Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pipelyd fra Civic 2008


lokeland

Anbefalte innlegg

Samboerens bil, en Honda Civic 1.4 2008 har etter en tur på service begynt å pipe noe forferdelig. I starten begynte det å pipe etter hun hadde kjørt bilen en stund (type 30 min.), og det sluttet når hun bremser. Nå har det forandret seg og bilen piper nå når den kjøres sakte, når det bremses og ved svinger.

Har noen en idé om hva dette kommer av (kan det ha noe med servicen og gjøre?), og om det er en enkel og billig måte å få ordnet det på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan sikkert være flere ting, men det som vanligvis egentlig skjer dersom bremser lager pipelyd er at bremseklossene vibrerer, og denne høyfrekvente vibrasjonen er det vi hører.

 

I "gamledager" brukte man kobberfett/kobberpasta (en seig varmebestandig guffe) som både hindrer at klossene setter seg fast, og samtidig hindrer dem fra å kunne vibrere. Man hadde da litt på der klossene "holdes fast" i kaliper, og på baksiden mellom stempel og kloss/ kaliper og kloss. Er forsåvidt ikke noe i veien for å bruke dette fortsatt, men på moderne biler er problemet gjerne redusert ved at man feks har gummi-belegg eller klister på baksiden av klossene, og ulike varianter av tynne blekk-plater som fjærer og holder klossene i fjær-spenn, og dermed vanskeliggjør vibrasjoner. Finnes mange varianter av denslags monterings-utstyr.

 

Dette er den typen piping man typisk får ved veldig lett bremsing, eller når man ikke bremser, og som opphører når klossene kommer under press ved bremsing. En annen mulighet er at man har fått belegg på skiver og/eller glassering på klossene.

 

En mulig løsning for begge deler er å demontere, og rense alle anleggsflater feks med stålbørste, skifte eventuelt ødelagte blekk-plater/holdere, og eventuelt supplere med kobberfett. Så altså først sørge for at ingenting sitter fast og går lett, deretter forhindre høyfrekvent vibrasjon. Skiver og klosser kan renses med bremse-rens. Og/eller pusses med smergel/sandpapir så man får en ren og ikke helt blank overflate. (Hvis man gjør det så bør man kjøre inn klosser skiver på nytt på samme måte som ved skift av klosser/skiver. Dvs unngå hard og lang bremsing den første tiden).

 

Uten å vite hva de har gjort på service er det vanskelig og si om det er noen sammenheng, men om det ikke er byttet bremsedeler så tviler jeg på at det er noen sammenheng. Dersom det er byttet bremsedeler så kan de ha glemt en av de nevnte "fjær-delene", eller de er skadet, eller man har ikke renset anleggsflater tilstrekkelig under byttet. Ideelt sett bytter man disse blekk/fjær-delene samtidig, men vi lever ikke i en perfekt verden og jeg ville ikke besvimt hvis jeg hørte noen hadde byttet klosser med gjenbruk av monterings-deler...

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg har en Honda Civic 1,8 Sport I-vtec, 2008.

Jeg trenger litt hjelp. Har en ulyd ifra venstre side forran. Det er en smelle/knirkelyd. Den kommer spessielt når jeg kjører opp å ned ifra fartstumper også på ugjevn veg. Har fått skiftet støtdemper og støtdempertopper pga at verkstedet meinte at det var problemet. men lyden er der fremdeles. Det som er rart er at lyden kommer og går, kan vere vekke i ukesvis før den plutselig er der igjen..

Har hatt bilen inne på honda verksted både før og etter at støtdemperne blei skiftet der dei har gått igjennom hele understellet uten å finne noe. Så jeg begynner å lure på om dette er normalt for en Civic, som også har veldig stive dempere og understell. (har også hørt om andre som har hatt denne lyden)

 

Håper på svar! :)

Endret av Rbk89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...