RWS Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Tenkte jeg skulle skrive noe lurt men kom på bedre tanker... Tenkte at la de kristne selv "fighte" ut hva DE tror er den eneste riktige versonen av kristendom og hva den kristendommen sier og ikke sier... Så kan vi i det minste enes om hvem påstander som er tH3 sHit innen kristendom ut av de 35 000 grenene som eksisterer der... Alle kan ikke være riktig, det skjønner til og med jeg... Men enige blir de ikke... Flere hundre års kriger er utkjempet over hvem versjon av den bibelske gud som har den største penisen i fortiden, den gangen kristendom alene var bestemmende... Hadde det ikke vært for at samfunnet og folk flest skjønte at kristendom og samtlige av disse grenene er bare påstander og lite å tro på så hadde vi fremdeles kriget heftig om hvem verson av den kristne bibelens gud som hadde den største penisen... Men gud hjelpe meg hvor mye fred det blir bare ALLE tror på jesus altså.... At dem ikke blir kvalme av dette selv er egentlig et mirakel... Et flott og konstruktivt bidrag til debatten. Takk i lige måde... Du må gjerne prøve det samme du også isteden for å unnskylde alt troende måtte mene at bibelen mener...... Tross alt finnes det omtrent 35 000 grener som "mener" noe annet enn de andre grenene og siden alle ikke kan ha rett tenkte jeg at det var best å vente med å si noe til den som tror på den rette jesus kan stige frem med hva som er riktig her... Med mindre DU har den riktige versjonene da... Men du er vel ikke engang religiøs kjenner jeg deg rett, du syntes bare at versjonene er så spennende og givende at du må kommentere på ting som ingen egentlig er enige i... eller hva? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Vil bare legge til at jeg ikke svarer på vegne av IHS, da vi har to helt vidt forskjellige verdensanskuelser, men at jeg svarer for meg selv... Det du sier er veldig feil, desverre. Der er krav innen mat også i nye testamentet, se her: Dette er nye testamentet om hedningene: 19 Derfor mener jeg at vi ikke skal lage vanskeligheter for de hedningene som vender om til Gud. 20 Men vi skal skrive til dem at de skal holde seg borte fra det som er gjort urent ved avgudsdyrkelse, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod. Som du ser er det steinfeil det du sier, at der ikke er krav, angående matveien. du kan ikke bare kaste ut av vinduet de tingene du ikke liker, du med ta med hele bibelen. Du kan bare innse, at der er krav, innen mat, som bibelen viser her. Her er de to første tingene, kvalte dyr, og blod...... Bibelen slik jeg ser det er fylt av det som kalles selvmotsigelser. Altså at det står en ting ett sted, og det stikk motsatte ett annet sted. Jeg skal nå lete frem noe som står i motsetning til det du kom med her... Jeg fant jeg fant: Kolosserbrevet 2,21; Mot falske menneskebud 16 La da ingen dømme dere når det gjelder mat og drikke, høytider, nymånedag eller sabbat. 17 Dette er bare skyggen av det som skulle komme, men kroppen tilhører Kristus. 18 La ikke dem som vil drive med selvfornektelse og engledyrkelse, røve seierskransen fra dere. De går helt opp i sine syner og skryter uten grunn av sine rent menneskelige tanker, 19 og holder ikke fast på ham som er hodet. Men ut fra ham vokser hele kroppen og blir støttet og holdt sammen av sine ledd og bånd. Da vokser den slik Gud vil. 20 Når dere med Kristus døde bort fra grunnkreftene i verden, hvordan kan dere da leve som i verden og rette dere etter slike bud som 21 «ta ikke», «smak ikke», «rør ikke»? 22 De gjelder jo ting som er ment til å brukes og forgå. Alt dette er bare menneskers bud og lærdommer. 23 Slikt har riktignok ord på seg for å være visdom, både den selvgjorte fromheten, selvfornektelsen og mishandlingen av kroppen. Men det har ingen verdi, det tjener bare til å gjøre kjøttet tilfreds. > Kol 2,16-23 Videre, rett etterpå, i neste vers, så sier de om hedningene, at de kommer til og høre mere, når de holder sabbat...legg merke til sabbat, la oss kikke på versene: Men hedningene har vel aldri hat noen sabbat? Det er jødene som bedrev og bedriver slikt tullball... 21 For Moses har fra uminnelige tider hatt noen som forkynner ham i alle byer, og han blir opplest i synagogene hver sabbat.» som vi ser her, så skal hedningene, holde sabbat, ikke den falske søndagen som er innført av pavemakten. Hedningene, var folk som dyrket andre guder... I dag blir det litt feilaktig brukt om ateister, fordi ateister selv har valgt å kalle seg dette for å provosere kristne... Hedninger er egentlig bare ikke-jøder, og inkluderer dermed kristne.. Pavemakta er det nærmeste du kommer kristen mytologi og den hedenskapen som det står beskrevet i bibelen at man skal holde seg unna.. Hehe... Men uansett: Det ser ut som om du er jøde, ikke kristen... Hvorfor konverterer du egentlig ikke til jødedommen? Ditt syn passer bedre med det synet jødene har enn det kristne har... Videre så ser vi at hedningene skal undervises, mere i Moses, hver sabbat. Vist vi ser på jesaja 66 sier bibelen at: 15 For se, Herren kommer i en ild, hans vogner som en virvelvind. Han slipper sin vrede løs som en brann og sine trusler som flammende ild. 16 For Herren skal holde dom med ild og med sverd mot alle mennesker; mange er de som drepes av Herren. Og denne morderen av en tyrann ser du fornuftig å bruke store deler av livet ditt på å tilbe? 17 De som gjør seg hellige og rene for å gå til hagene etter en som er der inne, de som spiser svinekjøtt, motbydelige ting og mus, de skal gå til grunne, alle sammen, sier Herren. ....Vel, nå går vel alle "til grunne" en eller annen dag... Her ser vi helt klart, at denne profetien gjelder jesu andre komme, da han skal holde dom, han holdt ikke dom første gangen, ikke sant? De som gjør seg hellige og rene for og gå i hagen osv det er snakk om avgudsdyrkelse vist vi studerer bibelen, men som rett etterpå, de som spiser svin og annet urent skal omkomme, når herre kommer for og holde dom, altså hans andre komme. gjelder dette bare jødene da mener du? du kan spise gris og reker, mens jøder som gjør det vil dø når jesus kommer? jeg håper ikke du deler bibelen opp i to deler, en del for jødene, og en for hedningene, bibelen er klar for at nå er alle like, jøde, og greker..... Du burde sannlig bli jøde... For i det nye testamentet står det dette: Den gamle og den nye pakt 21 Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? 22 Det står jo skrevet at Abraham hadde to sønner, en med slavekvinnen og en med den frie kvinnen. 23 Slavekvinnens sønn ble født etter naturens orden, den frie kvinnens sønn ble født ved Guds løfte. 24 Dette har en dypere mening. Kvinnene står nemlig for to pakter. Den ene, Hagar, er pakten fra Sinai-fjellet; hennes barn blir født til slaveri. 25 Hagar er Sinai-fjellet i Arabia og svarer til det nåværende Jerusalem, som lever i slaveri med sine barn. 26 Men det Jerusalem som er i det høye, er fritt, og det er vår mor. For det står skrevet: 27 Gled deg, du barnløse, som ikke fødte, bryt ut i jubel, du som ikke fikk rier. For den enslige kvinnen har flere barn enn hun som har mann. 28 Og dere, søsken, er barn ut fra løftet, slik som Isak. 29 Men han som var født etter naturens orden, forfulgte den gang ham som var født ved Ånden, og slik er det også nå. 30 Men hva sier Skriften? Driv bort slavekvinnen og sønnen hennes! For slavekvinnens sønn skal ikke arve sammen med den frie kvinnens sønn. 31 Altså, søsken, er vi ikke barn av slavekvinnen, men av den frie kvinnen. TurboEdit: Åh, jeg glemte fortsettelsen: Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. 2 Hør hva jeg, Paulus, sier dere: Hvis dere lar dere omskjære, vil ikke Kristus være til minste hjelp for dere. 3 Jeg erklærer igjen: Hver den som lar seg omskjære, er forpliktet til å holde hele loven. 4 Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. 5 Men vi venter i Ånden, ved tro, på den rettferdigheten som er vårt håp. 6 For i Kristus Jesus kommer det ikke an på om en er omskåret eller uomskåret; her gjelder bare tro som er virksom i kjærlighet. 7 Dere begynte løpet godt. Hvem er det som har hindret dere i å være lydige mot sannheten? 8 Hvem har overtalt dere? Ikke han som kalte dere! 9 Litt surdeig gjennomsyrer hele deigen. 10 Men i Herren stoler jeg på at dere ikke vil tenke annerledes enn jeg gjør. Den som forvirrer dere, skal få sin dom, hvem det så er. 11 Hvis jeg fremdeles forkynner omskjærelsen, søsken, hvorfor blir jeg da forfulgt? Da er ikke korset lenger noen snublestein. 12 Må de bare skjære av seg alt sammen, disse som sprer uro blant dere! 13 Dere, søsken, er kalt til frihet. La bare ikke friheten bli et påskudd for det som kjøtt og blod vil, men tjen hverandre i kjærlighet. 14 For hele loven blir oppfylt i dette ene budet: Du skal elske din neste som deg selv. 15 Men når dere biter og glefser etter hverandre, så pass dere, så dere ikke eter hverandre opp! . Fordi kristne ikke er jøder som lever under Moseloven. Kristne har ingen påbud eller forbud når det gjelder mat. Som han sier... Kristne trenger bare troen på Jesus for å oppnå evig salighet, sammen med andre fundamentalister, og godtroende mennesker... Vi andre skal gå bort til evig straff.... Det tror vi ikke på, men om det er tilfellet, så er det helt i orden... Endret 25. november 2011 av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°. Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Tenkte jeg skulle skrive noe lurt men kom på bedre tanker... Tenkte at la de kristne selv "fighte" ut hva DE tror er den eneste riktige versonen av kristendom og hva den kristendommen sier og ikke sier... Så kan vi i det minste enes om hvem påstander som er tH3 sHit innen kristendom ut av de 35 000 grenene som eksisterer der... Alle kan ikke være riktig, det skjønner til og med jeg... Men enige blir de ikke... Flere hundre års kriger er utkjempet over hvem versjon av den bibelske gud som har den største penisen i fortiden, den gangen kristendom alene var bestemmende... Hadde det ikke vært for at samfunnet og folk flest skjønte at kristendom og samtlige av disse grenene er bare påstander og lite å tro på så hadde vi fremdeles kriget heftig om hvem verson av den kristne bibelens gud som hadde den største penisen... Men gud hjelpe meg hvor mye fred det blir bare ALLE tror på jesus altså.... At dem ikke blir kvalme av dette selv er egentlig et mirakel... Et flott og konstruktivt bidrag til debatten. Takk i lige måde... Du må gjerne prøve det samme du også isteden for å unnskylde alt troende måtte mene at bibelen mener...... Tross alt finnes det omtrent 35 000 grener som "mener" noe annet enn de andre grenene og siden alle ikke kan ha rett tenkte jeg at det var best å vente med å si noe til den som tror på den rette jesus kan stige frem med hva som er riktig her... Med mindre DU har den riktige versjonene da... Men du er vel ikke engang religiøs kjenner jeg deg rett, du syntes bare at versjonene er så spennende og givende at du må kommentere på ting som ingen egentlig er enige i... eller hva? Jeg har seriøse meninger om hva bibelens budskap er og hvordan den skal tolkes rett. Hadde jeg ikke hatt annet å komme med enn "kristne er teite ass!" ville jeg personlig gått lei etter tre-fire poster. Det er helt sykt at man ikke kan ha en eneste fuckings debatt om bibelen uten at dere skal komme med den barnslige jævla drive-by-drittkastingen deres. Og kjenner jeg moderatorene rett sletter de denne posten og lar din stå. Lenke til kommentar
cberg70 Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 Da må vi starte med kollosserne du nevner, hva snakker den om, dette med urent og rent, eller offerkjøtt, og seremonilovens regler og bud? Vil bare legge til at jeg ikke svarer på vegne av IHS, da vi har to helt vidt forskjellige verdensanskuelser, men at jeg svarer for meg selv... Det du sier er veldig feil, desverre. Der er krav innen mat også i nye testamentet, se her: Dette er nye testamentet om hedningene: 19 Derfor mener jeg at vi ikke skal lage vanskeligheter for de hedningene som vender om til Gud. 20 Men vi skal skrive til dem at de skal holde seg borte fra det som er gjort urent ved avgudsdyrkelse, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod. Som du ser er det steinfeil det du sier, at der ikke er krav, angående matveien. du kan ikke bare kaste ut av vinduet de tingene du ikke liker, du med ta med hele bibelen. Du kan bare innse, at der er krav, innen mat, som bibelen viser her. Her er de to første tingene, kvalte dyr, og blod...... Bibelen slik jeg ser det er fylt av det som kalles selvmotsigelser. Altså at det står en ting ett sted, og det stikk motsatte ett annet sted. Jeg skal nå lete frem noe som står i motsetning til det du kom med her... Jeg fant jeg fant: Kolosserbrevet 2,21; Mot falske menneskebud 16 La da ingen dømme dere når det gjelder mat og drikke, høytider, nymånedag eller sabbat. 17 Dette er bare skyggen av det som skulle komme, men kroppen tilhører Kristus. 18 La ikke dem som vil drive med selvfornektelse og engledyrkelse, røve seierskransen fra dere. De går helt opp i sine syner og skryter uten grunn av sine rent menneskelige tanker, 19 og holder ikke fast på ham som er hodet. Men ut fra ham vokser hele kroppen og blir støttet og holdt sammen av sine ledd og bånd. Da vokser den slik Gud vil. 20 Når dere med Kristus døde bort fra grunnkreftene i verden, hvordan kan dere da leve som i verden og rette dere etter slike bud som 21 «ta ikke», «smak ikke», «rør ikke»? 22 De gjelder jo ting som er ment til å brukes og forgå. Alt dette er bare menneskers bud og lærdommer. 23 Slikt har riktignok ord på seg for å være visdom, både den selvgjorte fromheten, selvfornektelsen og mishandlingen av kroppen. Men det har ingen verdi, det tjener bare til å gjøre kjøttet tilfreds. > Kol 2,16-23 Videre, rett etterpå, i neste vers, så sier de om hedningene, at de kommer til og høre mere, når de holder sabbat...legg merke til sabbat, la oss kikke på versene: Men hedningene har vel aldri hat noen sabbat? Det er jødene som bedrev og bedriver slikt tullball... 21 For Moses har fra uminnelige tider hatt noen som forkynner ham i alle byer, og han blir opplest i synagogene hver sabbat.» som vi ser her, så skal hedningene, holde sabbat, ikke den falske søndagen som er innført av pavemakten. Hedningene, var folk som dyrket andre guder... I dag blir det litt feilaktig brukt om ateister, fordi ateister selv har valgt å kalle seg dette for å provosere kristne... Hedninger er egentlig bare ikke-jøder, og inkluderer dermed kristne.. Pavemakta er det nærmeste du kommer kristen mytologi og den hedenskapen som det står beskrevet i bibelen at man skal holde seg unna.. Hehe... Men uansett: Det ser ut som om du er jøde, ikke kristen... Hvorfor konverterer du egentlig ikke til jødedommen? Ditt syn passer bedre med det synet jødene har enn det kristne har... Videre så ser vi at hedningene skal undervises, mere i Moses, hver sabbat. Vist vi ser på jesaja 66 sier bibelen at: 15 For se, Herren kommer i en ild, hans vogner som en virvelvind. Han slipper sin vrede løs som en brann og sine trusler som flammende ild. 16 For Herren skal holde dom med ild og med sverd mot alle mennesker; mange er de som drepes av Herren. Og denne morderen av en tyrann ser du fornuftig å bruke store deler av livet ditt på å tilbe? 17 De som gjør seg hellige og rene for å gå til hagene etter en som er der inne, de som spiser svinekjøtt, motbydelige ting og mus, de skal gå til grunne, alle sammen, sier Herren. ....Vel, nå går vel alle "til grunne" en eller annen dag... Her ser vi helt klart, at denne profetien gjelder jesu andre komme, da han skal holde dom, han holdt ikke dom første gangen, ikke sant? De som gjør seg hellige og rene for og gå i hagen osv det er snakk om avgudsdyrkelse vist vi studerer bibelen, men som rett etterpå, de som spiser svin og annet urent skal omkomme, når herre kommer for og holde dom, altså hans andre komme. gjelder dette bare jødene da mener du? du kan spise gris og reker, mens jøder som gjør det vil dø når jesus kommer? jeg håper ikke du deler bibelen opp i to deler, en del for jødene, og en for hedningene, bibelen er klar for at nå er alle like, jøde, og greker..... Du burde sannlig bli jøde... For i det nye testamentet står det dette: Den gamle og den nye pakt 21 Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? 22 Det står jo skrevet at Abraham hadde to sønner, en med slavekvinnen og en med den frie kvinnen. 23 Slavekvinnens sønn ble født etter naturens orden, den frie kvinnens sønn ble født ved Guds løfte. 24 Dette har en dypere mening. Kvinnene står nemlig for to pakter. Den ene, Hagar, er pakten fra Sinai-fjellet; hennes barn blir født til slaveri. 25 Hagar er Sinai-fjellet i Arabia og svarer til det nåværende Jerusalem, som lever i slaveri med sine barn. 26 Men det Jerusalem som er i det høye, er fritt, og det er vår mor. For det står skrevet: 27 Gled deg, du barnløse, som ikke fødte, bryt ut i jubel, du som ikke fikk rier. For den enslige kvinnen har flere barn enn hun som har mann. 28 Og dere, søsken, er barn ut fra løftet, slik som Isak. 29 Men han som var født etter naturens orden, forfulgte den gang ham som var født ved Ånden, og slik er det også nå. 30 Men hva sier Skriften? Driv bort slavekvinnen og sønnen hennes! For slavekvinnens sønn skal ikke arve sammen med den frie kvinnens sønn. 31 Altså, søsken, er vi ikke barn av slavekvinnen, men av den frie kvinnen. TurboEdit: Åh, jeg glemte fortsettelsen: Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. 2 Hør hva jeg, Paulus, sier dere: Hvis dere lar dere omskjære, vil ikke Kristus være til minste hjelp for dere. 3 Jeg erklærer igjen: Hver den som lar seg omskjære, er forpliktet til å holde hele loven. 4 Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. 5 Men vi venter i Ånden, ved tro, på den rettferdigheten som er vårt håp. 6 For i Kristus Jesus kommer det ikke an på om en er omskåret eller uomskåret; her gjelder bare tro som er virksom i kjærlighet. 7 Dere begynte løpet godt. Hvem er det som har hindret dere i å være lydige mot sannheten? 8 Hvem har overtalt dere? Ikke han som kalte dere! 9 Litt surdeig gjennomsyrer hele deigen. 10 Men i Herren stoler jeg på at dere ikke vil tenke annerledes enn jeg gjør. Den som forvirrer dere, skal få sin dom, hvem det så er. 11 Hvis jeg fremdeles forkynner omskjærelsen, søsken, hvorfor blir jeg da forfulgt? Da er ikke korset lenger noen snublestein. 12 Må de bare skjære av seg alt sammen, disse som sprer uro blant dere! 13 Dere, søsken, er kalt til frihet. La bare ikke friheten bli et påskudd for det som kjøtt og blod vil, men tjen hverandre i kjærlighet. 14 For hele loven blir oppfylt i dette ene budet: Du skal elske din neste som deg selv. 15 Men når dere biter og glefser etter hverandre, så pass dere, så dere ikke eter hverandre opp! . Fordi kristne ikke er jøder som lever under Moseloven. Kristne har ingen påbud eller forbud når det gjelder mat. Som han sier... Kristne trenger bare troen på Jesus for å oppnå evig salighet, sammen med andre fundamentalister, og godtroende mennesker... Vi andre skal gå bort til evig straff.... Det tror vi ikke på, men om det er tilfellet, så er det helt i orden... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Jeg har seriøse meninger om hva bibelens budskap er og hvordan den skal tolkes rett. Seriøse? Så dine meninger er altså mer seriøse enn alle andres fordi du tror påstandene tolkes riktig av DEG? Det er jo akkurat der problemet ligger, da det sikkert er like mange kristne som det er tokninger av påstandene. Hadde jeg ikke hatt annet å komme med enn "kristne er teite ass!" ville jeg personlig gått lei etter tre-fire poster. Det er helt sykt at man ikke kan ha en eneste fuckings debatt om bibelen uten at dere skal komme med den barnslige jævla drive-by-drittkastingen deres. Debatt om bibelen? Det første du og andre "debatanter" BURDE tenkt på i så måte var å enes om debattens innhold og hvordan dette skulle tolkes... Når det kommer til stykket så er kristne LIKE MYE ueninge seg i mellom som de er uenige med ateister nettopp fordi de tolker påstandene i bibelen forskjellig... Så når ikke engang kristne klarer å bli enige seg i mellom så er dette det som du så pent kaller "driveby drittkasternes" skyld? Akkurat... Påstander som "Det vil bli fred i verden bare alle tror på jesus" husker jeg hørtes helt latterlig ut i lys av alle de endesløse krigene de kristne har holdt seg i mellom siden jesus ble en issue.... Blir som trådene med onani egentlig, der noen ikke bryr seg om onani og andre holder det som en stor synd uten at de har noe annet enn tolkningen av påstader å legge det på noen av dem... Men slikt skal altså ikke kritiseres i dine øyne, for DU har jo den eneste riktige måten å tolke dette på og det bør alle andre bare finne seg i?.. Og kjenner jeg moderatorene rett sletter de denne posten og lar din stå. Påstander som dette BØR du ta opp med moderatorene, IKKE i plenum med forum brukere inne i tråder. Har du gjort det? 1 Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Seriøse? Så dine meninger er altså mer seriøse enn alle andres fordi du tror påstandene tolkes riktig av DEG? Jeg har meninger om TRÅDENS TEMA. Debatt om bibelen? Det første du og andre "debatanter" BURDE tenkt på i så måte var å enes om debattens innhold og hvordan dette skulle tolkes... Når det kommer til stykket så er kristne LIKE MYE ueninge seg i mellom som de er uenige med ateister nettopp fordi de tolker påstandene i bibelen forskjellig... Og so fucking what? Start en tråd om hvor teite kristne er da, i stedet for å kødde til hvert eneste forsøk på diskutere disse uenighetene. Så når ikke engang kristne klarer å bli enige seg i mellom så er dette det som du så pent kaller "driveby drittkasternes" skyld? Det er drittkasternes (din) skyld at dere kaster dritt. Akkurat... Påstander som "Det vil bli fred i verden bare alle tror på jesus" husker jeg hørtes helt latterlig ut i lys av alle de endesløse krigene de kristne har holdt seg i mellom siden jesus ble en issue... Helt sikkert. Hva har det med denne tråden å gjøre? 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Så når ikke engang kristne klarer å bli enige seg i mellom så er dette det som du så pent kaller "driveby drittkasternes" skyld? Det er drittkasternes (din) skyld at dere kaster dritt. Det er nok mulig at du overestimerer min innflytelse en smule her.... For det er da vitterligen ikke JEG som er skyld i kristendommens 35 000 gener? Eller mener du på alvor at det er ateisters skyld at de tolker bibelen forskjellig? Svaret på tråden er så enkelt at kan du spise noe uten å dø av det så gjør det!!! Drit i hva gamle ignorante menn sa om at haren er drøvtygger og derfor er uren også videre, det er jo bare tull!! Hva pokker visste skribentene om hva som var spiselig eller ikke egentlig? Hvor mange dyr hadde de egentlig kunnskap om? Hadde det stått at kristen ikke skulle spise konge pingviner fordi de var utryddnings truet ville det sått mer respekt av dette, men når de skriver at haren er en drøvtygger..., vel, da mister de enhver troverdighet i mine øyne.... Spis hva du vil er mitt råd.... la ihvertfall ikke skribleriene til ignorante menn være styrende for hva du spiser! 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Som han sier... Kristne trenger bare troen på Jesus for å oppnå evig salighet,... Vi andre skal gå bort til evig straff.... Det er feil. De som ikke går inn i himmelriket gjennom Jesus Kristus nå. Vil bli dømt etter hvordan de ubevisst forholdt seg til Jesus Kristus i løpet av sitt liv. NT > Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det rike som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.' Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?'Og kongen skal svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.' Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.» Endret 26. november 2011 av IHS Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Da må vi starte med kollosserne du nevner, hva snakker den om, dette med urent og rent, eller offerkjøtt, og seremonilovens regler og bud? Først og fremst vil jeg si at det blir mer tungvint når du ikke skriver på slutten av innlegget, i motsetning til øverst i innlegget, og at det blir veldig uoversiktlig, da alle andre siterer først og svarer nederst. Det Paulus snakker om i kollossorbrevet, blir mer korrekt å si, eller den forfatteren som står bak kollossorbrevet, hvem det nå enn er, om det er Paulus eller noen som har skrevet i hans navn; umulig å si.. (!) Men Paulus snakker om menneskeskapte påbud og forbud, som går på dette med hva du skal få spise og hva du ikke skal spise, og så videre. For å ta et utdrag fra teksten igjen: Når dere med Kristus døde bort fra grunnkreftene i verden, hvordan kan dere da leve som i verden og rette dere etter slike bud som 21 «ta ikke», «smak ikke», «rør ikke»? 22 De gjelder jo ting som er ment til å brukes og forgå. Alt dette er bare menneskers bud og lærdommer. 23 Slikt har riktignok ord på seg for å være visdom, både den selvgjorte fromheten, selvfornektelsen og mishandlingen av kroppen. Men det har ingen verdi, det tjener bare til å gjøre kjøttet tilfreds. Det Paulus peker på er nettopp "seremonilovens regler og bud"... Alt i bibelen av lover og forskrifter er bare menneskeskapte forbud og påbud som mennesker har lagt i munnen på gudene, og i dette tilfellet den jødiske guden... Paulus underbygger den vantros påstander, altså mine påstander i det han skrev: De må ikke holde seg til jødiske myter og bud, gitt av mennesker som har vendt seg bort fra sannheten. 15 Alt er rent for de rene, men for de urene og vantro er ingen ting rent. Nei, de er urene både i sinn og i samvittighet. 16 De erklærer at de kjenner Gud, men fornekter ham med det de gjør. De er avskyelige og ulydige, ute av stand til å gjøre noe godt. Dette har jeg kopiert fra bibelselskapet: Tit 1,14 viser til 1 Tim 1,4, 1 Tim 4,7, 2 Tim 4,4, Tit 3,9 Note : jødiske myter: Det siktes trolig til filosofiske eller astrologiske tolkninger av skapelsesfortellingene, fedrehistoriene og slektstavlene i 1 Mos. bud: regler om ren og uren mat. Jf. v. 15; 1 Tim 4,3. Du får beskrivelser dersom du trykker på versetallene i denne bibelen... Trykk på tallet fjorten før skriften som jeg har markert i fet skrift på denne lenken å se selv. Endret 26. november 2011 av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°. Lenke til kommentar
cberg70 Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 (endret) hei Alle versjoner sier at på den nye jord skal alt folk samles og tilbe gud, på sabbaten, fra uke til uke står det, den kan ikke bortforklares. de skal også samles en gang i måneden, hver måned i all evighet i følge bibelen, det er nymånedagen.....da skal de spise frukten av livets tre......så i følge bibelen så skal de frelste samles HVER SABBAT for tilbedelse, og 1 hver måned på nymånedagen.....for og spise denne frukten fra livets tre. Sabbaten starter ved solnedgang fredagen og varer til solnedgangen lørdag. Og det er viktig og ikke blande den ukentlige sabbaten med de seremonielle sabbatene, det håper jeg du holder styr på, vist du tenker og innføre masse bud og regler rundt den ukentlige sabbaten slik mange som er imot sabbaten stadig prøver og gjøre. Men de gjør den vanligste feilen av alle, de blander seremonielle lover, med tibudsloven. Jesaja 66,22.23,«For likesom den nye himmel og den nye jord, som jeg skapet; - Og det skal skje: Nymåne etter nymåne og sabbat etter sabbat skal alt kjød komme for å tilbe for mitt åsyn, sier Herren.» Spørs hvilken oversettelse du bruker: jeg tror den riktige er den som sier FRA nymånedag (som også var en helligdag!) TIL nymånedag osv. For den troende ER Jesus sabbaten, man har "kommet inn i hvilen," som det står. Hverken sabbatsbudet eller noe som helst annet bud fra loven har noe med det kristne livet å gjøre. Hvor står det at alle skal holde sabbat? Holder du selv sabbat slik det står i moseloven, at du SKAL jobbe seks dager og hvile den sjuende? Og følger du jødisk tids- og døgnregning eller starter du et nytt døgn kl. 12 om natta som vi gjør i vesten? Poenget mitt er selvsagt at om du vil gjøre det ordentlig, så må du gjøre det ordentlig. Da må vi starte med kollosserne du nevner, hva snakker den om, dette med urent og rent, eller offerkjøtt, og seremonilovens regler og bud? Først og fremst vil jeg si at det blir mer tungvint når du ikke skriver på slutten av innlegget, i motsetning til øverst i innlegget, og at det blir veldig uoversiktlig, da alle andre siterer først og svarer nederst. Det Paulus snakker om i kollossorbrevet, blir mer korrekt å si, eller den forfatteren som står bak kollossorbrevet, hvem det nå enn er, om det er Paulus eller noen som har skrevet i hans navn; umulig å si.. (!) Men Paulus snakker om menneskeskapte påbud og forbud, som går på dette med hva du skal få spise og hva du ikke skal spise, og så videre. For å ta et utdrag fra teksten igjen: Når dere med Kristus døde bort fra grunnkreftene i verden, hvordan kan dere da leve som i verden og rette dere etter slike bud som 21 «ta ikke», «smak ikke», «rør ikke»? 22 De gjelder jo ting som er ment til å brukes og forgå. Alt dette er bare menneskers bud og lærdommer. 23 Slikt har riktignok ord på seg for å være visdom, både den selvgjorte fromheten, selvfornektelsen og mishandlingen av kroppen. Men det har ingen verdi, det tjener bare til å gjøre kjøttet tilfreds. Det Paulus peker på er nettopp "seremonilovens regler og bud"... Alt i bibelen av lover og forskrifter er bare menneskeskapte forbud og påbud som mennesker har lagt i munnen på gudene, og i dette tilfellet den jødiske guden... Paulus underbygger den vantros påstander, altså mine påstander i det han skrev: De må ikke holde seg til jødiske myter og bud, gitt av mennesker som har vendt seg bort fra sannheten. 15 Alt er rent for de rene, men for de urene og vantro er ingen ting rent. Nei, de er urene både i sinn og i samvittighet. 16 De erklærer at de kjenner Gud, men fornekter ham med det de gjør. De er avskyelige og ulydige, ute av stand til å gjøre noe godt. Dette har jeg kopiert fra bibelselskapet: Tit 1,14 viser til 1 Tim 1,4, 1 Tim 4,7, 2 Tim 4,4, Tit 3,9 Note : jødiske myter: Det siktes trolig til filosofiske eller astrologiske tolkninger av skapelsesfortellingene, fedrehistoriene og slektstavlene i 1 Mos. bud: regler om ren og uren mat. Jf. v. 15; 1 Tim 4,3. Du får beskrivelser dersom du trykker på versetallene i denne bibelen... Trykk på tallet fjorten før skriften som jeg har markert i fet skrift på denne lenken å se selv. Godt tips, beklager men jeg er nokså ny her, er glad der bare kjem frem noe tekst ;P Endret 26. november 2011 av cberg70 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Som han sier... Kristne trenger bare troen på Jesus for å oppnå evig salighet,... Vi andre skal gå bort til evig straff.... Det er feil. Javisst er det feil! =) Altså det at vi skal gå bort til evig straff mens dere slipper billig unna på grunn av blind tro på eldgammelt mytologisk tankespinn... De som ikke går inn i himmelriket gjennom Jesus Kristus nå. Vil bli dømt etter hvordan de ubevisst forholdt seg til Jesus Kristus i løpet av sitt liv. Snakk om å ta seieren på forskudd... Den tiden er ikke kommet enda, og det du sier er bare grunnløse påstander som er svært lite troverdig for meg... Og vil ikke skje, noen gang annet enn i hodene til de som tror på dette vissvasset. På samme måte kan jeg komme med en liknende ikke-verifiserbar og grunnløs påstand om at "dere som går inn i det dere kaller himmelriket gjennom Jesus Kristus, vil bli dømt av den store Demiurgen i Platons verk Timaios, etter hvordan dere har fornektet sannheten, og for å ha løyet, Han vil dømme dere til en evighet bak lyset, for at dere har forsøkt å føre andre bak lyset gjennom store deler av deres liv her på jorda... TL;DR NT > Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Alle ser at dette er mytologisk... I alle fall de som har lest og er kjent med mytologi... Du kan lese mer om det her: http://no.wikipedia.org/wiki/Mytologi Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Snakk om en trangsynt og dum gud... Deler menneskeheten opp i gode og onde mennesker basert på livssynet deres... Vel, vel, jeg får så meg til ro med at dette bare er bare løse påstander som kommer fra forfatterens egen dumhet... Så skal kongen si til dem på sin høyre side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det rike som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. Far er vel den romersk katolske paven, og verdens grunnvoll er vel den katolske kirken, om jeg forstår deg rett, og rikdommen er den rikdommen som kirken har tilranet seg igjennom historiens gang urettmessig... Du har sikkert hørt budet: Du skal ikke stjele.. Det må ha gått dere katolikker hus forbi... Alt som gjelder er å gjøre guds rike, enda rikere, på bekostning av de fattige... For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.' Ingen har noen gang sett Gud, står det i bibelen.. Med unntak av Moses, siden det står at Herren talte til moses ansikt til ansikt, slik en mann taler til en annen... Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Nå, IHS, har du gitt Herren noe mat og drikke? Eller spiste du opp alt selv, mens den fattige "Jesus" på Afrikas horn måtte sulte? (Bare drog en liten billedlig allegori, en liknelse om du vil ;-P) Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?'Og kongen skal svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.' Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. Er jeg på venstre side, IHS? Skal jeg gå til den evige ild? Som er gjort i stand for djevelen og hans engler? Og dette tror du på? For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' Og hva kaller man dette? Tomsnakk? Poenget er jo at verken jeg eller du eller noen andre her inne, noensinne har møtt en sulten Jesusbass... og at dette da ikke kan gjelde oss uansett?? Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.»[/url] Hehe.... Hvem skal til helvete, og hvem skal gå bort til evig straff? ... Og hva med dem som ikke ønsker noe evig liv? Eller hva med de som foretrekker denne verdenen? Håpløst dette her... Skjønner jo at dette er bare menneskelig diktning, og at dette er et resultat av forfatterens egen fantasi og innbildning... Akkurat like mye innbildning som at når du inbilder deg at "evolusjonsteorien er feil" .... Endret 26. november 2011 av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 hei Alle versjoner sier at på den nye jord skal alt folk samles og tilbe gud, på sabbaten, fra uke til uke står det, den kan ikke bortforklares. Aldri fred og få med andre ord Syntes ikke du som meg at denne Guden er en del tilbedningskåt? Altså... Hvorfor er det så viktig for ham å bli dyrket og tilbedt? Er det ikke mer sannsynlig at mennesker har laget denne guden i sitt bilde, og så innbilt seg at han krever blind tro og tilbedelse etc.? Hvorfor er det så unaturlig å tro på? de skal også samles en gang i måneden, hver måned i all evighet i følge bibelen, det er nymånedagen.....da skal de spise frukten av livets tre......så i følge bibelen så skal de frelste samles HVER SABBAT for tilbedelse, og 1 hver måned på nymånedagen.....for og spise denne frukten fra livets tre. Jeg er jammen meg glad for at jeg ikke er frelst... Jeg ble vel frelst en gang i tiden, men det gikk over helt av seg selv... Så nå er jeg ikke frelst lenger... "Bare de nå ikke strekker hånden ut å tar av livets tre står det" .. Og med tanke på hva Gud gjorde med de som tok av kunnskapens tre, tørr jeg ikke tenke på hva som skjer egentlig" .... Dersom denne Guden mot alle odds skulle vise seg å eksistere da... Det er jo mer sannsynlig at troll finnes enn at Gud finnes, for meg.. Troll kan jo være en biologisk livsform på en annen planet eller noe, for alt det vi vet... Men en entitet, en tenkende kraft, uten biologisk hjerne? Næh... Blir for søkt.... Sabbaten starter ved solnedgang fredagen og varer til solnedgangen lørdag. Og det er viktig og ikke blande den ukentlige sabbaten med de seremonielle sabbatene, det håper jeg du holder styr på, vist du tenker og innføre masse bud og regler rundt den ukentlige sabbaten slik mange som er imot sabbaten stadig prøver og gjøre. Men de gjør den vanligste feilen av alle, de blander seremonielle lover, med tibudsloven. Vel, jeg er befridd fra alle slike forbud og påbud da jeg er er en gnostisk ateist, som ikke ser noen som helst mulighet for eksistensen av noen overnaturlig Gud... I mange ateisters øyne, og i deres blir jeg kanskje ansett som litt trangsynt, men jeg klarer rett og slett ikke å åpne meg for muligheten av at det finnes noe slikt utenkelig... Jeg liker å være ærlig og redelig og sier bare akkurat det jeg mener... At vi er Gudene, ja, det kan du få meg til å tro.... Men at en himmelnisse der ute er Gud, det får du meg ikke til å tro på... Og om det var en slik, så betviler jeg på det sterkeste at denne ønsker at vi skal følge alle de tåpelige forbud og påbud som er beskrevet i bibelen... Sannsynligvis vil ikke en Gud, hvis det eksisterer noe sånt, ha noe til felles med den som bibelen beskriver heller, men være noe helt annet.. Og om det er så ville jeg likevel ikke funnet på å tilbe ham, eller ære ham på noe som helst vis... Jeg er grunnleggende uenig i denne Gudens politikk og ideologi, på generell basis... Noe av det mennesker har sagt at han har sagt, kan jeg være enig i, men generelt sett er jeg ikke enig i denne guden, og dersom han er slik han fremstilles, så mener jeg han er stokk dum, og ikke ville fortjent noe som helst... (...)Godt tips, beklager men jeg er nokså ny her, er glad der bare kjem frem noe tekst ;P Hehe Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Feil i innlegg #31 rettet opp Lenke til kommentar
cberg70 Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Jauda gauda Endret 26. november 2011 av cberg70 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Som han sier... Kristne trenger bare troen på Jesus for å oppnå evig salighet,... Vi andre skal gå bort til evig straff.... Det er feil. De som ikke går inn i himmelriket gjennom Jesus Kristus nå. Vil bli dømt etter hvordan de ubevisst forholdt seg til Jesus Kristus i løpet av sitt liv. NT > Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det rike som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.' Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?'Og kongen skal svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.' Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.» Snakk om en trangsynt og dum gud... Deler menneskeheten opp i gode og onde mennesker basert på livssynet deres... livssynet ? Nei det er også feil. Det er hvordan de ubevisst har forholdt seg til Jesus Kristus, som er avgjørende. Her spiller ikke livssynet noen rolle. Endret 26. november 2011 av IHS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Nå, IHS, har du gitt Herren noe mat og drikke? Eller spiste du opp alt selv, mens den fattige "Jesus" på Afrikas horn måtte sulte? Hvorfor tror du "den fattige på Afrikas horn" er Jesus ? Ikke alle fattige og sultne er Jesus Kristus. Ikke dermed sagt at du ikke skal gi til alle. Men alle er ikke Jesus Kristus. Det er bare en begrenset del av verdenssamfunnet som er Jesus Kristus. NT > Den som tar imot dere, tar imot meg Joh 15:5 > Jeg er vintreet, dere er grenene. Endret 26. november 2011 av IHS Lenke til kommentar
cberg70 Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 Nå, IHS, har du gitt Herren noe mat og drikke? Eller spiste du opp alt selv, mens den fattige "Jesus" på Afrikas horn måtte sulte? Hvorfor tror du "den fattige på Afrikas horn" er Jesus ? Ikke alle fattige og sultne er Jesus Kristus. Ikke dermed sagt at du ikke skal gi til alle. Men alle er ikke Jesus Kristus. Det er bare en begrenset del av verdenssamfunnet som er Jesus Kristus. NT > Den som tar imot dere, tar imot meg Joh 15:5 > Jeg er vintreet, dere er grenene. enda ingen komentar rundt troende homofile? er der regler og bud der? eller kan de bare kjøre på, der er jo ikke bud regler og krav sier du her inne? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Som han sier... Kristne trenger bare troen på Jesus for å oppnå evig salighet,... Vi andre skal gå bort til evig straff.... Det er feil. De som ikke går inn i himmelriket gjennom Jesus Kristus nå. Vil bli dømt etter hvordan de ubevisst forholdt seg til Jesus Kristus i løpet av sitt liv. NT > Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det rike som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.' Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?'Og kongen skal svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.' Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.» Snakk om en trangsynt og dum gud... Deler menneskeheten opp i gode og onde mennesker basert på livssynet deres... livssynet ? Nei det er også feil. Det er hvordan de ubevisst har forholdt seg til Jesus Kristus, som er avgjørende. Her spiller ikke livssynet noen rolle. Og når den kristne er Jesus Kristus selv, slik du tolker det, så er det slik man da forholder seg til seg selv, som er avgjørende?` Må man tro på det som står i bibelen? I så fall har dette så absolutt med tro og livssyn å gjøre... Jeg tror heller ikke på noen straff eller belønning etter livet... Jeg tror at det er muligheter for at livet gjentar seg om og om igjen, men at det da er av helt naturlige årsaker, om så er tilfellet, men jeg utelukker straff eller belønning for noe jeg har gjort i dette livet, etter livet... Jeg tror heller ikke på noen dommedag. Så når jeg har sagt dette, hvordan mener du da jeg forholder meg til Jesus Kristus? Forholder jeg meg til Jesus Kristus på en dårlig måte slik at jeg da sannsynligvis, i følge ditt livssyn kommer til å få oppleve "evig straff" ? Jeg syntes at Jesus Kristus i bibelen noen ganger beskrives som hakket smartere enn andre mennesker i samtiden, men at han svært ofte representeres av bibelens forfattere som stein hakka dum... Er Jesus Kristus slik forfatterne i bibelen beskriver at han er? Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Det er nok mulig at du overestimerer min innflytelse en smule her.... For det er da vitterligen ikke JEG som er skyld i kristendommens 35 000 gener? Eller mener du på alvor at det er ateisters skyld at de tolker bibelen forskjellig? Jeg har aldri skyldt på deg eller andre ateister for noe slikt. Jeg skylder på deg for drittkastingen i denne tråden. Det er repetitivt og ukonstruktivt. Det jeg forøvrig mener ER skyld i alle de forskjellige tolkningene, er at institusjonaliserte (stats)kirker har fått stadig mindre makt, samtig som folk er blitt fri til å oversette og lese bibelen selv, takket være reformatorer som Luther og oppfinnelsen av trykkekunsten etc. Svaret på tråden er så enkelt at kan du spise noe uten å dø av det så gjør det!!! Det er jeg enig i, men det er ikke det som spørres om i tråden. Det spørres om hva bibelen sier, og da synes jeg at man kan diskutere dét. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Nå, IHS, har du gitt Herren noe mat og drikke? Eller spiste du opp alt selv, mens den fattige "Jesus" på Afrikas horn måtte sulte? Hvorfor tror du "den fattige på Afrikas horn" er Jesus? Det var bare billedtale... Jesus Kristus er i alt i alle står det jo... Så da må jo Jesus være hvermannsen. Ikke alle fattige og sultne er Jesus Kristus. Jo... Det står ikke noe om at det bare er kristenfolket... Det står at "Han er alt i alle" ... Da er han jo i meg, og i deg, og i den fattige negergutten Bambo... Selv om negerkristen Bambo slik meg, kvitekrist selv, benekter Gud i det høyeste, og prioriterer han som den laveste, så betyr ikke det at vi fortjener mindre mat enn deg og de andre sektmedlemmene i den katolske sekten. Ikke sektlederen dere kaller Paven heller... Ikke dermed sagt at du ikke skal gi til alle. Jeg syntes at du burde bli en pådriver innad i den katolske kirken... At du, sammen med andre i deres sekt, øser ut rikdommen som finnes der utover hele verden. Det hadde vært en god gjerning! Da gjør du kvitekrist og svartekrist glad! =) Men alle er ikke Jesus Kristus. Jo... Jesus er en figur som repressenterer menneskeheten. Adam er også en slik figur... Jesus er det moderne mennesket, mens Adam er det overtroiske mennesket.... Jesus sa det rett ut: Dere er Guder... Så når vi er Guder, så er det greit, Han var også en Gud.. Så lenge han sa "Dere er guder" - så vil alle være guder, selv om falske lærere innen den katolske sekten hevder det er feil. Det er bare en begrenset del av verdenssamfunnet som er Jesus Kristus. Nei... Jesus er i alt i alle. 1 Kor 12,6 1 Kor 15,28 Ef 1,23 NT > Den som tar imot dere, tar imot meg Dere... Er vel alle uavhengig av livssyn? Eller dømmer denne guden ut i fra livssynet likevel? I så fall motsier du deg selv Joh 15:5 > Jeg er vintreet, dere er grenene. Hmmm... Et hvert menneske er et vintre i overført betydning, IHS. Vin er symbolsk for blodet i oss.. Treet er familietreet, altså menneskeheten.. Altså livstreet (livets tre)... Det treet alt livet er tilknyttet. =) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå