Nickless Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Hei. Er snart ferdig med et 5 årig langt studie, og stusser egentlig litt på hva jeg EGENTLIG får igjen for dette. Innenfor min bransje er det mange som ikke engang har utdannelse, men har erfaring innenfor fagfeltet (drevet med det på hobbybasis) og har på grunnlag av det fått seg jobb. Det vil si at jeg stiller ganske så likt som dem, den eneste forskjellen er vel at jeg har et studielån på over et par hundre tusen, er det takken for å ta utdannelse her i landet?! Endret 25. november 2011 av Nickless Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Kva utdanning har du tatt? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Du med utdanning vil etter all sannsynlighet ha en høyere begynnerlønn og en mye brattere lønnsbakke enn de uten utdanning. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Den største fordelen med å studere er å ha papirene i orden. Dvs. du kan dokumentere dine kunnskaper. I oppgangstider vil det, som du erfarer, ikke se ut som at det lønner seg å studere. Men vær du trygg.. når bedriften skal nedbemanne så er det oftest de med høyere utdannelse som sitter igjen. Det sørger fagforeninger for Neste på listen er at utdannelsen gir deg et solid fundament innenfor fagfeltet ditt. Det er ofte ikke noe problem å se forskjell på en med 3årig og en med 5årig utdannelse. Det finnes selvsagt unntak. Når du har fått 10-15 år med arbeidserfaring så vil etterhvert utdannelsen din spille mindre rolle. Men den arbeidserfaringen du har fått i disse årene kan du nok takke utdannelsen din for. Så.. summa sumarum.. det lønner seg å ta høyere utdannelse! men på kort sikt som nyutdannet kan det tilsynelatende se ut som om det er bedre å hoppe rett ut i arbeidslivet. For noen vil dette lønne seg.. for andre kan denne shortcut'en bite stygt tilbake. Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Kva utdanning har du tatt? Sivilingeniør i informatikk. Takk for meget raske svar Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Jeg kjenner meg ikke helt igjen i det inntrykket du har av IT-bransjen, for bedriftene svermer jo rundt oss og nærmest kaster gratis mat og drikke i vår retning i et håp om at vi skal søke stilling hos dem når vi blir ferdig med studiene. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Det lønner seg å studere, bare ikke så mye som i de fleste andre vestlige land. Dette ligger i grunn i kortene i Norge, hvor sosial likhet skal bevares på bekostning av andre hensyn, som vekst og konkurranseevne. Er man misfornøyd med det så er det bare stemmeseddelen som kan hjelpe. Du vil, som påpekt, sitte tryggere i stillingen enn de uten utdannelse (kanskje selv om du er langt dårligere ansatt), men lønnsforskjellen vil være minimal, spesielt hvis du jobber i staten. Jeg har selv fem års høyere utdannelse og tjener maks 40-50k mer i året enn flere jeg kjenner som ikke har fullført videregående (og de er ikke selvstendig næringsdrivende). Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Jeg kjenner meg ikke helt igjen i det inntrykket du har av IT-bransjen, for bedriftene svermer jo rundt oss og nærmest kaster gratis mat og drikke i vår retning i et håp om at vi skal søke stilling hos dem når vi blir ferdig med studiene. Hehe, kanskje jeg skal flytte til Trondheim isåfall Men uansett, slik jeg ser det er det en bransje det sitter mange uten noen form for utdannelse i som fint kan ligge på samme lønnsnivå som de med utdannelse. Så hvorfor skulle man ikke bare hoppe rett i det istedenfor å ta en omvei på 5 år? Men ser det har kommet mange fine svar som gjør at jeg ser litt annerledes på ting Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Det varierer jo fra stillingstype til stillingstype, men konsulenthusene foretrekker helt klart folk med mastergrad og det er nok disse som er mest aktive i rekrutteringsjakten her. Steria er for eksempel hovedsponsoren til linjeforeningen for informatikk ved NTNU, og jeg tror BEKK har et tett samarbeid med linjeforeningen for datateknikk og kommunikasjonsteknologi. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Hvor gamle var dere da dere ble ferdig med mastergraden deres, forresten? Bare nysgjerrig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Det har også mykje med kva du studerer. Det går heilt fint å ta fem år med høgare utdanning og ende opp med eit vitnemål som ikkje kan brukast til noke som helst. Medan innanfor andre fagfelt så har utdanninga alt å seie, du går ikkje til ein lege som ikkje har vitnemål uavhengig av kor mykje skryt du høyrer frå andre om legen. Men stort sett så gir utdanning deg langt tryggare ansettelsesforhold, høgare startlønn og det blir lettare for deg å søke jobb i nedgangstider eller å bytte jobb frå eit firma til eit anna. Lenke til kommentar
Triple_DES Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Kva utdanning har du tatt? Sivilingeniør i informatikk. Takk for meget raske svar wtf... siving i informatikk??? hvor tilbyr de dette? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Kva utdanning har du tatt? Sivilingeniør i informatikk. Takk for meget raske svar wtf... siving i informatikk??? hvor tilbyr de dette? Blant annet i Tromsø. Men de fleste høyskoler og universiteter har denne linjen, bare at de kaller den for master i informatikk, siden det er det "nye" navnet og stemmer mer med hva de har i utlandet. Lenke til kommentar
Triple_DES Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Kva utdanning har du tatt? Sivilingeniør i informatikk. Takk for meget raske svar wtf... siving i informatikk??? hvor tilbyr de dette? Blant annet i Tromsø. Men de fleste høyskoler og universiteter har denne linjen, bare at de kaller den for master i informatikk, siden det er det "nye" navnet og stemmer mer med hva de har i utlandet. hehe ok :thumbup: Lenke til kommentar
tanzebj0rn Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg føler selv at jeg har havnet i en litt trasig situasjon nå. Jeg fullførte en bachelorgrad i finans fra BI i vår. Det var da med uttak av et fag, som jeg tenker å ta opp igjen nå til våren. Kommer til å gå ut med litt over et C snitt. Dette til tross for at jeg faktisk jobbet en del med skolen. Det er utrolig demotiverende å ha mottat en nedbetalingsplan fra onkel lånekasse på et sinnsykt studielån, når jeg føler at jeg ikke har fått igjen for innsatsen. Jeg er overhode ikke motivert til å ta en mastergrad, delvis fordi jeg er skolelei og fordi jeg ikke vil ta mer studielån. I mediene får man inntrykk av at man ikke får jobb uten mastergrad, og i hvertfall ikke med en "gjennomsnittlig" bachelorgrad. Jeg er så utrolig fortvilet og bekymret over min fremtid............... 1 Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Høyere utdannelse er litt oppskrytt synes jeg... Det er iallefall det jeg erfarer. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Det finnes mange gode jobber du kan få med bachelorgrad også. Men det kan ofte være lettare å få innpass i ei bedrift dersom du har ei mastergrad. Når det gjeld dette med studielån så vil desse pengane normalt tjene seg innigjen i løpet av eit yrkesaktivt lønn. Men ulempen er at det vil ta litt lengre før du er gjeldsfri og kan nyte godene av høg lønn. Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Jeg føler selv at jeg har havnet i en litt trasig situasjon nå. Jeg fullførte en bachelorgrad i finans fra BI i vår. Det var da med uttak av et fag, som jeg tenker å ta opp igjen nå til våren. Kommer til å gå ut med litt over et C snitt. Dette til tross for at jeg faktisk jobbet en del med skolen. Det er utrolig demotiverende å ha mottat en nedbetalingsplan fra onkel lånekasse på et sinnsykt studielån, når jeg føler at jeg ikke har fått igjen for innsatsen. Jeg er overhode ikke motivert til å ta en mastergrad, delvis fordi jeg er skolelei og fordi jeg ikke vil ta mer studielån. I mediene får man inntrykk av at man ikke får jobb uten mastergrad, og i hvertfall ikke med en "gjennomsnittlig" bachelorgrad. Jeg er så utrolig fortvilet og bekymret over min fremtid............... Så lenge du er registrert som student så skal ikke renten begynne å løpe på lånet ditt, så hvis du studerer så søker du om utsettelse. Og uansett, studielånet betales med ca 2000,- i måneden. Ser ikke på det som noe stort problem. Men skjønner hva du mener, frustrerende at man "kaster bort" 3-5 (og kanskje mer) år. Det finnes mange gode jobber du kan få med bachelorgrad også. Men det kan ofte være lettare å få innpass i ei bedrift dersom du har ei mastergrad. Når det gjeld dette med studielån så vil desse pengane normalt tjene seg innigjen i løpet av eit yrkesaktivt lønn. Men ulempen er at det vil ta litt lengre før du er gjeldsfri og kan nyte godene av høg lønn. Får man ikke skattelette når man har lån? Har hørt at studielånet er det beste lånet man kan ha her i livet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Det spørs helt hva man studerer, men om man studerer noe som faktisk har en fremtid, så beveger man seg inn på et jobbmarked der lønnen er mye høyere, og arbeidslivet er mer fleksibelt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Får man ikke skattelette når man har lån? Har hørt at studielånet er det beste lånet man kan ha her i livet. Joda det stemmer det, du får skattelette når du har gjeld. Trikset er å ha akkurat passelig med gjeld. Dersom du er gjeldsfri vil du antageligvis etterkvart betale formueskatt, men har du for mykje i gjeld så betaler du mykje i renter og avdrag på lånet. Studielånet har også enkelte fordeler, for det fyrste så er det lån utan sikkerheit. Du treng med andre ord ikkje å ha startkapital for å få lån. For det andre er studielånet personleg, dette gjer at dersom du dør så vil ikkje arvingane måtte ta over lånet. I tillegg vil du sleppe å betale ned lånet dersom du blir ufør. Men det er fortsatt gjeld som må betalast tilbake, det er berre at studielånet er mykje meir fleksibelt enn andre lån. Dette er grunnen til at du skal tenke deg om to gonger før du refinansierer studielånet (tar opp eit nytt lån i ein anna bank med lavare rente for å betale ned heile studielånet). Sjølv om det nye lånet kanskje er billegare når ein tenker på renter så vil du måtte betale renter gjennom heile nedbetalingsperioden sjølv om du f.eks blir sjuk. På studielånet så slepper du dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå