Gå til innhold

Nytt stativ til en rimelig penge - forslag?

Anbefalte innlegg

Heisann

Det gamle stativet mitt begynner å bli ganske slitent nu og tenkte jeg skulle la lommeboka få lufte seg litt og kjøpe ett nytt stativ. Er på utkikk etter ett stativ som "stammen" kan snues opp ned på slik at jeg kan ta bilder med kamera helt ned til bakken. Tar veldig mye makro så dette er nesten ett must for meg. Som student er heller ikke økonomien helt på topp så billigst mulig er også best mulig. Fint om noen fotofrelste kunne hjelpe meg med å finne ett stativ til en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er meget fornøyd med mitt Benro Karbon av traveltypen. Det er ekstremt praktisk med et stativ man kan henge bak på sekken uten å plages av vekta, så det er med omtrent hele tiden. Men jeg tror jeg med kulehode betalte rundt 1500 kroner mer enn Manfrotto-stativet over koster. Benro C169 heter mitt. Kulehodet heter B-0.

FotoVideo selger Benro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Keyzer 28.

Benro har gdoe stativ til grei pris.

Alle som har betegnelsen Flexpod kan legge midtsøyla horisontalt og med beina omtrent rett ut kjem du få cm over bakken.

Har sjølv A1980 m/BH1 og det fungerer veldig godt til makrofotografering.

Lenke til kommentar

En del gode stativer ute og går her nå!

Om du bare er ute etter et billig et så kan du jo se på Hama traveller mini pro. Det er ikke akkurat veldig stødig (spesielt om du bruker de nederste beina.. de er laget av strikkepinner ellerno), men det fungerer.

Jeg kjøpte mitt hos japanphoto, men siden deres er nede nå, så jeg kan ikke finne noen link :) Kosta rundt 500;-

Lenke til kommentar

En del gode stativer ute og går her nå!

Om du bare er ute etter et billig et så kan du jo se på Hama traveller mini pro. Det er ikke akkurat veldig stødig (spesielt om du bruker de nederste beina.. de er laget av strikkepinner ellerno), men det fungerer.

Jeg kjøpte mitt hos japanphoto, men siden deres er nede nå, så jeg kan ikke finne noen link :) Kosta rundt 500;-

Har dette fleksibelt midtsøyle? Tror ikke det. Tror trådstarter er ute etter et mere fleksibelt stativ enn dette Hama stativet.

Endret av KSunhill
Lenke til kommentar

Har dette fleksibelt midtsøyle? Tror ikke det. Tror trådstarter er ute etter et mere fleksibelt stativ enn dette Hama stativet.

Nei, glemte kanskje å nevne det. Du kan feste stativhodet på undersiden av stammen og feste kameraet under, så du kommer så nært bakken du skulle ha lyst til. Jeg er selv student med lite penger, og kjøpte dette stativet for samme formål som trådstarter. Som sagt er det ikke et godt stativ, men det fungerer til alt trådstarter har bedt om.

Lenke til kommentar

Nei, glemte kanskje å nevne det. Du kan feste stativhodet på undersiden av stammen og feste kameraet under, så du kommer så nært bakken du skulle ha lyst til. Jeg er selv student med lite penger, og kjøpte dette stativet for samme formål som trådstarter. Som sagt er det ikke et godt stativ, men det fungerer til alt trådstarter har bedt om.

Da så! Fleksibelt og billig! :)

Lenke til kommentar

Manfrottostativet er meget bra. Har det selv og er veldig fornøyd. Eneste minus er at det er tungt, men det finnes en karbon utgave av stativet til en litt stivere pris.

Problemet er at det blir for dårlig med litt vekt, feks en 7D med 70-200 f2,8 så sliter det i den betydning at det skal ingen ting til før en får vibrasjoner.

Har derfor planer om å skifte ut mitt med noe sikkelig greier.

Lenke til kommentar

Var på Japan Photo for noen uker siden og plukket litt på forskjellige stativ og merkene dem hadde var Induro/Manfrotoo/Hama.

Det første stativet jeg la øynene mine på og som virket dyrest/mest stabilt/lett var Induro, men jeg tenkte at dette var sikkert veldig dyrt og så heller nermere på Manfrotto stativet det vises til lenger opp her.

Men så kom selgeren og fortalte at Induro stativet var 500,- billigere enn Manfrotto. Da var jeg ikke i tvil.

Manfrotto stativet var usedvanlig mye tyngre, og faktisk så tungt at jeg ikke hadde giddet og drasset det med meg på tur. Var STOR forskjell i vekten. Faktisk veide Manfrotto stativet nesten 1.5kg. mer enn Induro stativet. Manfrotto stativet føltes nesten som en klump med jern i forhold. Sikkert ikke noe galt med Manfrotto stativet, men med en vekt på 3.2kg. mot Induros 1.9kg. så merker man det godt.

Så for min del ble det dette stativet:

http://www.japanphoto.no/product/stativer/kamera-stativer/induro-adventure-m-hode-akb2/

Har 5D Mark II m/bla. 24-105 objektiv samt 16-35 og kameraet sitter som støpt på det stativet. Det eneste jeg ble annbefalt var å legge mer penger i stativhodet hvis jeg skulle bruke store tele objektiv.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Var på Japan Photo for noen uker siden og plukket litt på forskjellige stativ og merkene dem hadde var Induro/Manfrotoo/Hama.

Det første stativet jeg la øynene mine på og som virket dyrest/mest stabilt/lett var Induro, men jeg tenkte at dette var sikkert veldig dyrt og så heller nermere på Manfrotto stativet det vises til lenger opp her.

Men så kom selgeren og fortalte at Induro stativet var 500,- billigere enn Manfrotto. Da var jeg ikke i tvil.

Manfrotto stativet var usedvanlig mye tyngre, og faktisk så tungt at jeg ikke hadde giddet og drasset det med meg på tur. Var STOR forskjell i vekten. Faktisk veide Manfrotto stativet nesten 1.5kg. mer enn Induro stativet. Manfrotto stativet føltes nesten som en klump med jern i forhold. Sikkert ikke noe galt med Manfrotto stativet, men med en vekt på 3.2kg. mot Induros 1.9kg. så merker man det godt.

http://www.japanphoto.no/product/stativer/kamera-stativer/induro-adventure-m-hode-akb2/

Har 5D Mark II m/bla. 24-105 objektiv samt 16-35 og kameraet sitter som støpt på det stativet. Det eneste jeg ble annbefalt var å legge mer penger i stativhodet hvis jeg skulle bruke store tele objektiv.

Forslag til et flott stativ: http://www.berlebach.de/?bereich=details&id=249&sprache=english

Lenke til kommentar

Forslag til et flott stativ: http://www.berlebach.de/?bereich=details&id=249&sprache=english

Sikkert fint det der,men maks høyde er i flg. beskrivlsen 35cm. og det blir litt snaut vil jeg tro. Dette kanvel dårlig nok kalles ett bordstativ.

Lenke til kommentar

Sikkert fint det der,men maks høyde er i flg. beskrivlsen 35cm. og det blir litt snaut vil jeg tro. Dette kanvel dårlig nok kalles ett bordstativ.

Maks høyde på 35 cm må da være perfekt da det i første innlegg er et stativ for macro han var på jakt etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...