Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP / Ruter / NAT / Port fast forward / Vet ikke - problemer - trenger hjelp! Krise!

Anbefalte innlegg

Hei

Har gamet mw3 på ps3 noen dager nå, men er lei av at jeg ikke kan joine venner osv, fordi NAT var/er restricted eller hva det nå enn stod. Jeg ville bytte denne til open. Googlet meg derfor frem til en prosedyre som (jeg trodde) skulle fikse problemet.

Gikk inn her: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Dlink/DI-524/PlayStation_Network.htm og gjorde det som stod der. Fant ut at jeg FØRST måtte endre fra dynamisk til statisk IP, så jeg gjorde det som stod her http://portforward.com/networking/static-win7.htm ETTER det jeg gjorde i den første linken. Med andre ord måtte jeg altså legge til noen porter, og gjorde det. Men før det skulle jeg altså byttet fra dynamisk til statisk ip, og da fucka alt seg opp. :thumbdown:

Vennligst bare les fort gjennom hva som står der, det forklarer nok saken mye bedre enn det jeg klarer her :p

Det står blant annet at jeg skulle legge inn en ny IP, som var ganske lik den gamle. IP'en min er 192.168.0.1, og jeg endret den til 192.168.0.10.

Fylte så ut subnet, default, og begge DNS boksene utifra hva som stod i cmd når man søkte på ipconfig, slik som beskrevet i linken over. Når jeg var ferdig kliket jeg på OK, og etter forsvant nettet.

Hva er problemet, og hva må jeg gjøre for å fikse det?

Har ikke sååå mye peiling egentlig, så hvis det er avansert er det fint om det forklares enkelt/nøyaktig :)

Takker utrooooolig mye for hjelpen :) Kan legge ut noen skjermbilder av hva som trengs, dersom det trengs. Når jeg kobler til modemet med kabel fungerer nettet, men ved trådløs tilkobling klarer ikke pc'en eller noe annet å koble seg til.

Endret av jvdp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett PS3'n din i DMZ på routeren.

Skjønner ikke hvordan det skal løse problemet med at ingenting klarer å koble seg til trådløsen..? Må vel få fikset trådløsen FØR jeg begynne forfra igjen og fikse på PS3'en? Det trådløse nettet er jo borte

Lenke til kommentar

Først av alt så for å fikse problemet ditt kan du bare sette instillingene tilbake på auto. Dette er det en egen valgbryter til på samme side som du skrev inn detaljene manuellt - så det er ikke stort mer å forklare.

For det andre trenger du ikke nødvendigvis å sette statisk IP for å NATe. Ikke generellt sett ihvertfall - ved mindre dette er noe som PS3'en er litt sær på.

Det høres forøvrig ut som instillingene dine var korrekte.

hvis du bruker nøyaktig de samme instillingne som du ser i ipconfig (pass på at du ser på riktig nettverkskort - for instillingene for trådløskortet vil ikek nødvendigivs fungere for kabel-kortet) når instilligene står på automatisk så bør det fungere. At du brukte en litt annen IP skulle normalt ikke ha noe å si, men bruker du den samme er denne ihvertfall helt safe.

Jeg mistenker osm nevt at du kanskje har sett på feil nettverkort i ipconfig?

-Stigma

Lenke til kommentar

Jo, altså.. problemet er at pc'en "finner" det trådløse hjemmenettverket, men klarer ikke å koble til. I oversikten over trådløse nettverk har det bare blitt borte, og jeg kan rent praktisk ikke høyreklikke hjemmenettverket under nettverkstilkoblinger (for å velge egenskaper og så endre fra manuell til automatisk IP).

Tanken var at jeg bare kunne fjerne hjemmenettverket fra pcn og så legge det til på nytt, men det går altså ikke. Siden jeg er koblet til mobil-nettet nå og ikke hjemmenettet kommer jeg jo heller ikke inn på brukerprofilen eller hva man kaller det til modemet/ruteren.

Før jeg begynte å rote med alt dette hadde vi forresten ikke noe passord på hjemmenettverket. For å teste litt forskjellig nå, så har jeg prøvd å koble mobilen og ps3'en til hjemmenettet, men da står det at jeg må skrive inn ett passord... Jeg kan bekrefte at jeg IKKE har lagt inn noe passord da jeg rotet med dette.

Kan det med passordet ha et sammenheng med at pcn ikke klarer å koble til nettet? Blir helt frustrert.. takker for svarene jeg får :)

Lenke til kommentar

Jaja.. etter å ha slått av den trådløse ruteren sikkert 10 ganger begynte den plutselig å fungere nå på mystisk vis... den har helt uten videre byttet navn, og passordet er borte, men nå fungerer den iallefall! :D:p noen som har noen anelse om hva som kan være problemet? :tease: Har holdt på det jævla dritet nå i åtte og en halv time :ohmy: huff... får prøve å få NAT greien fra strict eller hva det var til open imåren... det var jo det som var problemet i utgangspunktet.. :!:

Endret av jvdp
Lenke til kommentar

Det er en Speedtouch 546T2 (står "Rutermodem" på den'), og den er koblet til den trådløse boksen, som er en D-LINK DI-524. På den står det Trådløs ruter. Vi har vel fått dette gjennom telenor, det var vel i 2006 en gang. Nå får vi riktignok nytt nett gjennom Nextgentel om noen uker.

Lenke til kommentar

OK, da har du hvertfall først routermodem og deretter en router.

Begge disse blokkerer porter. Det enkleste vil være å bruke UPNP i routermodem og så sette opp den rene routeren som aksesspunkt.

Da vil portene åpnes automatisk for maskiner med UPNP aktivert og programvare som støtter UPNP (network discovery).

PS3 støtter dette, så bare aktiver UPNP i PS3 om det ikke står på default.

Jeg har info om router som aksesspunkt i nettverksinfoen min under...

Lenke til kommentar

Hm, hvordan aktiverer jeg UPnP på routermodemet? UPnP er aktivert på den trådløse routeren (og ps3), via at jeg "logger inn på ip-adressen". Må jeg logge inn tilsvarende på routermodemet? Hvordan gjør jeg det?

Endret av jvdp
Lenke til kommentar

Det er riktig som Skrotnes sier - at når det gjelder NATingen så vil 2 rutere komplisere ting.

Problemet er kort og greit at du da har 2 rutere som du må sette opp NAT på i stedet for bare den ène.

Det er tre løsninger du kan bruke her:

1 - Manuellt NATe begge ruterene (når 2 rutere brukes fungerer UPNP dårlig, eller som regel ikke i det hele tatt). I så fall må du ha tungen bent i munnen. Det er lett å gjøre feil om du ikke har god forståelse av hvordan nettverk er satt opp når flere rutere er involvert. ruter 1 må NATes til ruter2 adressen, og ruter2 må NATes inn til PC adressen.

2 - Som Jan foreslår - å sette en av ruterene som aksesspunkt slik at du ikke lenger har 2 ruterledd (du slår i praksis bare av ruterdelen av den ène ruteren så den bare fungerer som trådløs switch). Det beste er da som regel å disable dette på den ruteren du ikke fikk fra ISPen, slik at du slipper å rote for mye i dens oppsett. Når det er gjort kan du enten bruke UPNP på primærruteren, eller NATe denne manuellt. Dette er den mest elegante løsningen på lang sikt, men krever littegrann research i og med at du må finne ut hvordan du disabler rutingen på DI-524.

3 - La ting stå som det gjør nå - men koble PS3en direkte inn på ne av portene på Speedtouchen. Da slipper du å tenke på NATingen i DI-524 siden signalet ikke går gjnenom 2 ledd når enheten er fysisk koblet direkte på første ruter. Bruk så UPNP eler manuell NAT bare på Speedtouchen. Dette er enkleste løsningen som krever minst oppsett - men det vil begrense tilkoblingsmulighetene dine og er dermed kanskje noe upraktisk.

Klarer du å få til forslag 2 så vil jeg si det er beste løsning totalt sett, da det vil forenkle senere lignende problemstillinger i tillegg.

UPNP på speedtouchen mener jeg du bare kan enable via rutergrensesnittet ( på webadresse 10.0.0.1 for nextgentel). Du vil dog trenge login info for ruteren. Mulig du må kontakte NGT for dette (eller søke raskt på nettet etter hva som er standard login info.).

Bare husk at UPNP fungerer som regel ikke gjennom 2 ruterledd. Skal du bruke UPNP må du entne koble rett på Speedtouchen (som i forslag 3) eller slå av ruterfunksjonen i den sekundære ruteren (som i forslag 2).

-Stigma

Lenke til kommentar

For ordens skyld, vi har ikke byttet til nextgentel enda ;) Vi har fortsatt telenor, men ngt er i bestillingsprosess eller hva man nå enn skal kalle det. Vi får det om noen uker..

Kommer ikke inn på http://10.0.0.138/ (men kommer inn på http://192.168.0.1/ ) Aner ikke hva passord og brukernavn er. Har søkt opp og kommet fram til en del standard brukernavn og passord for telenor-kunder, har også restarta hele greien (stikke inn en nål i 10 sek).

Å kable sammen PS3 og routermodemet er nok uaktuelt siden routermodemet og trådløsrouteren står i stuen, mens PS3'en flyttes mellom mitt rom og min brors rom i hutt og pine... Edit: og dessuten er de rommene et godt stykke unna stuen..

Noen forslag til hva som kan gjøres? :p

Edit igjen: har sendt mail til telenor og spurt etter passord til speedtouchen, satser på at jeg kommer inn på den mandag... ble en del styr dette her. Så oppsummert så må jeg bare legge inn de samme portene på BEGGE ruterne? Evt gjøre som i innlegg nr 2, men trenger vel uansett passord for å komme videre... og da er jeg jo like langt, så får se på det på mandag når telenor (forhåpentligvis) svarer.

Dette med aksesspunkt, er det det samme som å bridge'e?

Endret av jvdp
Lenke til kommentar

Det var akkurat dette med bytte av nettleverandør som gjorde at jeg foreslo å sette router som aksesspunkt.

Foreslår du gjør det nå. For etter at du har satt den opp som aksesspunkt, så vil du få tilgang til begge boksene.

Gi routeren f.eks statisk IP 10.0.0.200 og følg ellers oppskriften i nettverkstip-linken min.

Routerne vil da være på samme LAN (10.0.0.xxx). Passordet til routermodem er trolig samme som brukes på eposten til online.no.

Når du får Nextgentel vil routermodemet fremdeles ligge i samme subnett (10.0.0.1) og du vil få kontakt med begge routerne da også.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg hadde helt glemt denne tråden! Huff. Takker for alle svar jeg har fått, men i løpet av romjulen 2011 fikk vi altså alt fra Telenor ut av huset, og byttet det ut med utstyr fra Nextgentel! Helt fantastisk! Nettet er nesten tre ganger raskere, og det er ingen problemer! Veldig grei service på telefonen også, så nå er alt som det burde være.

Endret av jvdp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...