arne22 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Hei ! Jeg hadde liggende en ekstra 64 GB SSD og så fant jeg ut at det kanskje kunne være en god ide å montere denne inn i en "USB boks" og så bruke den til å kjøre/teste ut virtuelle maskiner, slik at man kunne ha et antall tranportable virtuelle maskiner i lommeformat, som man egentlig kan kjøre fra en hvilken som helst PC. Som sagt så gjort, jeg monterte SSD'en inn i sin USB boks og så kopierte jeg inn en USB utgave av VirtualBox. Der etter så ble et par virtualle PC'er kopiert over. Selv om det er USB2 som er i bruk, så kjører dette nesten over all forventning. "Den virtuelle XP" booter på ca 15-20 sekunder gjennom USB2 kabel og det hadde jeg nesten ikke forventet. Spørsmål: Som filsystem så testet jeg først exFAT. Det fungerte bra ved kjøring men det tok forholdvis lang tid å kopiere de store filene over til USB/SSD. Så skiftet jeg over til NTFS med 32K blokker. Er dette optimal, eller skulle jeg ha valgt noe annet ? Noe av det som går litt tregere enn "vanlig PC" det er jo surfing på Internett pga at webinnholdet caches via USB2. Ikke det at det egentlig er nødvendig, men jeg vet fra før av, når jeg har brukt RAM disk som web cache på vanlige PC, så har speeden blitt en hel del bedre mht "web browsing". Spørsmål: Er det noen som vet om det er mulig å bruke ramdisk på en virtuell PC ? (Sitter vel egentlig å tror at det ikke er mulig, men er ikke sikker.) Edit: Det viste seg å være meget godt gjennomførbart å bruke ramdisk sammen med en vituell PC. Når man gjør dette så kan man ellers speede opp en del funksjoner på den virtualle PC'en vesentlig. Endret 25. november 2011 av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Her var det ikke så mye liv. (I denne tråden.) Det som ble løsningen var å kjøre virtuell XP med en 200 MB ramdisk som ligger "inne i" den virtuelle maskinen. Det kjører meget bra, og ramdisken skaper ikke "forvirring" på host systemet. (Men den "spiser" jo litt minne.) Den eksterne SSD'en har jeg formatert med NTFS og 32 K blokker. (Ut i fra en tankegang at med en virtuell PC på den eksterne SSD, så "ser" hostsystemet den virtuelle hd som en stor fil. (Vet egentlig ikke om dette er rett, bare gjetter litt.)) Hvis det er noen som ideer til forbedringer eller korreksjoner, vær snill å legg et par ord. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Har beklageligvis ikke det, da dette blir en løsning for "spesielt interesserte" Den har i mine øyne liten anvendelighet i "det daglige" Kul løsning, men ser ikke nytten....? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Nytteverdien, det vil si den mulige nytteverdien har med to ting å gjøre: 1. Datasikkerhet. Ved høye krav til datasikkerhet så kan det være praktisk å skifte operativsystem før det blir "skittent" akkurat slik som man skifter sokker og undertøy. Ved "nettaktiviteter" så vil man også ha en "sikker layer" mellom en virtuell arbeidsstasjon som man kan la "ofres" i aktiviteter som medfører en eller annen rissiko. Dette kan man stort sett gjøre uten at host sytemet utsettes for risiko. 2. Transportable PC som går i skjortelommen. Noen ganger så kan man ha bruk for en PC med et bestemt oppstett som man har bruk for flere steder. I stedet for å ta med en transportabel PC som veier 1-2-3 kg, så tar man med, dvs transporterer en virtualle PC'er som veier for eksempel 100 gram til sammen, eller mindre. Hver av disse kan da være satt opp med spesialprogrammer, eller det kan dreie seg om forskjellige operativsystemer. Man har for eksempel behov for å "dra med seg" en LAMP server for uttesting av programvare eller for å kjøre en lokal kopi av et websted. X antall virtuelle servere i skjortelommen er jo en variant. Når ytelsen til en virtuall arbeidsstasjon blir slik at man ikke merker noen praktisk forskjell på om man jobber på hostsystem eller på virtuall PC, så ligger det jo ganske godt an til å bruke den virtualle varianten. Hvorvidt ytelsen oppleves som noenlunde "lik" eller som tilstrekkelig, det kommer jo an på hvilke oppgaver det dreier seg om. Endret 28. november 2011 av arne22 Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Nytteverdien, det vil si den mulige nytteverdien har med to ting å gjøre: 1. Datasikkerhet. Ved høye krav til datasikkerhet så kan det være praktisk å skifte operativsystem før det blir "skittent" akkurat slik som man skifter sokker og undertøy. Ved "nettaktiviteter" så vil man også ha en "sikker layer" mellom en virtuell arbeidsstasjon som man kan la "ofres" i aktiviteter som medfører en eller annen rissiko. Dette kan man stort sett gjøre uten at host sytemet utsettes for risiko. 2. Transportable PC som går i skjortelommen. Noen ganger så kan man ha bruk for en PC med et bestemt oppstett som man har bruk for flere steder. I stedet for å ta med en transportabel PC som veier 1-2-3 kg, så tar man med, dvs transporterer en virtualle PC'er som veier for eksempel 100 gram til sammen, eller mindre. Hver av disse kan da være satt opp med spesialprogrammer, eller det kan dreie seg om forskjellige operativsystemer. Man har for eksempel behov for å "dra med seg" en LAMP server for uttesting av programvare eller for å kjøre en lokal kopi av et websted. X antall virtuelle servere i skjortelommen er jo en variant. Når ytelsen til en virtuall arbeidsstasjon blir slik at man ikke merker noen praktisk forskjell på om man jobber på hostsystem eller på virtuall PC, så ligger det jo ganske godt an til å bruke den virtualle varianten. Hvorvidt ytelsen oppleves som noenlunde "lik" eller som tilstrekkelig, det kommer jo an på hvilke oppgaver det dreier seg om. 1: Dette gjør man enkelt ved å implementere virtuelle miljøer, der man på under 5 minutter kan hente opp ett nytt skrivebord. Ps: Å ha flere OS på en ekstern harddisk som du kan "glemme igjen" ved ett uhell er i mine øyne alt annet enn sikkert. Sikkerheten er aldri bedre enn det svakeste ledd... som gjerne er teknikeren som skal ut å gjøre oppdraget og straks han er ferdig, skal inn til lunch, hjem til middag etc. og da glemmer sin harddisk.... 2: Les 1. Dette er enkelt å sette opp, gitt at kunden har internett. (dette er noe jeg bruker og har brukt flere ganger) Ekstern harddisk med "ekstra os" på KREVER at lokasjonen du skal til har en PC som kan kjøre dette, med tilhørende software for å starte opp de virtuelle maskinene. Tanken din er god, men i mine øyne er det mer ett "proof of concept" enn noe man kommer til å bruke, da det er enklere og kjappere og heller implementere en løsning på servernivå som gjør det mulig å sette opp flere oppsett som man kan starte på en annen maskin, da det krever mye mindre av den lokale maskinen og det krever mindre installasjon av software. Man har også fordelen av å kunne kjøre sentral backup ved behov og minsker betraktelig risikoen for at personen som har med seg harddisken glemmer den, mister den eller at den blir stjålet.... Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Nei, det er ingen "tanke", jeg bruker det nå til daglig. Det behøves heller ingen software på brukerstedet. Bruker "flyttbar" utgave av VirtualBox. Da ligger "kjøremiljøet" på den transportable, slik at det ikke kreves noe annet enn en Windows PC der man kommer. Når sant skal sies så er nok sikkeheten "bånn i bøtta", så langt. Har ikke laget noen krypteringløsning ennå, men lagrer heller ikke noen sensible data på de virtuelle PC'er. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Nei, det er ingen "tanke", jeg bruker det nå til daglig. Det behøves heller ingen software på brukerstedet. Bruker "flyttbar" utgave av VirtualBox. Da ligger "kjøremiljøet" på den transportable, slik at det ikke kreves noe annet enn en Windows PC der man kommer. Når sant skal sies så er nok sikkeheten "bånn i bøtta", så langt. Har ikke laget noen krypteringløsning ennå, men lagrer heller ikke noen sensible data på de virtuelle PC'er. Har ikke testet flyttbar VirtualBox, men ser at jeg nok må teste det en dag, selv om jeg ikke helt ser poenget for min del.... Enklere for meg å utnytte det virituelle miljøet som vi allerede har til å ha predefinerte maskiner som kan streames ved behov.... Lenke til kommentar
wsp Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Et annet alternativ som enkelte bruker er å boote WinPE og kjøre VMware Workstation eller Player med en VM på RAM-disk derifra. Har ikke testet det selv, men det sies at man får veldig bra ytelse. Enkelt å sette opp er det også i og med at det finnes folk som har klargjort dette for oss. Se her for mer informasjon: http://sanbarrow.com/moa-intro.html Lars Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Interessant. Vil forsøke å se litt på den. Har forsøkt å kjøre virtuelle PC'er fra ramdisk med Windows som host system, men det ga i grunnen ikke den ytelse som jeg forventet. Dt gikk hurtig men ikke nevneverdig hurtigere enn å kjøre fra for eksempel ekstern ssd. Ellers så er det jo slik i dag at virtualisering pr i dag først og fremst er for servere. Det er jo på den annen side ikke noe i veien for at man kan kjøre et forholdvis "smalt" host system, for eksempel en nedstrippet Win 7 og så "et knippe" av virtualle workstations. Når det gjelder lisensregler så er vel kanskje dette ikke helt uten problemer, med mindre man bruker Linux/BSD. Eksperimenterte en del med dette for noen år siden. (Men da var det vel Linux og XP som hostsystem.) ER det noen som husker navnet pådet programmet jeg brukte for å "strippe ned" XP ? Finnes det et tilsvarende for Win 7 ? Endret 5. desember 2011 av arne22 Lenke til kommentar
wsp Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Virtualisering er absolutt ikke kun for servere. VDI dreier seg i hovedsak om desktoper. For best mulig ytelse i virtuell XP: http://www.vmware.com/files/pdf/resources/vmware-view-xp-deployment-guide.pdf Ellers har vi et ganske stilig eksempel på oppsett her: http://www.v12n.com/?p=111 (ganske ulikt det du etterspør, men uansett stilig) Lars Endret 6. desember 2011 av wsp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå