Gå til innhold

Hva sier bibelen egentlig, om dette med urent, kan vi virkelig spise reker, krabber, svin osv i følge nye testamentet?

Anbefalte innlegg

Tror du jesus forlangte noe UMULIG, ..

Ja Han måtte gjøre det, for å få sånne som deg til å skjønne at du ikke har gjort deg fortjent til noe som helst pga. av sine egene bestrebelser (les holde budene og forskriftene)

Gjennom å forlange det umulige, forsøkte Han å bevistgjøre sånne som deg.

nå har det seg slik vist du leser bibelen, at det erke egne gjerninger når gud arbeider i kristne.Det er jo hele poenget, vi mennesker kan ikke klare dette selv.....men ved guds nåde, og ved guds gudomelige kraft til de som følger jesus, så kan jesus gjøre dette gjennom de troende...

jesus holder dine bud og forskrifter gjennom deg ?

Du synder kontinuerlig akkurat som alle andre, cberg70

NT > Dere har hørt det er sagt: ' Du skal ikke bryte ekteskapet.' Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte.

NT > Dere har hørt det er sagt til forfedrene: ' Du skal ikke slå i hjel. Den som slår i hjel, skal være skyldig for domstolen.' Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være skyldig for domstolen

Hvordan kan jeg synde mener du? i ditt hue er der jo ikke noe lov som gjelder?

For de kristne er det ikke det.

For alle de (som deg) som forsatt driver med bud og forskrifter, gjelder alle budene og forskriftene, pluss disse to som er nevnt over og en rekke andre som fks. at du må selge alt du eier å gi til de fattige.

Siden du ikke overholder alle disse forskriftene, er døren stengt for akkurat deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja Han måtte gjøre det, for å få sånne som deg til å skjønne at du ikke har gjort deg fortjent til noe som helst pga. av sine egene bestrebelser (les holde budene og forskriftene)

nå har det seg slik vist du leser bibelen, at det erke egne gjerninger når gud arbeider i kristne.Det er jo hele poenget, vi mennesker kan ikke klare dette selv.....men ved guds nåde, og ved guds gudomelige kraft til de som følger jesus, så kan jesus gjøre dette gjennom de troende...

NT > Dere har hørt det er sagt: ' Du skal ikke bryte ekteskapet.' Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte.

NT > Dere har hørt det er sagt til forfedrene: ' Du skal ikke slå i hjel. Den som slår i hjel, skal være skyldig for domstolen.' Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være skyldig for domstolen

For alle de (som deg) som forsatt driver med bud og forskrifter, gjelder alle budene og forskriftene, pluss disse to som er nevnt over og en rekke andre som fks. at du må selge alt du eier å gi til de fattige.

Siden du ikke overholder alle disse forskriftene, er døren stengt for akkurat deg.

Nå er det helvighvis ikke du som bestemmer hvem døren er lukket for, det er nok Jesus sitt ansvar og bestemme hvem døren er lukket for osv. Ser det ikke nytter, lykke til med lovløs lære. du har gått fem på i akurat det peter advarer imot i 2 peter kap 3:14-17 der advarer han imot og misforstå paulus sine brever, til lovløshet, med sin egen undergang til resultat.

Noe av det du skriver er helt horibelt, feks dette med og holde alle lover og regler, det har med seremoniloven og gjøre når paulus advarer de imot og gå tilbake til det åket, det ser en da han snakker om omskjærelse.....det finnes kun i seremoniloven, ikke i tibudsloven, andre plasser snakker han varmt om loven, det er de ti bud.

Lenke til kommentar

Et spørsmål, tror du at det er synd og feks bli fristet? vist en ser ei flott dame, og blir fristet, mener du at da har en syndet?

Jesus ble fristet i ALT, dermmed er ikke det og bli fristet synd, for jesus er erklært syndefri. Men spinner en videre på det, driver hor i hodet, da synder enn.

Så til spørsmålet, hvilket bud er umulig og leve etter, du sier de er umulige, hvilket bud er umulig og leve i harmoni med, som kristen?

Er det umulig for deg og la være og lyve?

Og ønske og drepe noen du kjenner?

Og misbruke guds navn og banne?

Kan du forklare meg hvilket bud som er umulige og holde slik du sier, og hvorfor?

Endret av cberg70
Lenke til kommentar

Et spørsmål, tror du at det er synd og feks bli fristet? vist en ser ei flott dame, og blir fristet, mener du at da har en syndet?

Jesus ble fristet i ALT, dermmed er ikke det og bli fristet synd, for jesus er erklært syndefri. Men spinner en videre på det, driver hor i hodet, da synder enn.

Så til spørsmålet, hvilket bud er umulig og leve etter, du sier de er umulige, hvilket bud er umulig og leve i harmoni med, som kristen?

Er det umulig for deg og la være og lyve?

Og ønske og drepe noen du kjenner?

Og drive hor i hjertet ditt?

Og misbruke guds navn og banne?

Kan du forklare meg hvilket bud som er umulige og holde slik du sier, og hvorfor?

Lenke til kommentar

Hvis du er gift eller hun gift er det ekteskapsbrud, cberg70

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jesu Kristi ny tolkning av budene er umulig å holde.

Lenke til kommentar

Jesu Kristi ny tolkning av budene er umulig å holde.

For noe sludder, når du blir fristet (alle blir fristet, også jesus, det sier bibelen) da har vi to valg, ta tanken til fange i kristus og vinne over fristelsen, eller vi kan fortsette i fristelsen, føde synd, som igjen føder død.

Du har en merkelig kristen tro, det er inge helligjørelse der, ingen seier over synd, ingen "snu seg bort fra synden" og omvende seg. Eneste som skiller det du står for og det som er i verden, er at du tror. Men det gjør satan også.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du tro på seier over synd, når synd i følge guds ord selv, er AKURAT brudd på de ti bud?

Ja, er man under loven er det synd å bryte den. Men jeg er hedning og har aldri vært, og kan aldri være, under de ti bud, som ble gitt til jødene ved Moses. Som kjent var det synd i verden også før loven kom, og hedninger har i likhet med alle andre "samvittighetens lov." However. Den som tror på Kristus er DØD fra loven, og dermed fra synden. Igjen: budet vekker begjæret, syndens kraft er budet.

Du må jo være fullstendig syndefri du

Den som tror på Kristus er syndfri. Født på ny, hellig, perfekt, ren i Guds øyne, slik det står i bibelen. At man bommer på målet nå og da forandrer ikke identiteten din - for det er identiteten din som endres når du blir frelst, ikke først og fremst oppførselen din. Hva hjelper det vel om en synder synder litt mindre? Blir han rettferdig av det? Man oppfører seg slik man tror man er. Derfor synder kristne så forferdelig mye, fordi de tror de ER syndere og egentlig ikke har noe valg. De fokuserer på loven, og vekker synden. Det slår aldri feil.

Du kan ikke oppheve loven, og samtidig peke ut synd

Som sagt var det synd i verden også før loven kom. Og hvorfor skal jeg peke ut synd?

Tror du ikke på de bibelversene her heller?

At jeg tror annerledes, og forstår bibelen annerledes enn deg betyr ikke at jeg ikke tror på bibelversene.

Videre, når en feks forkaster et av guds ti bud, som feks hviledagsbudet, da er det viktig og huske på at:

Er det nødvendig å holde alle De ti bud til punkt og prikke? Det står i Bibelen, Jakob 2,10-11. ”For den som holder hele loven, men bryter ett av budene, han har forbrutt seg mot dem alle. For han som sa: ”Du skal ikke bryte ekteskapet,” han sa også: ”Du skal ikke slå i hjel.” Om du ikke bryter ekteskapet, men slår i hjel, da er du en lovbryter.”

Videre så sier bibelen:

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

Jepp. Som hedning har jeg aldri vært under loven, og som troende vil jeg uansett være DØD for loven.

Dette betyr IKKE at de som bryter guds lov, og lærer andre det, vil komme til himmelen, de vil være blande det laveste himmelens vesener snakker om, de vil ikke bli frelst, det ser vi neste vers, vers 20:

20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.

Tror du at du er/blir frelst fordi du holder de ti bud (hvilket du forresten ikke gjør)?

Ja, din rettferdighet må langt overgå fariseernes. Er DIN rettferdighet god nok?

Hva består din rettferdighet av, iflg. bibelen? Kristus. Ikke noe annet. Det står "Kristus er vår rettferdighet," ikke "Kristus er 99% av vår rettferdighet, den siste prosenten fikser vi ved å holde loven." Det er ikke en tøddel av din rettferdighet som er noe annet enn Jesus.

Har du noen gang tenk på hvorfor de ti bud ble skrevet i stein? Vi vet alle hva det betyr, og skrive noe i stein, det betyr at det er evig

Ja, loven er evig. Men det er ikke du. Hvis du tror, er du iflg. bibelen "korsfestet med Kristus." Død, begravd, født på ny, en ny skapning. Det er jo synd at du insisterer på å se deg selv som, og oppføre deg som, den gamle skapningen.

Men vi trenger alltid guds ti bud for og vise synden i livet vårt, dette sier bibelen selv:

Romerne 3,20. ”Ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne.”

Hvordan kan du fjerne, det som peker ut synden for oss? Bibelen selv sier klart, det er loven, som viser oss hva synd er?

Jeg fjerner ikke noe som helst, det er det Kristus som gjør. Loven er som kjent for den urettferdige, ikke for den rettferdige. Du er rettferdig.

Er det mulig for oss å kjenne Gud uten å holde hans bud? Det står i Bibelen, 1. Johannes 2,4-6. ”Den som sier at han kjenner ham, men ikke holder hans bud, er en løgner, og sannheten er ikke i ham. Men den som holder hans ord, i ham er kjærligheten til Gud fullendt. Av dette vet vi at vi er i ham. Den som sier at han er i ham, må leve slik Jesus levde.”

"Og dette er hans bud, at dere skal elske hverandre."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hvordan kan du tro på seier over synd, når synd i følge guds ord selv, er AKURAT brudd på de ti bud?

Ja, er man under loven er det synd å bryte den. Men jeg er hedning og har aldri vært, og kan aldri være, under de ti bud, som ble gitt til jødene ved Moses. Som kjent var det synd i verden også før loven kom, og hedninger har i likhet med alle andre "samvittighetens lov." However. Den som tror på Kristus er DØD fra loven, og dermed fra synden. Igjen: budet vekker begjæret, syndens kraft er budet.

Den som tror på Kristus er syndfri. Født på ny, hellig, perfekt, ren i Guds øyne, slik det står i bibelen. At man bommer på målet nå og da forandrer ikke identiteten din - for det er identiteten din som endres når du blir frelst, ikke først og fremst oppførselen din. Hva hjelper det vel om en synder synder litt mindre? Blir han rettferdig av det? Man oppfører seg slik man tror man er. Derfor synder kristne så forferdelig mye, fordi de tror de ER syndere og egentlig ikke har noe valg. De fokuserer på loven, og vekker synden. Det slår aldri feil.

Som sagt var det synd i verden også før loven kom. Og hvorfor skal jeg peke ut synd?

At jeg tror annerledes, og forstår bibelen annerledes enn deg betyr ikke at jeg ikke tror på bibelversene.

Videre, når en feks forkaster et av guds ti bud, som feks hviledagsbudet, da er det viktig og huske på at:

Er det nødvendig å holde alle De ti bud til punkt og prikke? Det står i Bibelen, Jakob 2,10-11. ”For den som holder hele loven, men bryter ett av budene, han har forbrutt seg mot dem alle. For han som sa: ”Du skal ikke bryte ekteskapet,” han sa også: ”Du skal ikke slå i hjel.” Om du ikke bryter ekteskapet, men slår i hjel, da er du en lovbryter.”

Videre så sier bibelen:

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

Jepp. Som hedning har jeg aldri vært under loven, og som troende vil jeg uansett være DØD for loven.

Dette betyr IKKE at de som bryter guds lov, og lærer andre det, vil komme til himmelen, de vil være blande det laveste himmelens vesener snakker om, de vil ikke bli frelst, det ser vi neste vers, vers 20:

20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.

Tror du at du er/blir frelst fordi du holder de ti bud (hvilket du forresten ikke gjør)?

Ja, din rettferdighet må langt overgå fariseernes. Er DIN rettferdighet god nok?

Hva består din rettferdighet av, iflg. bibelen? Kristus. Ikke noe annet. Det står "Kristus er vår rettferdighet," ikke "Kristus er 99% av vår rettferdighet, den siste prosenten fikser vi ved å holde loven." Det er ikke en tøddel av din rettferdighet som er noe annet enn Jesus.

Har du noen gang tenk på hvorfor de ti bud ble skrevet i stein? Vi vet alle hva det betyr, og skrive noe i stein, det betyr at det er evig

Ja, loven er evig. Men det er ikke du. Hvis du tror, er du iflg. bibelen "korsfestet med Kristus." Død, begravd, født på ny, en ny skapning. Det er jo synd at du insisterer på å se deg selv som, og oppføre deg som, den gamle skapningen.

Men vi trenger alltid guds ti bud for og vise synden i livet vårt, dette sier bibelen selv:

Romerne 3,20. ”Ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne.”

Hvordan kan du fjerne, det som peker ut synden for oss? Bibelen selv sier klart, det er loven, som viser oss hva synd er?

Jeg fjerner ikke noe som helst, det er det Kristus som gjør. Loven er som kjent for den urettferdige, ikke for den rettferdige. Du er rettferdig.

Er det mulig for oss å kjenne Gud uten å holde hans bud? Det står i Bibelen, 1. Johannes 2,4-6. ”Den som sier at han kjenner ham, men ikke holder hans bud, er en løgner, og sannheten er ikke i ham. Men den som holder hans ord, i ham er kjærligheten til Gud fullendt. Av dette vet vi at vi er i ham. Den som sier at han er i ham, må leve slik Jesus levde.”

Så mye tekst i svaret ditt, også KUN et bibelvers, det her nederst? Kan du begynne og bruke bibelvers i dine påstander, kan du vise resten av tråden din her, med bibelvers, for din personlige mening er ikke intresant eller troverdig, så håper du tar oppdraget og viser alle dine påstander i dette innlegget her, med bibelvers, OK?

Ditt siste og eneste bibelvers her vil jeg si at:

på disse to bud hviler hele loven og profetene, Matt. 22:37-40.

ved å ikke lyve, ikke drepe, ikke drive hos, osv, oppfyller vi loven de ti bud, ved guds nåde og kraft, derfor er det ikke vår gjerning, det er guds ære, ikke vår. nei en kan ikke bli frelst av de ti bud, men at du lever i harmoni med dem, viser at du er frelst.

Lenke til kommentar

Videre så sier bibelen:

så gud forlanger kun at du tror? du trenger ikke forandre på livet og leve på en annen måte en du gjorde før? du kan feks leve som samboer livet ut, uten at det gjør noe, bare du tro?

Lenke til kommentar
Hvorfor vekker dette budet begjæret? Og hva er det som er galt med begjær?

Hvis jeg har bestemt meg for å ikke se på andre damer enn kona, er det nettopp det jeg kommer til å gjøre. Jeg vil legge merke til alle jeg ikke burde se på, og i stedet for å takke Herren for alle de fine rumpene han har skapt, vil jeg være opptatt med å slåss mot meg selv og min "synd" og miste helt fokuset på kona, som jo er den jeg egentlig skulle se på. Og jeg vil ende opp med å enten fordømme meg selv for at jeg ikke klarer å leve opp til standarden, eller fordømme alle andre som ikke er like flinke som meg.

Løsningen er selvsagt å se på kona, i stedet for å ikke se på alle andre. Da blir jeg snart oppslukt og forelsket og oppfører meg som en gentleman helt automatisk.

Okei. Jeg skjønner argumentet :)

Så hvis jeg aldri tenker på det gale, men bare på det riktige, så vil det gå meg vel... Men man må være klar over, og vite hva som er påbudt og hva som er forbudt, fordi ellers kan man gjøre gale ting uten å være bevisst på det selv... Det er utrolig mange som gjør gale ting fordi de ikke vet bedre.

Ja, både fysiske og "åndelige" barn må ha veiledning til å begynne med, for selv om de gjør ting i ren samvittighet kan det likevel være til skade.

Nei, egentlig ikke... Jeg snakker om at rettferdig, ikke er en permanent tittel, men noe som gjelder så lenge man gjør handlinger som fører til rettferdighet.. Man kan gå over fra å være rettferdig til å bli urettferdig, men man kan altså ikke, i følge mitt syn, bli rettferdig bare ved å tro på noe... Hvis man tror på rettferdighet, så vil man sannsynligvis bli et mer rettferdig menneske, det vil si at man kan bli et menneske med en stor rettferdighets-sans..

Ja, i menneskelig forstand er det jo slik, med en stadig skiftende standard for hva som er rettferdig nok. I bibelen ser det derimot ut til å handle om en født identitet.

Kristne homomotstandere er heller ikke rettferdige... De dømmer bare en gruppe syndere... Hvorfor gjør de det, når de samtidig mener at alle er syndere? Hvorfor spesielt en gruppe? Er det rettferdig å dømme kun en type syndere? Og er et homofilt samliv og seksualitet syndig? Er det syndig dersom man ikke bryr seg om det også? For i følge Paulus, så er jo homofil praksis blant menn (Han nevner ikke kvinner) en vederstyggelighet som ikke må tåles...

Ja, homofili er litt mer synlig enn f.eks løgn, som ofte figurerer på samme lista over synder. Og jeg synes Paulus er ganske klar på at man ikke skal dømme "dem som er utenfor," altså de ikke-troende.

Så da bunner det i hva den enkelte kristne velger å kritisere andre for, og som den kristne anser som mer synd enn noe annet.

Da vil den kristne føle seg mer ren og rettferdig, gjør de ikke?

Ja, selv om de faktisk burde være MER ydmyke enn andre. Det er trist å se.

Det er ikke galt å drepe fordi det er galt å drepe. Det er galt å drepe fordi man ødelegger livet til en annen person, og hans eller hennes familie... Det er galt fordi det forårsaker sorg og lidelse.

Men da er neste spørsmål: hvorfor er det galt å forårsake sorg og lidelse?

Det er en fullstendig avsporing, jeg følte bare for å påpeke at selv om folk ikke tror på Gud tror de likevel at det eksisterer en faktisk moralsk lov som sier at noe er rett og galt, uavhengig av hva samfunnet eller kulturen måtte mene. For ingen ville jo si at det ikke er moralsk galt å ta livet av et barn for moro skyld selv om ingen fikk vite det og den som gjorde det selv mente det var greit.

Breivik har tro på Gud/Jesus, og kjempet i mot islam, på grunn av troen er han på ingen måte "rettferdig" og det tror jeg vi er enige om: Tro gjør deg ikke til en rettferdig person. Det er dine gjerninger som viser om du er rettferdig eller ikke... Rettferdig ovenfor Gud i henhold til bibelen, er noe jeg ikke forholder meg til som noe reelt.

Dine gjerninger viser hva du tror og hvem du tror du er. Så det er grenser for hvor lenge noen kan skryte av å ha blitt født på ny mens de fortsetter å lyve og voldta. Men iflg. bibelen blir man rettferdiggjort av tro - rettferdigheten er Guds verk, Guds gave og vilje og kan ikke endres av noen gjerninger, slik en synders gjerninger heller ikke vil gjøre ham rettferdig for Gud.

Sannsynligheten for at Gud anser deg som rettferdig dersom du bare tror på ham, det mener jeg er mindre sannsynlig enn at Gud eksisterer i det hele tatt... Dersom det i det hele tatt hadde fantes en Gud som skapte denne verdenen, så ville denne guden etter min overbevisning ikke hatt en slik ideologi eller syn. Gud ville bare vert en tilskuer av skaperverket sitt og sett på oss slik vi ser på underholdningsprogrammer på TV, og liknende... Gud ville ikke hatt følelser ovenfor oss, og ville ikke ha dømt noen av oss... Gud har laget en verden full av lidelse og nød, og så videre, og han ville brydd seg katta om vår/deres oppmerksomhet rettet mot seg selv... For sannsynligvis hadde han ikke vært narsissistisk og så selvopptatt... Han skapte, fordi han kjedet seg... Det finnes ingen grunn til å skape denne verdenen, dersom man er fullstendig god og allmektig.

Hadde jeg vært Gud ville jeg funnet fram et stort viskelær og gjort alt på nytt...

Selv syntes jeg alle disse sitatene er tåpelige... Det er min mening. Det er bare tomsnakk... Hvis du gir alt til de fattige blir du bare selv fattig.. Når du ber for dine fiender, så oppnår du heller ingen ting... Det siste er bare glittering generalities: Det høres stort og flott ut.... Men det siste er mer fornuftig enn de to første...

Nja. Både Gandhi og Martin Luther King velsignet sine fiender, og fikk utrettet mye mer enn de ville klart med våpen.

Trafikkregelene omhandler mer enn å ikke kjøre som noen galninger!

Dersom jeg ikke hadde tatt kurs og lært meg alle reglene, og lært meg å overholde dem, så ville jeg ikke kunnet kjørt bil, selv om jeg hadde tatt det pent... Du skjønner... Det er regler som er laget slik at det skal bli bedre flyt i trafikken, og så videre...

Det er mange regler, og man må hele tiden være bevisst på å følge dem, helt til det går automatisk.

Alle trafikkreglene er logiske og er grundig gjennomtenkt.

Jeg burde vært mer spesifikk. Bytt ut "trafikkregler" med "straffelov." Straffeloven er for folk som ikke har vett til å kjøre fornuftig.

Men Gud ga altså loven for at synden skulle bli "overmåte syndig" som det står. Og det ble den.
Hvis det er de ti bud du snakker om, så er det ikke fra Gud. Den har heller ikke opphav i den jødiske religionen...

Mulig det, men jeg snakker ut fra Pauli teologi, ikke ut fra religionsteori.

Siden bibelen har regler som er ment til å ikke kunne overholdes, så er disse reglene ubrukelige

De budene hadde som hensikt å ydmyke folk, vise dem at rettferdighet ikke kan oppnås ved gjerninger.

Lenke til kommentar
Så mye tekst i svaret ditt, også KUN et bibelvers, det her nederst? Kan du begynne og bruke bibelvers i dine påstander, kan du vise resten av tråden din her, med bibelvers, for din personlige mening er ikke intresant eller troverdig, så håper du tar oppdraget og viser alle dine påstander i dette innlegget her, med bibelvers, OK?

Helt greit. Tar det fra www.biblegateway.com siden den er lettest å bruke.

Og så forventer jeg at du svarer på spørsmålene og påstandene mine etterpå. Slenger med noen flere påstander mellom versene her i samme slengen.

Romans 2:12

For all who have sinned without the Law will also perish without the Law, and all who have sinned under the Law will be judged by the Law;

Romans 2:14

For when Gentiles who do not have the Law do instinctively the things of the Law, these, not having the Law, are a law to themselves,

Romans 2:23

You who boast in the Law, through your breaking the Law, do you dishonor God?

Romans 3:20

because by the works of the Law no flesh will be justified in His sight; for through the Law comes the knowledge of sin.

Romans 3:21

But now apart from the Law the righteousness of God has been manifested, being witnessed by the Law and the Prophets,

Romans 3:28

For we maintain that a man is justified by faith apart from works of the Law.

Romans 4:13

For the promise to Abraham or to his descendants that he would be heir of the world was not through the Law, but through the righteousness of faith.

Romans 4:15

for the Law brings about wrath, but where there is no law, there also is no violation.

Loven bringer vrede, og kan ikke annet, for det er derfor Gud ga den.

Romans 5:20

The Law came in so that the transgression would increase; but where sin increased, grace abounded all the more,

Loven ble altså ikke gitt for at synden skulle bli mindre, men for at den skulle bli STØRRE. Og det gjør den. Vet du hvorfor du sliter så mye med synd? Det er fordi du prøver å leve etter loven.

Slik blir du fri fra synden, ved å leve under nåde i stedet for loven:

Romans 6:14

For sin shall not be master over you, for you are not under law but under grace.

Romans 6:15

What then? Shall we sin because we are not under law but under grace? May it never be!

Romans 7:1

Or do you not know, brethren (for I am speaking to those who know the law), that the law has jurisdiction over a person as long as he lives?

Jepp, og du er levende? Nope. Du er korsfestet med Kristus.

Romans 7:2

For the married woman is bound by law to her husband while he is living; but if her husband dies, she is released from the law concerning the husband.

Romans 7:4

Therefore, my brethren, you also were made to die to the Law through the body of Christ, so that you might be joined to another, to Him who was raised from the dead, in order that we might bear fruit for God.

Romans 7:5

For while we were in the flesh, the sinful passions, which were aroused by the Law, were at work in the members of our body to bear fruit for death.

Det er effekten budet har på synden: den oppildner den.

Romans 7:8

But sin, taking opportunity through the commandment, produced in me coveting of every kind; for apart from the Law sin is dead.

Igjen, vil du bli fri fra synd? Da må du bli fri fra loven. Uten loven dør synden.

Romans 7:9

I was once alive apart from the Law; but when the commandment came, sin became alive and I died

Igjen, da loven kom, ble ikke synden mindre eller svakere. Den sprang tvert imot til liv!

Romans 7:11

for sin, taking an opportunity through the commandment, deceived me and through it killed me.

Romans 7:13

Therefore did that which is good become a cause of death for me? May it never be! Rather it was sin, in order that it might be shown to be sin by effecting my death through that which is good, so that through the commandment sin would become utterly sinful.

Romans 10:4

For Christ is the end of the law for righteousness to everyone who believes.

Yes!

Romans 13:8

Owe nothing to anyone except to love one another; for he who loves his neighbor has fulfilled the law.

Romans 13:9

For this, “ YOU SHALL NOT COMMIT ADULTERY, YOU SHALL NOT MURDER, YOU SHALL NOT STEAL, YOU SHALL NOT COVET,” and if there is any other commandment, it is summed up in this saying, “ YOU SHALL LOVE YOUR NEIGHBOR AS YOURSELF.”

Elsker du din neste? Lever du i harmoni med Guds bud?

1 Corinthians 15:56

The sting of death is sin, and the power of sin is the law;

I motsetning til hva mange kristne tror, at loven skal virke MOT synd. Bibelen sier det stikk motsatte.

Galatians 2:16

nevertheless knowing that a man is not justified by the works of the Law but through faith in Christ Jesus, even we have believed in Christ Jesus, so that we may be justified by faith in Christ and not by the works of the Law; since by the works of the Law no flesh will be justified.

Galatians 2:19

For through the Law I died to the Law, so that I might live to God.

Galatians 2:21

I do not nullify the grace of God, for if righteousness comes through the Law, then Christ died needlessly.

Galatians 3:11

Now that no one is justified by the Law before God is evident; for, “ THE RIGHTEOUS MAN SHALL LIVE BY FAITH.”

Galatians 3:19

Why the Law then? It was added because of transgressions, having been ordained through angels by the agency of a mediator, until the seed would come to whom the promise had been made.

Galatians 3:21

Is the Law then contrary to the promises of God? May it never be! For if a law had been given which was able to impart life, then righteousness would indeed have been based on law.

Loven kan ikke gi deg liv.

Galatians 3:24

Therefore the Law has become our tutor to lead us to Christ, so that we may be justified by faith.

Hensikten med loven var å lede folk til Kristus. Hvor mange ganger trenger du å bli frelst og født på ny?

2 Corinthians 3:7

But if the ministry of death, in letters engraved on stones, came with glory, so that the sons of Israel could not look intently at the face of Moses because of the glory of his face, fading as it was,

Her snakkes det helt klart om de ti bud, og de kalles dødens tjeneste.

Disse stadige papegøyepostene begynner å bli litt ironiske...

Jeg har ventet på en saklig debatt med IHS i noen år. Nå har jeg forstått at det aldri kommer til å skje.

Så da gir du opp å være saklig selv også? :D

Lenke til kommentar
så gud forlanger kun at du tror? du trenger ikke forandre på livet og leve på en annen måte en du gjorde før? du kan feks leve som samboer livet ut, uten at det gjør noe, bare du tro?

Ja, bibelen er helt klar på at rettferdiggjørelsen er av tro, og at den troendes rettferdighet ER Kristus. Den består ikke av noe annet enn Kristus. Eller mener du at Kristus gjorde litt av jobben og at du klarer resten? Hva har jeg å gi Gud? Du snur det på hodet - i stedet for å spørre "det er helt greit, bare du tror?" burde du si "livet BLIR annerledes bare du tror."

Men selvsagt vitner livet ditt om hva du tror. Jeg tror gjerne på en frelst narkoman som sliter med å komme seg bort fra gata. Jeg er litt mer skeptisk til rundbrenneren som hevder å være troende men fortsetter å pule den ene dama etter den andre. Men så er det heldigvis ikke jeg som skal bedømme hvem som er "ekte" kristne.

Og forresten, ja, jeg mener at man kan bo i samme hus som sin elskede så lenge man vil. Hvorfor skulle Gud ha et problem med det? Jeg vet at mange kristne tenker at hvis man bor sammen så har man også sex, og at staten har myndighet til å få Gud til å anse noen som gift, men begge deler er jo helt på trynet ift. bibelen. Det står ingen steder at man ikke kan dele seng, rom eller hus, og det står ingen steder at Gud må ha et papir fra presten og staten før han kan godkjenne samlivet ditt. Det der handler KUN om kristnes utidige synsing og antagelser om andres privatliv.

Lenke til kommentar

Presten jeg hadde som "veileder" under min konfirmasjon påsto at selv de værste morderne kunne komme til himmelen om de bare trodde den siste dagen og angret sine synder... Er ikke det riktig?

For hvis det er riktig, at hvem som helst kan komme til himmelen bare de tilber den kristne gud i siste øyeblikk og angrer sine synder (noe som egentlig er en og samme sak...), så er vel sjansen for å møte folk som Hitler, Stalin, Pol Pot og Mao Tze Tung oppe i himmelen stor vil jeg tro...

Og Cberg70, hvordan ville DU ha oppfattet himmelen om den første du møtte der oppe var Hitler i egen (lave) person? Hvor "himmelsk" ville du da følt himmelen?

For i følge de kristne doktrinene kan en som lever som en drittsekk, som dreper, horer, voldtar, plyndrer og er en plage for alt og alle komme rett til himmels bare han tror i siste øyeblikk mens en som lever som et godt, hjelpsomt og snillt menneske blir dømt til en evighet med tortur fordi han ikke tror på den guden etter døden....

Riktig eller ikke?

Lenke til kommentar
Hvorfor vekker dette budet begjæret? Og hva er det som er galt med begjær?

Hvis jeg har bestemt meg for å ikke se på andre damer enn kona, er det nettopp det jeg kommer til å gjøre.

Det kalles tvangstanker dersom det blir et stort problem...

Og det er litt omvendt psykologi inne i bildet.

Se for deg da en allvitende og allmektig Gud som sitter å lager til påbud og forbud i hopetall som han pålegger jødene å følge..

Siden han er allvitende og kjenner menneskesinnet ut og inn, så vet han også at dersom han nevner alt det folk ikke skal gjøre, så vil de ha større problemer enn om han hadde uttalt seg annerledes.

Er han da utspekulert og ondskapsfull, eller er han stikk motsatt?

Hadde det ikke vært fornuftig og forklare påbudene og forbudene han legger frem på en slik måte at folk har lett for å følge disse?

Hvis du tenker at du ikke skal drepe, på samme måte, vil dette ha samme effekt, eller gjelder det bare slike bagatellmessige tankeeksperiment som det å "se på en annen kvinne eller mann, slik og slik"?

Det er når noen skal forsøke å kontrollere hva du skal tenke og se på, hva du skal føle, og så videre, at problemene oppstår... Du skal ikke tenke slik og slik, og du skal ikke føle slik og slik..

Hvorfor? Jo fordi en overnaturlig Gud(...) Men sannsynligvis lurer man bare seg selv i slike tanker... Og hva er det som er fornuftig ved dette i det hele tatt? Selv når du har en tro på Gud er jo dette lite sannsynlig, altså at Gud sitter å hele tiden vurderer dine tanker opp i mot rett og galt?

Men det er jo slik at kristendommen er basert på hva folk tror.. Den indre forståelsen og overbevisningen er det som til syvende og sist avgjør din skjebne. Dersom alle dine forestillinger går i mot Gud, og hans plan for menneskene, og dersom dine overbevisninger peker i retning av naturlig evolusjon (utvikling) av livet, og så videre, da vil Gud basere dommen på vårt livssyn, og dømme dem til en straff, mens de med den "rette" overbevisningen (ortodoks/rett tro) får oppleve Guds nåde og omtenksomhet, og får evig liv som en belønning..

Syntes du at dette er sannsynlig?

Jeg vil legge merke til alle jeg ikke burde se på, og i stedet for å takke Herren for alle de fine rumpene han har skapt, vil jeg være opptatt med å slåss mot meg selv og min "synd" og miste helt fokuset på kona, som jo er den jeg egentlig skulle se på.

Hvorfor har ikke vi ateister samme problemet? Jo fordi vi ikke forsøker å alterere tankene, følelsene med falske menneskebud lagt i munnen på en falsk guddom... Du må ikke se, og du må ikke føle slik og slik, og i alle fall ikke tenke slik...

Uansett hva du tenker så er det ikke kriminelt... Ingen kan bestemme over hva du skal og ikke skal tenke. Til og med ikke den verst tenkelige diktatoren kan det... Slik jeg ser det, så har mange kristne skapt en usynlig diktator som ikke nøyer seg med å bestemme hvordan de skal leve og så videre, men som også bryr seg veldig med hvordan du tenker... Da blir du redusert som menneske, og livet blir levd i total ufrihet, på grunn av en slik forestilling, som absolutt ikke er sunn, men være en direkte ødeleggende sinns-gift...

Og jeg vil ende opp med å enten fordømme meg selv for at jeg ikke klarer å leve opp til standarden, eller fordømme alle andre som ikke er like flinke som meg.

Løsningen er selvsagt å se på kona, i stedet for å ikke se på alle andre.

Nei! Løsningen er ikke dette, for da lurer man seg selv, og når man lurer seg selv på denne måten, så vil man underforstått, forstå det... Du har lov til å se på andre kvinner, og du har lov til å tenke "skitne" tanker om andre kvinner... Hvis du ser det annerledes, så har jeg avslørt at du faktisk bare lurte deg selv med det du sa her... Poenget er at dette er tankeføringer som spenner bein på deg selv...

Dine tanker gjør deg ikke til en forbryter...

Dine tanker bryter ikke noe ekteskap... Ikke før du bestemmer deg (tankemessig) for å bryte med din kone, først da har du brutt ekteskapet...

Jeg selv har et kvinnfolk, og jeg har det bra fordi jeg ikke gir hjernen min påbud og forbud for hva den kan tenke og ikke... Jeg ser meg selv maktesløs i forhold til ytre påvirkninger... Ser jeg ei fin dame, så sier jeg til meg selv at: Hun var skikkelig fin, hun skulle jeg likt å ta forfra, bakfra, og i sidelengs samleie, også videre (hehe) ... men det forholdet jeg allerede har er mer enn bra nok, og jeg føler meg trygg i forholdet, og jeg ville ikke gjort noe vondt mot min elskede,... Som det å være utro eller bryte ut av forholdet, nettopp fordi jeg er oppriktig glad i, og elsker henne... Men å tenke på andre kvinner, er helt OK, jeg kan ikke lage meg opp slike tanke-messige hindringer, da vil de kunne komme til å ta fullstendig overhånd, slik du ymter innpå, og det kan gå veldig galt...

Du kan tenke hva pokker du vil, og du burde, og du burde også tenke konsekvenser av ting dersom du hadde gjort det i virkeligheten... For eksempel er konsekvensen av å ha sex med andre når du er i et forhold, en konsekvens det er verd å tenke på, men man burde ikke nekte seg selv å tenke ting og tang eller forestille seg ting og tang.. Da vil resultatet bli at man ender opp med vonde tvangstanker, og det fører ingen ting godt med seg...

Da blir jeg snart oppslukt og forelsket og oppfører meg som en gentleman helt automatisk.

Mot kona di... Vel... Det er flere måter å gå frem på, virker det som... Det er jo bare en liten bagatell, selv om du gjør det baklengs også... Du gir deg selv ikke lov til å tenke på noen annen, for du sier at "bare tenke på kona, så blir alt så bra" - og at du da "blir gentleman automatisk"... Jeg blir det automatisk av å tenke på hvorfor jeg ble sammen med hun i utgangspunktet, og fordi jeg har et forhold hvor jeg føler meg trygg... Jeg kan tenke på andre kvinner, dersom tankene begynner å spinne i den retningen, og jeg kan "spinne tilbake igjen" ... Det er en menneskerett... Verken Gud eller kona, kan strengt tatt ikke nekte deg å tenke slik du vil.. Tankekontroll burde man unngå...

Det ville for eksempel vært bedre vor Anders Behring Breivik, om han "bare hadde tenkt det", og "ikke gjort det"... Å tenke noe går ikke ut over noen...

En person kan ikke blåse ut et lys heller bare ved å se på lyset og tenke at det blir blåst ut... Det er umulig... På samme måte er du ikke utro med kona di dersom du tenker på eller ser for deg at du er utro med henne... Tankene dine kan lede deg til den forståelsen av at det ville vært feil, og da leder de deg til det, i realiteten/virkeligheten har det ikke skjedd noen ting, for du har bare tenkt det...

Du er vel enig i at det er lov å tenke på hva man selv vil, uansett hva tankene måtte innebære???

Okei. Jeg skjønner argumentet :)

Så hvis jeg aldri tenker på det gale, men bare på det riktige, så vil det gå meg vel... Men man må være klar over, og vite hva som er påbudt og hva som er forbudt, fordi ellers kan man gjøre gale ting uten å være bevisst på det selv... Det er utrolig mange som gjør gale ting fordi de ikke vet bedre.

Ja, både fysiske og "åndelige" barn må ha veiledning til å begynne med, for selv om de gjør ting i ren samvittighet kan det likevel være til skade.

Man må vite om alt som er galt, og man må kunne tenke seg at man gjør det gale, også fordi at man da også vil kunne se konsekvensene av det... Man må ikke tenke på alt, men man kan altså det... Barn må lære grunnen til at noe er galt, og det må forklares grundig, og det må være logisk, dersom det ikke begrunnes logisk, så vil barnet bryte reglene for å finne ut hvorfor det er galt... Barn er av natur nysgjerrige. Dersom barnet ikke skjønner hvorfor det er galt, men bare har hørt det er galt, så må det utforskes... Slik var i alle fall jeg i min oppvekst.. Så jeg har måttet lære det på den harde måten.. Min far sa aldri hvorfor noe var galt, han sa bare hva som var galt, og jeg fikk som regel bare straffen i etterkant ... det var da jeg lærte at det var galt, og hvorfor det var galt etc...

Deler innlegget i to biter... :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er gift eller hun gift er det ekteskapsbrud, cberg70

Er ikke det et av de ti bud? de som ikke gjelder lengre for de kristne i følge deg....virker ikke dette litt rart at du nå kaller det synd?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Presten jeg hadde som "veileder" under min konfirmasjon påsto at selv de værste morderne kunne komme til himmelen om de bare trodde den siste dagen og angret sine synder... Er ikke det riktig?

For hvis det er riktig, at hvem som helst kan komme til himmelen bare de tilber den kristne gud i siste øyeblikk og angrer sine synder (noe som egentlig er en og samme sak...), så er vel sjansen for å møte folk som Hitler, Stalin, Pol Pot og Mao Tze Tung oppe i himmelen stor vil jeg tro...

Og Cberg70, hvordan ville DU ha oppfattet himmelen om den første du møtte der oppe var Hitler i egen (lave) person? Hvor "himmelsk" ville du da følt himmelen?

For i følge de kristne doktrinene kan en som lever som en drittsekk, som dreper, horer, voldtar, plyndrer og er en plage for alt og alle komme rett til himmels bare han tror i siste øyeblikk mens en som lever som et godt, hjelpsomt og snillt menneske blir dømt til en evighet med tortur fordi han ikke tror på den guden etter døden....

Riktig eller ikke?

en som angrer oppriktig, vil slik jeg forstår bibelen alltid bli tilgitt, men og drive slik du sier her, er ikke et oppriktig hjerte, det er ikke et omvendt hjerte, som tenker jeg lever i hor og dreper og driver hor, også angrer jeg to minutter før jeg dør, gud er ikke dum, han ser alt, og han ser hjertet. når vi er opplyst om synd.....og fortsetter i det sporet, ja da ligger vi tynt ann i følge guds ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...