badsequel Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Hei, trenger råd her. Jeg har en shuttle SX58H7 med 500w psu. Har i langt tid kjørt et N260GTX kort uten problemer. Men, nå har jeg da anskaffet et N560GTX-ti Twin Frozr II og sliter med det jeg tror kalles "coil whine". Symptomene er ihvertfall det samme. Høylytte elektrisk hvining som forandrer frekvens ettersom bildet på skjermen forandrer seg. Det er litt forskjellige oppfatninger der ute. Lyden er vanskelig å si hvor eksakt kommer fra, men jeg tror det strømforsyningen og ikke selve skjermkortet som piper. Iflg Shuttle skal SX58H7 kunne dra et N580GTX referansekort og etter hva jeg har fått med meg drar det kortet mer strøm enn et 560-ti. Er det kanskje psu'n min er dårlig, fremfor underdimensjoner? Edit: Psu'n har følgende specs DC voltage output, max. output current: +12V1: 16A +12V2: 16A +12V3: 17A +5VSB: 2.5A (Standby) -12V: 0.3A +3.3V: 18A +5V: 16A Mitt gamle 260GTX har følgende krav iflg MSI: "Minimum 500W or greater system power supply (with a minimum 12V current rating of 36A)" <--- ingen tegn til coil whine her.. 560TI : "Minimum 500W or greater system power supply (with a minimum 12V current rating of 30A) is recommended." <--------- kortet er mindre sultent enn 260gtx men coil whine har jeg.. ? Hvordan skal jeg lese spec'n på psu'n? legge sammen Amp'n på de 3 railene? 49A overgår jo kravet til begge kortene.. Trenger litt feedback på mulige løsninger: 1 - Har noen av dere erfaring med å kjøre skjermkortet på en separat psu? jeg har en gammel traver liggende å slenge i en utdatert maskin. Har ingen problemer med å borre hull i kabinettet for å strekke ledninger.. 2 - Finnes kanskje noen spesielle strømforsyninger som kan settes inne i kabinette? f.eks i en 5.25" brønn Jeg er ikke i stand til å finne noen f.eks 600+ w psu til shuttle boksen min, så det utgår. En annen type fix må til, evnt returnere kortet og gi opp drømmen om enda fetere skyrim grafikk. På forhånd takk. -Bad Endret 25. november 2011 av badsequel Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Coil whine kommer av en uheldig match mellom skjermkort og strømforsyning, det er ikke farlig eller et tegn på underdimensjonering. Løsning er som du har funnet å bytte skjermkort eller PSU. Å bruke en gammel strømforsyning kan fungere, det vil sikkert skape en del problemer med power-on og forskjellig spenningsregulering og kanskje andre ting også. Ikke så veldig enkelt altså. Jeg har sett en PSU som kan monteres i 2x 5.25"-brønner, men det blir vel for stort. Lenke til kommentar
badsequel Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Snålt.. Nå har jeg satt inn 260GTX kortet, som etter hva jeg forstår skal trekke mer ut av psu'n enn 560'n og det er ikke tegn til whine. Jeg har også fått snevret det ned 100% - det er psu'n som hyler. Hva tror folk? Ny 500w shuttle pc63 psu eller gi opp 560-ti? Takker for innspill. -Bad Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Snålt.. Nå har jeg satt inn 260GTX kortet, som etter hva jeg forstår skal trekke mer ut av psu'n enn 560'n og det er ikke tegn til whine. Jeg har også fått snevret det ned 100% - det er psu'n som hyler. Hva tror folk? Ny 500w shuttle pc63 psu eller gi opp 560-ti? Takker for innspill. -Bad Angående strømforbruk ser du på ganske like kort: begge har rundt 180W TDP, men mange 560 Ti er fabrikkoverklokket og kan bruke mer. Det er kveilene som hviner under coil-whine, fenomenet oppstår helt tilfeldig og har ingenting å gjøre med load på PSU. Det er ren uflaks, men typisk er høye rippelmålinger fra PSU kombinert med høye klokkefrekvenser på skjermkort (shaderne på et 560 Ti kjører typisk 1700 MHz eller mer.) Det kan godt være det er PSUen som hyler, men jeg ville ikke satset på at en ny PSU av lik byggekvalitet vil endre på resultatet. Bytt skjermkort til et annet 560 Ti eller et mindre krevende 6950. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå