Gå til innhold

Elektronisk timing av brytere


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er i starten av å designe en coilgun, og trenger dermed litt hjelp fra dere. Jeg behøver en metode for å kontrollere timingen til tre brytere, som aktiveres når en spenning påføres (SCR-er). Det er ikke mulig å gjøre dette manuelt, siden bryterne aktiveres i veldig rask rekkefølge etter hverandre, og timingen til bryterne må være veldig presis.

 

Finns det elektronikk som man kan kjøpe ferdig, som gjør slikt, eller må jeg lage det selv?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er raskt.... millisekund, microsekund?

 

Her har du mange løsninger hvis du vil lage noe selv

 

- Schmit triggere med RC ledd mellom, der utgangen trigger en coil og ladder ett RC ledde som igjen trigger neste schmit. Vil gi deg justerbar timing

- Koble to logiske porter etterhverandre, styringen til coil 1 kobles sammen inngangen på første porten, coil 2 mellom port 1 og 2 og coil 3 på utgangen av port 2. Dette vil gi deg en veldig liten delay mellom signalene, timingen blir avhengig av typer porter, spenning og temperatur.

- Arduino.... Enkelt å lage en kode til dette med delay mellom triggingen av utgangene, her kan du også lett gjøre timingen justerbare med LCD og knapper

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, skal se på schmitt triggere. Kom faktisk opp med en løsning som vil fungere utmerket.

 

Går ut på at SCRen blir aktivert når lyset mellom en LED og en fotosensor blir blokkert. Projektilet vil blokkere lyset fra LED-en, og jeg kan enkelt styre hvor langt unna coilen jeg vil at projecktilet skal være før SCRen blir aktivert. Her er skjemaet hvis noen er interesert. Er bare en skisse...

13659405.jpg

 

 

 

Endret av pululf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...