Wyrd Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Bjerke videregående har i høst delt inn skoleklassene etter etnisk bakgrunn. (Dagbladet): Bjerke videregående skole i Oslo har i høst delt inn klassene etter etnisk bakgrunn. I førsteklasse på studieretning for allmenn studieretning er elevene delt inn i tre klasser. A-klassen har ingen norske elever. Det melder Dagsavisen. Skolen skal ha valgt å dele inn elevene på denne måten for å hindre at etnisk norske elever slutter og bytter skole. Mer kan leses her: http://www.dagbladet.no/2011/11/24/nyheter/hudfarge/bjerke_videregaende_skole/etnisk_bakgrunn/19148085/ Endret 25. november 2011 av Wyrd Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Mer fra artikkelen: Skolebyråd i Oslo, Torger Ødegaard (H), fikk vite at Bjerke videregående skole deler inn klassene etter etnisitet i dag tidlig. Nå er han lettet etter at skolen bekreftet at de skal dele inn skoleklassene på nytt. Jeg lurer på om de norske elevene på skolen blir like lettet når De Politisk Korrekte kommer og ordner opp? Kristin Halvorsen: «Dette er ikke akseptabelt. Jeg ber skolebyråd Ødegaard (H) om en umiddelbar forklaring på hva som er fakta i saken, hvorfor han mener dette eventuelt er en god ide og klar beskjed om å rydde opp!» Uakseptabelt, sier hun? Hun tenker vel ikke på at det kansje var en god grunn til at skolen så seg nødt til å gjøre det på denne måten? Men nei, rektor og de andre var sikkert bare slemme nazister som valgte å organisere skolen slik for morre skyld... Rydde opp? Kanskje skolen ble ryddigere med mer homogene klasser? Vår kule kunnskapsminister sier videre: Halvorsen presiserer at mange av elevene er født i Norge og at de derfor også er norske. - Man kan ikke snakke om etnisk bakgrunn, dette er ungdom som på ingen måter skilder seg faglig fra sine medelever. Vel, hva vet hun om fagnivået hos de ulike elevene på denne skolen, for ikke å snakke om det miljøet som må være der for at rektor & co så dette som en nødvendighet? Hvorfor kan man ikke snakke om etnisk bakgrunn? Finnes ikke etnisitet? Finnes ikke den norske etniske gruppe lenger etter at vi begynte å få innvandringsbølger av fremmedkulturelle? - Skolen må jobbe for å få et godt rykte, vi kan ikke dele inn Norge etter hudfarge, sier Halvorsen videre. Bestemmer hun om etniske/kulturelle skillelinjer oppstår? Lados peker på at det er et problem at elever med norsk bakgrunn søker seg bort fra skoler med høyt antall elever med utenlansk bakgrunn. Skjønner jeg godt. Nordmenn liker vel å ha en viss følelse av at de fortsatt befinner seg i Norge. - Men det må finnes andre gode løsninger på dette. Bjerke skole skal for eksempel pusse opp nå, slik at skolen blir fin og ny, og elevrådet jobber for at det sosiale miljøet skal bli bedre. Dette gjør at søkertallene øker, sier han videre. Er det sannsynlig at en restaurering av skolen vil gjøre så mye fra eller til på dette området? Det er en avsporing. 1 Lenke til kommentar
Rgr00n Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Tror at dette kommer til å bidra til å skape gnisninger og konflikt siden det blir flere "grupper". 2 tilhørigheter har større sjanse for å komme i konflikt enn 1 tilhørighet. Men det er bare hva jeg tror. Endret 25. november 2011 av Rgr00n Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Tror at dette kommer til å bidra til å skape gnisninger og konflikt siden det blir flere "grupper". 2 tilhørigheter har større sjanse for å komme i konflikt enn 1 tilhørighet. Men det er bare hva jeg tror. Kanskje, men det er langt fra sikkert. Jeg vil tro at det allerede må ha innfunnet seg en del gnisninger, bråk og uro der siden man bestemte seg for å gjøre dette forsøket. Det står helt tydelig i artikkelen at man bl.a. gjennomførte dette for å hindre etniske nordmenn i å flykte fra skolen. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) . Endret 25. november 2011 av Reg2000 Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Egentlig driter jeg i hele greia, jeg bor ikke lenger i fødebyen, jeg kommer ikke til å få meg jobb der på lenge, og skal jeg bo der, må jeg gjøre som resten av østkantfolket, snobbe over til vestsiden. MEN, Kristin Halvorsen slipper alt for lett unna dette her. Hvorfor i fitte hællvete kan ikke journalisten stille Kristin Halvorsen til veggs om hva hun da ønsker å gjøre med white flight og økende forskjeller? Faen så MØKK lei jeg er politiker-assholes, enten de frekventerer forumet med sin idioti, eller serverer fra seg floskler i beste sendetid. 5 Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 - Skolen må jobbe for å få et godt rykte, vi kan ikke dele inn Norge etter hudfarge, sier Halvorsen videre. Kjære Kristin Skylapper Halvorsen, Norge deler seg selv inn etter hudfarge, økonomisk status, intelligens og etternavn. Det er kanskje ikke hudfargen i seg selv som er problemet i klassene, men det faktum at det er en statistisk forskjell på norskkunnskaper og oppfølging barna kan få hjemme. Jeg tviler på at Bjerke har en haug med forulempede lysebrune barn som har mixed parents hjemme, men i så fall skjønner jeg om de er litt oppgitt over å komme i en klasse med bare veldigbrune. De som har giftet seg med sin Ndjie og skaffet seg en Ndjie-Hansen unge, bor ikke på Bjerke, okay! De har flyttet til Sagene. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Tror at dette kommer til å bidra til å skape gnisninger og konflikt siden det blir flere "grupper". 2 tilhørigheter har større sjanse for å komme i konflikt enn 1 tilhørighet. Men det er bare hva jeg tror. Jeg er enig med deg. Jeg tror det kommer til å skape mye misnøye hos de utenlandske foreldrene som ikke får ungene sine i hvit klasse. Videre tror jeg det skaper misnøye blant ungene selv, og vold dem i mellom. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Men om, dersom slik Kristin sier, at flere av de med etnisk bakgrunn er født i Norge og dermed norske, så betyr det jo at det er en blanding av norske og "ikke-norske" i den klassen og heller ikke noe å rope høyt om. For min del så er det viktigere at klassen fungerer både faglig og sosialt enn at det på papiret er en jevn fordeling mellom A og B (gutter og jenter, norske og "ikke-norske", dumme og smarte osv osv). Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Det heter i opplæringsloven at alle elever har rett til tilrettelagt opplæring. Når du har 70% fremmedspråklige elever på en skole, så går det HARDT utover den oppmerksomheten norskspråkelige elever (uansett etnisitet) kan få. Det vil være utrolig urettferdig om det at så mange ikke behersker norsk og andre fag skal gå utover de elevene som gjør det. Da er jeg positiv til å skille klasser, men etter norskforståelse og fagforståelse, ikke etter etnisitet eller hudfarge. Endret 26. november 2011 av Runinho Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå