lokeland Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Samboerens bil, en Honda Civic 1.4 2008 har etter en tur på service begynt å pipe noe forferdelig. I starten begynte det å pipe etter hun hadde kjørt bilen en stund (type 30 min.), og det sluttet når hun bremser. Nå har det forandret seg og bilen piper nå når den kjøres sakte, når det bremses og ved svinger. Har noen en idé om hva dette kommer av (kan det ha noe med servicen og gjøre?), og om det er en enkel og billig måte å få ordnet det på? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Høres veldig ut som om bremsene henger på litt. Typisk problem på japsebiler da de har bremseklossene montert i et feste slik at de ofte setter seg fast i stedet for andre biler hvor klossen glir fritt på ei flate Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Beklager sent svar. Takk for tilbakemelding, det var noe i den duren jeg tenkte meg. Men kan det være tilfeldig at dette begynte like etter service? Kan de ha gjort noe for å utløse problemet, og hvordan kan det fikses? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Kan sikkert være flere ting, men det som vanligvis egentlig skjer dersom bremser lager pipelyd er at bremseklossene vibrerer, og denne høyfrekvente vibrasjonen er det vi hører. I "gamledager" brukte man kobberfett/kobberpasta (en seig varmebestandig guffe) som både hindrer at klossene setter seg fast, og samtidig hindrer dem fra å kunne vibrere. Man hadde da litt på der klossene "holdes fast" i kaliper, og på baksiden mellom stempel og kloss/ kaliper og kloss. Er forsåvidt ikke noe i veien for å bruke dette fortsatt, men på moderne biler er problemet gjerne redusert ved at man feks har gummi-belegg eller klister på baksiden av klossene, og ulike varianter av tynne blekk-plater som fjærer og holder klossene i fjær-spenn, og dermed vanskeliggjør vibrasjoner. Finnes mange varianter av denslags monterings-utstyr. Dette er den typen piping man typisk får ved veldig lett bremsing, eller når man ikke bremser, og som opphører når klossene kommer under press ved bremsing. En annen mulighet er at man har fått belegg på skiver og/eller glassering på klossene. En mulig løsning for begge deler er å demontere, og rense alle anleggsflater feks med stålbørste, skifte eventuelt ødelagte blekk-plater/holdere, og eventuelt supplere med kobberfett. Så altså først sørge for at ingenting sitter fast og går lett, deretter forhindre høyfrekvent vibrasjon. Skiver og klosser kan renses med bremse-rens. Og/eller pusses med smergel/sandpapir så man får en ren og ikke helt blank overflate. (Hvis man gjør det så bør man kjøre inn klosser skiver på nytt på samme måte som ved skift av klosser/skiver. Dvs unngå hard og lang bremsing den første tiden). Uten å vite hva de har gjort på service er det vanskelig og si om det er noen sammenheng, men om det ikke er byttet bremsedeler så tviler jeg på at det er noen sammenheng. Dersom det er byttet bremsedeler så kan de ha glemt en av de nevnte "fjær-delene", eller de er skadet, eller man har ikke renset anleggsflater tilstrekkelig under byttet. Ideelt sett bytter man disse blekk/fjær-delene samtidig, men vi lever ikke i en perfekt verden og jeg ville ikke besvimt hvis jeg hørte noen hadde byttet klosser med gjenbruk av monterings-deler... Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Tusen takk for godt og utfyllende svar. Typisk nok visste jeg jo ikke det før jeg byttet dekk, så får vel heller vente og se hvordan det utvikler seg og om det eventuelt blir for irriterende. Lenke til kommentar
Rbk89 Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 (endret) Jeg har en Honda Civic 1,8 Sport I-vtec, 2008. Jeg trenger litt hjelp. Har en ulyd ifra venstre side forran. Det er en smelle/knirkelyd. Den kommer spessielt når jeg kjører opp å ned ifra fartstumper også på ugjevn veg. Har fått skiftet støtdemper og støtdempertopper pga at verkstedet meinte at det var problemet. men lyden er der fremdeles. Det som er rart er at lyden kommer og går, kan vere vekke i ukesvis før den plutselig er der igjen..Har hatt bilen inne på honda verksted både før og etter at støtdemperne blei skiftet der dei har gått igjennom hele understellet uten å finne noe. Så jeg begynner å lure på om dette er normalt for en Civic, som også har veldig stive dempere og understell. (har også hørt om andre som har hatt denne lyden) Håper på svar! Endret 20. desember 2014 av Rbk89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå