Gå til innhold

Er 400w nok for denne maskinen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hater når folk sier de har en 400W PSU og dropper å nevne noe om hvor strøm de forskjellige linjene har, for alt jeg vet er det en strømforsyning fra 1995 med 150W på 3.3V, 200W på 5V og 100W på 12V.

400W er mer enn nok. Spørsmålet er om din 400W PSU har nok strøm tilgjengelig på 12V-linja.

Lenke til kommentar

Gjorde en sirkel rundt den relevante biten:

BYXwmmu.jpg

90% av en PC kjører på 12V. Effekt = Spenning * strøm

12V * 18A = 216W

E8400 har en TDP på 65W

4850 har en TDP på 114W

Harddisk tar ~10W

Hovedkort spiser ~50W med minne installert

Sammenlagt: ~240W * 0.9 = ~215W på 12V-linja

Med andre ord er du på grensa, og man pleier å legge til 15-20% ekstra for å kalkulere inn at PSUen får mindre makseffekt over tid. Dette går helt enkelt ikke, men på en Seasonic S12-II 380W hadde det gått glatt.

Effekt = spenning * strøm er pensum i 8. klasse og burde være rimelig allmennkunnskap, sånn for informasjon ;)

Bare husk på Volt * Ampere = Watt, og at ~90% av antall watt trukket er på 12V, så har du lært det meste du trenger å vite om strømforsyninger.

Lenke til kommentar

Det hjelper lite å si at det "almen kunnskap", blir ikke smartere av den grunn =P (Jeg fulgte ikke mye med i timene, å det lille jeg fikk med meg husker jeg ikke).

Uansett. Jeg har en annen strømforsyning på "500w" (Spire SP-ATX-500W), men det ser ut som noe har lekt ut av en "ting". Legger ved et bilde.

post-63051-0-19457700-1322270148_thumb.jpg

Det ble litt vanskelig å se på bildet, men det hvite "gugget" ser ut som det har rent ned langs den tingen med kobber tråd rundt.

Har noe gått i stykker eller ser det bare slik ut?

Har ingen anelse hvor lenge det har vert der.

Lenke til kommentar

Den har noe mer saft på +12V, 32A = 384W. Den har likevel et noe utdatert design, men passiv PFC og en forholdsvis lav andel av effekten tilgjengelig på +12V. Til tross for 3 års garanti, skal den ha en MTBF på 300.000 timer - det er 3 ganger mer enn Corsair har på sine beste PSU'er. Det lukter lurium lang vei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...