Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Krav til komfyrvakt og overspenningsvern ved liten fiks av kjøkken

Anbefalte innlegg

Hei,

vi skal bytte ut en enkeltstående komfyr med to separate enheter, induksjonstopp og integrert stekeovn. Jeg tenkte at vi skulle kjøre toppen på den eksisterende 20A kursen, og så koble ovnen på samme kurs som oppvaskmaskinen, 16A (vi har tenkt til å pusse opp stort om et par år og vil ikke bruke mye penger på storfikser nå)

Så kontakter vi elektriker, som kan fortelle at det er veldig lurt å trekke opp en ny kurs til stekeovn. Greit nok, det kan tenkes at det er så. Om det går an å trekke det i samme rør er jo det fint nok. Men:

Han mener at han samtidig må koble på overspenningsvern, samt komfyrvakt, på denne nye kursen (mulig han også mener det ved en enkel utvidelse til to stikk for samme 16A kurs, der vi må være obs på samtidig bruk av ovn og oppvask)

Jeg har ikke tilgang på NEK400:2010, men har lest et par steder at dette er et krav i nybygg og ved rehabilitering av kjøkken. Hva er kravene til mitt lille endringsønske? Det er ingen krav til at jeg skal ha det på induksjonstoppen (gammel kurs), men altså på stekeovnen, som tross alt er mye mindre farlig?

-Børge

Endret av Urgle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har separat steikovn og det er denne som skal ha ny kurs er det ingen krav til komfyrvakt for den.

Det er platetopper eller komfyrer dette er beregnet for og da skal det stå en sensor og måle temperatur over platetoppen.

Når det kommer til overspenningsværnet så dreier kravet seg om beskyttelse av komponenter spesielt utsatt for overspenninger, noe en steikovn normal ikke er.

Tror man skal kunne risikovurdere seg bort fra dette kravet i ditt tilfelle med mindre du selv forlanger dette.

Nytt sikringsskap derimot, da er det et krav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...