Gutt17 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 For aldri bilen helt rein, vasket den sist i vaskehall, spylte den å alt mulig, men når det begynte å tørke så så jeg at det var mye dritt på bilen fortsatt, noen tips for at den skal bli ordentlig rein? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Du må vaske den for hånd. Og til slutt går du over hele bilen med pusseskinn. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Liste for den vanlige mannen i gata: Prickbort avfetting som du sprayer på opp til vinduene på bilen og lar det stå på i underkant av 10 minutter. Pass på så det ikke tørker. Prickbort er petroliumsbasert og fjerner asfalt- og tjæreflekker fra bilen. Altså de mørkebrune små prikkene/nuppene på siden av bilen. Spyl nøye av bilen med høyttrykkspyler og vask bilen for hånd med svamp og spyl av igjen. Tørk bilen forsiktig med en mikrofiber tørkehåndkle. IKKE pusseskinn da det kan være med på å lage mye mer swirls (solriper) enn nødvendig. Liste for en bilpleieentusiast (er i hvertfall slik jeg gjør det på biler før jeg polerer dem): Prickbort som beskrevet over. Og spyle det av med høyttrykk. Surfex HD 1:5 blanding med vann. Samme måte som Prickbort og spyle det av igjen. Surfex tar trafikkfilmen (den grå hinna) på lakken og andre ulumskheter som Prickbort ikke tar. CarPro Iron X. Denne sprayes tyyynt på lakken og jeg lar den virke i rundt 5 minutter før jeg spyler den av igjen. Denne fjerne piggstøv og andre metallpartikler fra lakken som ser ut som små rustflekker. Felgrens. Jeg bruker Sonax sin som fåes på Clas Ohlson. Sprayes på felgene mens de er kalde og la den virke i rundt 5 minutter før du spyler den av med høyttrykk. Bruk også gjerne en felgbørste for å få vekk all drit. Prickbort, Surfex og Iron X funker også veldig bra på felger for å få vekk all møkk. Iron X er super, (men dyr). Så vaskes bilen med spesialsvamp fra Zymöl eller en vaskemitt (vaskehanske i lammeull eller mikrofiber). Bruk to bøtter, en med såpeblanding og en du skyller svampen/mitten i så ikke du tar med deg dritten tilbake til lakken igjen for maks skånsom vask. Deretter clayes bilen. Clay er en liten slags leireklump man bruker til å få vekk de siste restene og nuppene som sitter inngrodd i lakken. Denne draes forsiktig over lakken samtidig som man bruker en Quick Detailer som glidemiddel. Etterpå spyles bilen igjen. Så tørkes bilen pent og forsiktig med et skikkelig mikrofiber tørkehåndkle. Husk også å vaske inni dører og bak drivstofflokket. Mer info: http://www.detailersclub.no/index.html/_/guider/bilpleie-for-dummies-2-r14 Noen bilder før og etter: Prickbort jobber: Etter Prickbort, kun avspylt, ikke vasket med svamp ennå. Her synes også piggstøvet veldig godt som små rustflekker: Iron X jobber: Spylt av og vasket forsiktig med svamp. Ikke at det var noe særlig møkk igjen til svampen så det gjorde noe da. Endret 26. november 2011 av CFM 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 For aldri bilen helt rein, vasket den sist i vaskehall, spylte den å alt mulig, men når det begynte å tørke så så jeg at det var mye dritt på bilen fortsatt, noen tips for at den skal bli ordentlig rein? Ikke hør på guruene!! Bruk Zalo! Enkelt, effektivt og billig! Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Ikke hør på guruene!! Bruk Zalo! Enkelt, effektivt og billig! Tosk 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå