Gå til innhold

Hvordan måle en rask strømpuls?

pululf

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger en måte å måle lengden og styrken på en veldig rask elektrisk puls. Den kommer fra en 3,6 kJ kondensatorbank, og pulsen er ikke lengre enn ca 5 ms. Strømmen som går er derfor relativt høy, langt oppe i kA- området. Er det noen som har en snedig måte å måle lengden på pulsen, og hvor stor strøm det går? Jeg tenkte å lage et oplegg der jeg måler en spenning som induseres av strømmen som går, men jeg trenger en måte å logge spenningen som funksjon av tiden... Det er der jeg står fast.

Er det noen som har andre gode tips? Siste utvei er å skaffe et oscilloskop, men det er dyrt, og jeg har aldri brukt et før.

Endret av pululf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok osiloskop som er løsningen hvis du skal være sikker.

Alt du lager selv med analogsignaler må kalibreres før du kan si noe som helst.

Har du tilgang til en fordeling som bruker opp mot noe slik så kan du kansje få gjort det.

Du kunne jo brukt standard ,målesløyfer kansje men vet ikke om de klare så raske endringer.

Koblet disse til en analoginngang på en PLS eller et analogkort på en PC, men du trenger software og hardware der også.

Så prosjektet ditt er egentlig avhengig av hva du har tilgjengelig i dag + hvilke kunnskaper.

Er jo noe som heter yrkesskoler da. Låne?

Er du sleip nokk så ring noen som seller instrumenter og få besøk. De kan jo demonstrer litt instrumeter for deg . :thumbup:

Lenke til kommentar

Snip

Hmm...

Satt og tenkte litt på hvilke hverdagslige ting som måler små endringer i spenning veldig fort. En lydopptaker gjør jo det! Jeg kan simpelt hen bare fyre opp et lydopptaksprogram på PCen, kople sløyfen (som skal måle endring i fluks) til mikrofoninngangen og starte optakningen. Hvis jeg klare å holde den induserte spenningen lav nok, vil det nok gå bra, eller hva tror du? Et lydopptaksprogram registrerer jo også spenningen 44 tusen ganger i sekundet, så jeg vil få mer enn god nok oppløsning.

Jeg vil så klart ikke få klar informasjon om hvor høy strøm som går, men det er ikke nødvendig, det kan jeg regne ut på andre måter. Jeg trenger egentlig bare se hvordan utladningen ser ut og hvor lang tid den bruker på det. Skal kalibrere kondensatorbanken litt til bruk i en coilgun.

Endret av pululf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...