daruu Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Hei. Den 14.10 solgte jeg en girkasse til en jeg har hatt litt kontakt med på ett bilforum. Han kom å henta den hos meg. Dum som jeg var sa jeg at det var greit at han overførte pengene for girkassa når han kom hjem, iogmed det var på kvelden og at man da ikke fikk tatt ut noen kontanter uten å kjøre noen mil. Han fikk kontonr på sms. Så hopper vi fram til 19.10, og jeg har fortsatt ikke fått inn noe penger. Jeg sender da en sms og etterlyser de, og han sier han muligens vil levere igjen girkassa, iogmed han skulle bytte til en annen type. Det sa jeg var greit, men at han fikk bestemme seg fort ihvertfall for var flere int i den. Den 24.10 har jeg ikke hørt no mer, å etterlyser enten kassa eller penger igjen. Da får jeg svar at han skal komme igjen med den dagen etter. Tida går, og den 10.11 har jeg fortsatt ikke fått igjen noen deler, så da sender jeg en sms hvor jeg skriver at siden han tydeligvis ikke vil levere tilbake delene forventer jeg å ha pengene inne på konto i løpet av ett par dager. Denne meldingen får jeg ikkenoe svar på. Så i dag, den 25.11 sender jeg nok en melding, denne i litt krassere tonefall, å etterlyser pengene. Da får jeg svar at jeg skal få igjen delene. MEN det har nå gått 1.5mnd siden han henta delene, og jeg er IKKE int i å ta de tilbake, iogmed at han godt kan ha brukt de(og kjørt de i filler) på den tiden... Det skriver jeg i en ny sms, og da får jeg til svar " Få se kontrakta hvor det står at jeg har handla noe som helst av deg?" Da har jeg ikke svart noe mer. Jeg har sms/private meldinger på forum hvor det står at han har henta delene og skulle betale for de. Hva gjør jeg videre da? Er ikke snakk om noen stor sum altså, men er en prinsippsak... Endret 25. november 2011 av daruu Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Det der kalles svindel og politianmeldes uten å nøle. Kjør rett på stasjonen. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Tja får vel gjøre det. Sannsyneligheten er vel stor for at det ikke skjer noe med det uansett, men er da verdt ett forsøk Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Hvis det ikke finnes noen kontrakt hvor det står at han har kjøpt girkassa, så kan det være interessant å vite hvorfor han er i besittelse av den. Svindel eller tyveri, bare å velge. Han har jo svart på meldinger og sagt at han skal komme innom med penger, det burde være bevis godt nok for at en muntlig avtale ligger til grunn. Oppdatering av handelen bør også gjøres på forumet handelen ble gjort. Ettersom han mest sannsynlig har svart på en salgsannonse er det veldig sannsynlig at det finnes bevis for at et salg var hensikten med hans besøk da han hentet girkassa. Jeg synes ikke du skal godta girkassen tilbake, av de grunner du nevner selv. Det er mange som blir svindlet på denne måten, og det er ingen grunn til å tro at dette er første og siste gangen denne kjøperen oppfører seg slik. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Takk for svarene. Han sa ikke at han skulle komme med pengene, de skulle betales med en gang han kom hjem, men han sa han muligens skulle komme igjen med kassa 19.10(noe jeg i utgangspunktet vil tro han ikke har krav på heller?), for så i si at han skulle komme med den 25.10. Men dette gjorde han da altså ikke. Hvordan går jeg fram videre nå? Endret 26. november 2011 av daruu Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Du kan sende han et inkassovarsel. Det står litt om det i denne tråden. 1 Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Hvordan går jeg fram videre nå? Det vedkommende har gjort, er en straffbar handling, slikt går vi rett til politiet med, mildere reaksjoner hører ikke hjemme i slike sammenhenger. På politistasjonen tror jeg de har et skjema du fyller ut, mulig at samme skjema er å finne på Nettet. 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Jeg tviler på om politet vil bry seg, men du kan jo anmelde i tilfelle fyren gjør slikt ofte. Forliksrådet er nok en mer praktisk løsning. Pass på at du har kopier av all kommunikasjon, så du kan dokumentere kravet. Når du har en dom kan du gå videre til Namsmannen hvis kjøperen fremdeles nekter å betale. http://www.forliksradet.no/index.php?page_id=30 http://www.forliksradet.no/index.php?page_id=321 Endret 26. november 2011 av Ståle Nordlie 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 Etter å ha lagt inn tilbakemelding i kjøp og salg tråden på forumet virker det som han er int i å betale det allikevel. Så da får jeg gi han noen dager til å se Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Du må ikke være alt for godtroende, men heller litt bestemt. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Neida, men nå har han ihvertfall skrevet der(i kjøp og salg tilbakemeldingstråden) at penger har blitt overført, så da skal jeg ha de på mandag. Hvis det stemmer så gjør ikke jeg noe mere med det, da jeg har fått fram hele saken på det aktuelle forumet, og folk der har fått med seg hendelsesforløpet så vil tro andre er litt mere forsiktige ved evt framtidige handler. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Hei. Den 14.10 solgte jeg en girkasse til en jeg har hatt litt kontakt med på ett bilforum. Han kom å henta den hos meg. Dum som jeg var sa jeg at det var greit at han overførte pengene for girkassa når han kom hjem, iogmed det var på kvelden og at man da ikke fikk tatt ut noen kontanter uten å kjøre noen mil. Han fikk kontonr på sms. Så hopper vi fram til 19.10, og jeg har fortsatt ikke fått inn noe penger. Jeg sender da en sms og etterlyser de, og han sier han muligens vil levere igjen girkassa, iogmed han skulle bytte til en annen type. Det sa jeg var greit, men at han fikk bestemme seg fort ihvertfall for var flere int i den. Den 24.10 har jeg ikke hørt no mer, å etterlyser enten kassa eller penger igjen. Da får jeg svar at han skal komme igjen med den dagen etter. Tida går, og den 10.11 har jeg fortsatt ikke fått igjen noen deler, så da sender jeg en sms hvor jeg skriver at siden han tydeligvis ikke vil levere tilbake delene forventer jeg å ha pengene inne på konto i løpet av ett par dager. Denne meldingen får jeg ikkenoe svar på. Så i dag, den 25.11 sender jeg nok en melding, denne i litt krassere tonefall, å etterlyser pengene. Da får jeg svar at jeg skal få igjen delene. MEN det har nå gått 1.5mnd siden han henta delene, og jeg er IKKE int i å ta de tilbake, iogmed at han godt kan ha brukt de(og kjørt de i filler) på den tiden... Det skriver jeg i en ny sms, og da får jeg til svar " Få se kontrakta hvor det står at jeg har handla noe som helst av deg?" Da har jeg ikke svart noe mer. Jeg har sms/private meldinger på forum hvor det står at han har henta delene og skulle betale for de. Hva gjør jeg videre da? Er ikke snakk om noen stor sum altså, men er en prinsippsak... Svindel og lureri, men kan du bevise det? Jeg ville gjort klar en liten sak, og gikk fyren et forslag om forlik - han betaler litt for å ha leid utstyret og slipper politianmeldelse f.eks. Det virker som at dere har hatt kontakt på forum/sms der dere avtaler møtepunkt og pris. Videre så har han sendt deg SMS der han sier han skal levere tilbake delene. Muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale, du trenger ingen kontrakt. Virker som at du kan bevise at han har svindlet deg, og han gir deg jo ikke noe annet valg enn å anmelde saken? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Svindel og lureri, men kan du bevise det? Jeg tror bl a at tekstmeldinger er gode nok beviser; den største utfordringen vil være at politiet henlegger saken uten videre pga arbeidsmengden: det er mange og større saker som venter. Det er sjølsagt en falitterklæring i en rettsstat som vår, der alle har rett til å få prøvd sine saker, men slik er det nok engang blitt at mengder av saker hoper seg opp på de fleste politistasjoner rett og slett for at det har ikke kapasitet til å gå i gang med dem. At effektiviteten er dårlig, er så, men bevilgningene står heller ikke i stil med arbeidsmengden. Vi skulle egentlig hatt et todelt politisystem der én gruppering jobber med de alvorlige kriminalsakene og en annen (kanskje politistudenter?) tok seg av "fillesakene". Hører du Grethe Faremo? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Kan vanskelig se at vilkårene for svindel eller tyveri er oppfylt her. Når fire innlegg i denne tråden ikke har noe vesentlig annet å komme med enn "anmeld ham", så skjønner jeg godt henleggelsesstatistikken til politiet. (Jeg sier ikke at handlingen ikke er straffbar - men når første reaksjon er å løpe til politiet tenker man på feil måte.) Den rette måten å gå frem på her er via sivil sak. Å benytte seg av inkassoprosessen er lite lønnsomt all den tid det er tydelig at han vil bestride kravet. Derfor bør TS sende prosessvarsel etter tvisteloven § 5-2: § 5-2. Varsel om krav og grunnlag for kravet (1) Før sak reises, skal parten skriftlig varsle den det er aktuelt å reise sak mot. Varslet skal opplyse om det krav som kan bli fremmet, og grunnlaget for det. Varslet skal oppfordre den annen part til å ta stilling til kravet og grunnlaget. (2) Den som mottar varslet, skal innen rimelig tid ta stilling til kravet og grunnlaget. Bestrides kravet helt eller delvis, skal grunnlaget for dette angis. Mener parten på sin side å ha krav mot den som har gitt varslet, skal parten samtidig skriftlig varsle om sitt krav og grunnlaget for det og oppfordre den annen part til å ta stilling til dette. (3) Skriftlig varsel etter første og annet ledd skal være på papir til private parter hvis ikke annet er avtalt eller partene har en løpende forretningsforbindelse hvor skriftlig kommunikasjon vanligvis skjer elektronisk. Etter at slikt prosessvarsel er sendt (sett gjerne en frist for uttalelse på cirka 14 dager) og fristen er utløpt (eller innsigelser har kommet) reiser man sak for forliksrådet. Forliksrådet kommer så med en dom, og denne dommen kan namsmannen bruke for å fiske penger. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 Jeg har nå fått penga, så det er forsåvidt greit. Takk for alle svarene anyways Hjalp visst på å skrive hva som hadde skjedd på det aktuelle forumet. 1 Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Publisitet hjelper, det er noe alle vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå