Gå til innhold

Bruke gammelt førerkort som jeg fant igjen?

Bliv1n

Anbefalte innlegg

Hei, for et år siden mistet jeg førerkortet mitt. Dvs at jeg mistet lommeboken. Bestilte da nytt. Etter 6 måneder ringer en kar som sier han har funnet lommeboken min. Plutselig har jeg to førerkort. Det gamle lar jeg bare ligge hjemme. Var nylig på en konsert, der klarte jeg å miste det nye, kan jeg bare bruke det gamle, eller er det blitt "sperret" på et eller annet vis? Er det noe strekkode lignende greier som politiet scanner ved evt. trafikkontroll som gjør at jeg må bestille nytt? Takk!

Endret av Bliv1n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at Politi ville oppdage dette, men du kan få problemer andre steder. Når du bruker førerkortet som ID, vil som tidligere beskrevet førerkortnummeret bli brukt som referanse. Det førerkortet du nå har er ugyldig førerkortnummer. Tviler på at det blir lett oppdaget, men trur ikke jeg ville reist til utlandet med det iallefall xD

Lenke til kommentar

§ 1-3. Innehav av flere førerkort m.m.

Det er ikke tillatt å benytte mer enn ett førerkort som dokumentasjon for gyldig førerett. Det er heller ikke tillatt å benytte mer enn ett internasjonalt førerkort.

Det fant jeg på lovdata.no

Så det gamle førerkortet bør nok leveres inn.

Lenke til kommentar

Dersom du har mista førerkortet og deretter fått trykkt opp eit nytt for deretter å finne igjen det gammle kortet og deretter mistet det nye førerkortet (noen som henger med ;) )

Så er det vel ikkje værre enn at du tar kontakt med nærmaste trafikkstasjon og spør om du kan ta i bruk igjen det gamle førerkortet eller om du må bestille eit nytt. Mest sannsynleg så går det ann å legge inn det gamle førerkortnummeret som aktivt førerkort, men det kan også være at det er lettast for trafikkstasjonen at du bestiller nytt førerkort og lever inn det gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...