Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Flaut spørsmål.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 18 år som har et spørsmål, og det er ganske flaut. Jeg var på do nå en liten stund siden, og når jeg .. tørket meg så merket jeg at der var en del blod. Jeg har ikke noen smerte, kløe eller lignende, og jeg har ikke blødd tidligere siden det ikke var noe merker elns på boxeren. Noen som vet hva dette kan være? Ble litt småredd siden jeg har hørt blod fra den plassen kan være tegn på kreft, spessielt om fargen er rød, noe den var!

Postet av anonym: 8509abcdfa6171a53856d16c36afa28f

Postet av anonym: 59d7e33596b8016c257b42588ad78961

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro det der en temmelig vanlig sjukdom som kalles hemoroider og er på ingen måte flaut. Det er småsprekker i og rundt endetarmen som forårsakes av at du sitter for mye, går for lite, blodårene i området presses ut. Du kan ofte kjenne det med fingeren at det liksom buler litt ut.

Det finnes flere reseptfrie salver til bruk å få på apotek.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sitter utrolig mye forran PC'en ja, og er ikke med på noen treningsaktiviteter elns. Det var ikke så MYE blod liksom, var bare på papiret. Blødde litt i etterkant også, men virker som det har stoppet nå..

Da er diagnosen stilt, du går på apoteket og kjøper det du skal, det er flere forskjellige typer salve, du leser av det som står utenpå pakningen hvilken som passer best for deg.

Og, som sagt, hemoroider er en enkel sjukdom å kurere, det er bare å gå, rett og slett. :D

Litt synd det er så mange mørkemenn på diskusjon.no

Lenke til kommentar

Blod i avføringen er et ganske vanlig symptom, og det forekommer årlig hos opptil 15-20%; av den voksne befolkningen.

Vanligvis er årsaken til friskt blod i avføringen en forbigående og ufarlig tilstand, men noen ganger kan det være et tegn på en alvorlig og behandlingstrengende sykdom, som kreftsykdom i tykktarm eller endetarm.

Hos 2-3%; av de som har friskt blod i avføringen finner man kreft i tykktarmen eller endetarmen. Sannsynligheten for slik kreftsykdom øker med alderen, hvis det er andre i familien som har/har hatt kreft eller polypper i tykktarmen, eller dersom man har en kronisk tarmbetennelse (Crohns sykdom eller ulcerøs colitt). I mange tilfeller – men ikke alltid – vil man i tillegg ha andre symptomer som vekttap, forstoppelse eller avføringsendringer.

Kroniske tarmbetennelser som Crohns sykdom og ulcerøs colitt kan gi lyst rødt blod i avføringen samt diaré og slim eller puss i avføringen.

Konklusjonen er altså at du bør bestille en time hos legen din for å få avklart årsaken til blødningene dine. Mest sannsynlig er det nok en harmløs tilstand som ligger bak, men da kreft også kan gi slike symptomer er det viktig å få utelukket dette. Legen din vil blant annet gjøre en undersøkelse som kalles anorektoskopi, der man ser inn i endetarmen gjennom et rør og dermed kan oppdage forandringer i slimhinnen i endetarmen og nedre del av tykktarmen. Noen ganger kan det være nødvendig med ytterligere undersøkelser på sykehuset, som kikkertundersøkelse (koloskopi) eller røntgenundersøkelse av tarmen.

edit: Jeg ville ikke reist til legen veldig liten sjangs for at det er noe alvorlig som kreft, spes viss du er ung, men er jo alltids en liten sjangs som med alt annet.

Endret av klovnen kalle
Lenke til kommentar

Blod i avføringen er et ganske vanlig symptom, og det forekommer årlig hos opptil 15-20%; av den voksne befolkningen.

...

Han skriver ikke at det er blod i avføringen, men at det er blod når han tørker seg bak. Det er en vesentlig forskjell.

Det er i hovedsak to typer salver mot hemorider, den ene får blodårene til å trekke seg sammen, den andre leger småsår og rifter. De er normalt veldig effektive så om du kjøper salve i morgen skal TS ha merket forskjell allerede til mandag, og det er ingen grunn til å bestille legetime før da.

Men det er helt riktig: TS skal ikke stole på amatørene her inne, det er legen som er fagmann. Men alt TS skriver er synonymt med hemoroider.

Lenke til kommentar

Må helt ærlig si at jeg ikke vet om det er blod i selve avføringen, har ikke akkurat sett ned i doskålen :-/

TS her.

Men du skrev at det ikke var noe på undertøyet, hadde vært det om blodet kom innenfra.

Lenke til kommentar

Er litt flaut å si det her, men jeg har vært ganske redd og nervøs, så det måtte til.. Etter å ha ''undersøkt'' til selv med å legge meg på golvet og bruke ett speil, så fann jeg ut at jeg har et slags sår rift utenfor. Så ut som løs hud som stakk litt utover, og begynte å blø så fort jeg tokk borti med en Qtips..

Lenke til kommentar

Er litt flaut å si det her, men jeg har vært ganske redd og nervøs, så det måtte til.. Etter å ha ''undersøkt'' til selv med å legge meg på golvet og bruke ett speil, så fann jeg ut at jeg har et slags sår rift utenfor. Så ut som løs hud som stakk litt utover, og begynte å blø så fort jeg tokk borti med en Qtips..

Da kan vi vel utelukke både kreft og blødende magesår, antakelig ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...