Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannleger som utfører regulering

screenman

Anbefalte innlegg

Jeg har noen litt skjeve fortenner som jeg nå har bestemt meg for å fikse på.

Men hva "kalles" disse tannlegene som utfører regulering og lignende?

Og hvor kan jeg eventuelt finne en oversikt over slike tannleger og hvor de holder til, i mitt nærområde?

Endret av screenman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg var yngre hadde jeg regulering. Dette skjedde hos en kjeveortoped. Så vidt jeg vet har ikke vanlige tannleger noe med regulering å gjøre.

Takker :yes:

Dette var til stor hjelp :)

Vet du noe om det å lage gipsmodeller av tennene før behandling er obligatorisk eller nødvendig?

Sist gang jeg tok en gipsmodell (dette var i 8.klasse, tho. Jeg er nå 18år gammel) av tennene brakk jeg meg nemlig, og dersom jeg må ta en gipsmodell denne gangen også, så må jeg være rimelig neddopet.

Endret av screenman
Lenke til kommentar

Jeg tok også en sånn gipsmodell, husker jeg, og jeg og brakk meg som bare rakkern. Men jeg vil nok tro det er nødvendig. Tennene dine (og plasseringene) har muligens forandret seg på fem-seks år.

Men hvis du må ta avstøpning av tennene, er det bare å sitte rolig å puste med magen gjennom nesa.

Lenke til kommentar

De modellene er ikke så ille lenger, og jeg sliter også fælt med at jeg brekker meg hos tannlegen når det tas bilder og slikt..

Men hør på han over her, pust gjennom nesa med magen, så går det mye bedre :)

I tillegg må du også ha en plate i munnen etter at reguleringen er tatt av, vet ikke om dette også kan bli et problem for deg?

Lenke til kommentar

De modellene er ikke så ille lenger, og jeg sliter også fælt med at jeg brekker meg hos tannlegen når det tas bilder og slikt..

Men hør på han over her, pust gjennom nesa med magen, så går det mye bedre :)

I tillegg må du også ha en plate i munnen etter at reguleringen er tatt av, vet ikke om dette også kan bli et problem for deg?

Når det kommer til å ta bilder hos tannlegen har jeg ingen problemer. Får kanskje litt småvondt i munnen eneste.

Hvor lenge må man vanligvis bruke denne "platen" etter at reguleringen er tatt ut?

Og hva er vanligvis prisen på dette, etter fylt 18 år?

Endret av screenman
Lenke til kommentar

Ja, helt klart.Og det er vel mer 1minutts ubehag enn 30sek. Var iallefall det forrige gang.

Jaja, det er mulig. Men jeg husker også at jeg syns det var ubehagelig de første to-tre dagene etter reguleringen kom på. Ikke i form av brekninger, men allikevel ubehag og litt smerte.

Hvor lenge må man vanligvis bruke denne "platen" etter at reguleringen er tatt ut?

Om jeg ikke husker helt feil, tror jeg jeg gikk med den plata i munnen i et lite års tid. De første månedene gikk jeg med den hele døgnet (bortsett fra når jeg spiste), men mot slutten var det bare om natta.

Lenke til kommentar

Når det kommer til å ta bilder hos tannlegen har jeg ingen problemer med ubehag relatert til brekninger. Får kanskje litt småvondt i munnen eneste.

Denne platen skal være i hele tiden med unntak av måltider den første måneden, også hver natt etter dette en stund..

Er midt oppi dette selv nå, tok nettopp av oppe og er akkurat ferdig med å ha den i hele døgnet :)

Lenke til kommentar

Når det kommer til å ta bilder hos tannlegen har jeg ingen problemer med ubehag relatert til brekninger. Får kanskje litt småvondt i munnen eneste.

Denne platen skal være i hele tiden med unntak av måltider den første måneden, også hver natt etter dette en stund..

Er midt oppi dette selv nå, tok nettopp av oppe og er akkurat ferdig med å ha den i hele døgnet :)

Å ha en plate i munnen hele døgnet er helt uaktuelt for meg, men å ha den i munnen om natta er greit for meg.

Lenke til kommentar

Å ha en plate i munnen hele døgnet er helt uaktuelt for meg, men å ha den i munnen om natta er greit for meg.

Hvis det er uaktuelt burde du kanskje revurdere om du skal skaffe regulering. Regulering blir fort veldig dyrt og hvis du ikke bruker plata kan effekten av reguleringen bli borte(altså at tennene faller på feil plass igjen)

Lenke til kommentar

Hvis det er uaktuelt burde du kanskje revurdere om du skal skaffe regulering. Regulering blir fort veldig dyrt og hvis du ikke bruker plata kan effekten av reguleringen bli borte(altså at tennene faller på feil plass igjen)

Vel, jeg får høre med en tannlege som utfører tannreguleringer, og høre hva han har å si :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker sånn plate i munnen. Har den i om natta, en sjelden gang litt på kvelden også. Det funker. ;) Gjort det siden jeg fikk den.

EDIT: Tannlegen som jeg er hos i forbindelse med reguleringa, sa at jeg måtte ha den om natta, og at det ikke holdt - at jeg måtte ha den litt på dagen også. Men sålenge jeg er utenfor mitt kjære hjem, neineinei. Skjer ikke. Og det går bra.

EDIT2: Kjenner noen som ikke har brukt den i det hele tatt - hu ene fikk på regulering på nytt (hahaha!), hun andre får ikke plata oppi i det hele tatt, og gir faen. Den tredje gikk det bra med, og tannlegen sa "dette blir bedre og bedre", selv om han ikke brukte den i det hele tatt. Så det.

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...