bbble Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Hei, jeg jobber med å sette sammen en handleliste for å bygge sammen en ny, god pc. Jeg har så godt som alt klart, men har lest meg litt i tvil når det gjelder valg av RAM i forhold til hovedkortet. La meg først si litt om målet: PCen skal brukes til spilling av spill og musikk. Når jeg sier spilling av musikk, tenker jeg ikke først og fremst på mp3-filer, men programmet Ableton Live, et såkalt DAW program. Jobbing med lydsamples, live = realtime krever faktisk litt maskinkraft, selv om grafikkkort ikke er avgjørende. Jeg ønsker meg maskinvare som er FJELLSTABIL. I utgangspunktet vil jeg kjøre uten overklokking, og så skal jeg se litt etterhvert om jeg ikke skal skru litt ekstra fart på den, om det er behov for det. Jeg har tenkt å kjøpe etASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, hovedkort. Jeg hadde i utgangspunktet letet meg fram til et sett med Corsair Vengeance DDR3 2000MHz 12GB CL10 Kit w/3x 4GB XMS3 modules, CL10-10-10-27 1.5V, Vengeance Heatspreader. For ordens skyld, jeg skal ha en intel core i7-2600k prosessor. Etter å ha lest litt har tviler jeg litt på at 2000Mhz minne er tingen til dette hovedkortet, siden det oppgis å støtte 1800 MHz, 1600 MHz, 1333 MH og 1066 MHz minnehastigheter. I tillegg så virker det som om 3x4 Gb er en dårlig kombinasjon da det vel neppe utnytter dobbeltkanalminnearkitekturen som hovedkortet støtter? Er det et bedre valg med et sett RAM som støtter dobbeltkanalminne fullt ut, og kjører på en hastighet som oppgis at støttes av hovedkortet? For eksempel Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Blue Heatspreader, 240 pin? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå