hvordan bruke kameraet på en best mulig måte. Hvis du kjøper speilrefleks, men kun kommer til å bruke det på AUTO kan du likegodt kjøpe et bra kompaktkamera. Det vil gi deg tilnærmet like god bildekvalitet. For å få mest ut av et speilreflekskamera må du i tillegg sette deg inn i enkel bildebehandling. Da bilder rett fra et speilreflkes ofte kan virke litt blasse/uskarpe/kjedelige i forhold til bildene fra et godt kompaktkamera. Mitt råd: gå for et av de bedre og mer avanserte kompaktkameraene eller et speilløst system der du har muligheten til å skifte optikk. (poenget med et speilrefleks er jo at du kan benytte flere objektiver. Hvis du heller ikke kommer til å skaffe deg flere objektiv ser jeg heller ikke poenget) Det er mange førstegangskjøpere som blir skuffet når de ser på bildene fra sitt speilrefleks. Noe som mange ganger ender med at de kjøper et enda dyrere kamera fordi de tror at bildene da blir enda bedre. Noe som også er riv ruskende galt, da bildesensorene i billige og dyre kameraer ofte er de samme. Det er ikke kameraet i seg selv som gir deg gode bilder. Det er først og fremst optikken og kunnskapen til personen bak kameraet. Selve kamerahuset kommer i andre rekke. Men for all del, alltid moro med nye duppeditter hvis man er villig til å betale for det. Altså, har planer om å sette meg inn i de tingene du nevner der. Poenget er at når jeg får nye ting bruker jeg de gjerne veldig mye på starten for å lære og finne ut mest mulig. Derfor vil det nok bli flittig brukt den første tiden for å sette meg inn i hvordan de ulike funksjonene fungerer. Bildebehandling/redigering kan jeg en del om tror jeg. Har hvertfall drevet en del i Photoshop over et par år. Regner med at mye av det jeg kan, kan brukes videre, og noe kan bygges videre på. Har hvertfall tålmodighet på slike ting, så sitter gjerne flere timer for å få til ting. Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Hvorfor ikke bare kjøpe 550d koster like mye som d3100 på japanphoto.no? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå