Lumpness Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Hei folk. Jeg har en Phenom II x4 975 BE prossesor som skal kjøre 3,6 Ghz stock men CPU-Z viser følgende : Må jeg inn i bios noen plass og regulere på noe ? Takk for all hjelp Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Multiplier er på 4 ( 4 * 216,7 = 866mhz) Mulig du har AMD "Cool n Quiet" aktivt. CPU klokker da opp og ned avhengig av behov. Skal du ha manuellt satt 3.6ghz så skal du i CMOS Settings bus speed (fsb) være stilt på 200.0 cpu multiplier på 18 Cool n Quiet = Off Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Dette er helt normalt. Du har en strømsparingsfunksjon på som nedklokker CPUen når den ikke faktisk trenger så mye regnekraft. Oppklokking til full hastighet skjer uten merkbar forsinkelse. Sett i gang en benchmark av noe slag så vil du se at tallene hopper rett opp til der du forventet dem å være. Det er forøvrig ingen grunn å disable slike funksjoner ved mindre du har veldig spesifikke behov. Det du primært oppnår ved det er nemmelig bare å bruke mer strøm (og lage mer varme). -Stigma Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Okey , takk for svar. Da er det kansje like greit og beholde innstillingene som de er , det blir rimelig varmt i rommet når jeg spiller en times tid om jeg følger rådene til syar2003 , så vil cpu konstant gå på 3,6 Ghz ? Stress og sitte naken og spille pga all varmen i rommet tror jeg beholder det som det er inntil videre , selv om jeg har lyst og overklokke CPU til 4 - 4,2 GHZ . Er vel ikke noe sjakktrekk med Stock Cooler , så jeg får se om jeg finner meg en dugende CPU cooler etterhvert Lumpness over and out Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Okey , takk for svar. Da er det kansje like greit og beholde innstillingene som de er , det blir rimelig varmt i rommet når jeg spiller en times tid om jeg følger rådene til syar2003 , så vil cpu konstant gå på 3,6 Ghz ? Stress og sitte naken og spille pga all varmen i rommet tror jeg beholder det som det er inntil videre , selv om jeg har lyst og overklokke CPU til 4 - 4,2 GHZ . Er vel ikke noe sjakktrekk med Stock Cooler , så jeg får se om jeg finner meg en dugende CPU cooler etterhvert Lumpness over and out I det forslaget som innebærer å slå av cool&quiet så vil CPUen gå på en fast frekvens ja. Den vil bare gå på tomgang til en mye større grad når den ikke jobber hardt. Resultatet blir dermed at det produseres mer varme og trekkes mer strøm ved idle. Ikke enormt mye, men betydelig. Det påvirker ikke strømforbruk eller varmeproduksjon i forhold til når CPUen er under belastning - kun idle. -Stigma Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Nå var det ikke fra meg ment direkte som "råd" . Men som svar på spm ditt En forklaring på - hvorfor 866mhz . Og hvordan man kan overstyre dynamisk cpu klokking. Hva "du" ønsker å gjøre blir opp til deg. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Okey , takk for svar. Da er det kansje like greit og beholde innstillingene som de er , det blir rimelig varmt i rommet når jeg spiller en times tid om jeg følger rådene til syar2003 , så vil cpu konstant gå på 3,6 Ghz ? Stress og sitte naken og spille pga all varmen i rommet tror jeg beholder det som det er inntil videre , selv om jeg har lyst og overklokke CPU til 4 - 4,2 GHZ . Er vel ikke noe sjakktrekk med Stock Cooler , så jeg får se om jeg finner meg en dugende CPU cooler etterhvert Lumpness over and out Jeg tror du allerede har gjort en liten overklokk. Bus speed skal være 200MHz ved stock, dette fører til en maks-klokk på 3.89GHz. Angående overklokking på AMD: Kjøler er viktig, men også hovedkort og særlig strømforsyningssystemet på hovedkortet. Motherboard Safety with high-TDP processors, viktig informasjon for deg med AMD-prosessor. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 (endret) hmm . jeg fjernet det der ASUS overklokkingsprogrammet fra pcen . så innstallerte jeg AMD overdrive og gjennopprettet fabrikkinnstillinger : da ble resultatet slik i CPU-Z : Så en tur innom HWMONITOR som da endte opp med å se slik ut : Ikke bry dere med GPU temps , det har alltid ligget mellom 70-79 idle , ved load så øker temperaturen til 80 - 85 grader . Kortet failer ikke før rundt en 120 grader så no worries Andre temperaturer som er litt høye? har 2 x 120 mm vifter og en 40 mm liggende jeg vurderer og montere i maskina etterhvert. Endret 25. november 2011 av Lumpness Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Alt ser bra ut der. 45C ved full load på en Phenom II gir deg mye overklokkingsrom. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 hmm .. stoler ikke helt på stock kjølere , har hatt dårlig erfaring med dem tidligere. Dumt de skal endre på monteringshullene for hver generasjon ny CPU/HK. For jeg har en Golden Orb II liggende som hadde passet perfekt til OC. Noen som kan tipse om en god OC kjøler til AM3 socket ? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Golden Orb II er nok dårlig i dag. Selv så hadde jeg den, men på en eldre pc har jeg ThermalTake Blue Orb FX. Disse kjølerne er ikke noe særlig i overklokking, støynivået er heller ikke noe særlig. Kjøp heller Cooler Master Hyper 212 Plus billig, og brukbart, har du ekstra vifter hjelper det nok noe. Fordel med kabinett med lufting så får man dratt ut varmen av pcen også. Endret 26. november 2011 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 okey , takk for tipset Golden Orb II hører nok til en annen generasjon da vist jeg forstår deg riktig . Bak kabinettet har jeg en 1200 rpm vifte som suger luft ut , i sidedøra har jeg en vifte på 3000 rpm som suger luft ut , prøvde å la denne vifta suge luft inn , men da økte temperaturene. i nedre del i front av kabinettet har jeg en 80mm vifte som suger luft inn, ukjent hastighet men den bråker ikke noe særlig. så til sist en 120 mm vifte som sørger for luftstrøm i kabinettet. da er neste innkjøp ny CPU cooler hvordan vil du si Cooler Master Hyper 212 Plus er ? ser den er stor av størrelse. trenger den noe vektstøtte ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå