dj_vega Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Hei. Først å fremst ønsker jeg å nevne om dette er rett plasering men jeg prøver alikevell. Min situasjon er i dag; Utdanning; Grunnskole, Vg1 Helse og Sosialfag og Vg2 Barne og ungdomsarbeider faget. Karakter 2-4 IG på flerre av fag i begge VG årene. Er i dag ansatt på en dagligvare butikk. Som deltid med 25-40% stilling. Fast. Grunnen til at jeg avsluttet mitt utdanningsløp var at jeg mistet lysten på det jeg gikk på. Har i løpet av de 1,5 årene som jeg har jobbet fått en veldig interesse for bil. Tenker gjerne på å gå i denne rettningen i utdanningsløpet. Jeg tenker på at jeg blir 20 år i mars 2012. Og i teorien så har mine foreldre ikke noe ansvar for meg. Til tross for at jeg bor hjemme, og med min inntekt så har jeg ikke penger til å betale dem noe for leie, ikke at de har lagt krav om det heller. (Har et privat lån til min mor som blir betalt ned med 2k/mnd.) På en måte kunne jeg gjerne tenkt meg å flytte til en leilighet for å prøve dette. Er litt sugen på å klare meg selv. Få litt orden på alt som er mitt. Bil har jeg som jeg gjevnlig kjøper noen nye deler til og har kosta meg en del tusen i løpet av eierskapet. (Som igjen har vekket interessen for bil). Jeg tenker på hvordan skal jeg eventuelt gjøre for å gjennomføre noe slikt? Det er ingen problem å søke på VG1 TIP. Men dette er noe som vil ta mye av min tid, og skal jeg først begynne på noe slikt så er det ikke mulig å jobbe mer en det jeg gjør nå. Dette i tilleg til at jeg er avhengig av bil, da jobb og min ønske skole er langt fra hverandre. I tilleg er førstnevnte i praksis umulig å bruke kollektiv transport til. Min tanke gang er om det finnes noe statlig, Nav, Lånekassen eller Sosialen som hjelper med slikt. Jeg ønsker ikke å være en nav menneske, men da min jobb gir meg 5-7k utbetalt per mnd så er det begrensninger for hvor langt jeg kommer med dette. Som sagt så kunne jeg til tider har lyst å flytte ut. Men så er det, det med økonomien. Rent teknisk så kan vell mine foreldre be meg om å flytte ut, når dem vil da de er eier av huset som jeg bruker og bor i. Hvem er det som bistår med slikt? Noe som jeg ser for meg som “min fremtige drøm”. * Leilighet (Hvem skal betale for dette under utdanningsløpet, min lønn dekker antagelig ikke hus leien en gang. * Utdanning (Rettning bil verksted etc) * Beholde deltidsjobb (Denne ville da finansiert bensin til bilen, bompenger, årsavgift, forsikring og evnt små reprasjoner) Noen råd til hva jeg kan gjøre? Finnes det et statlig organ som kan lage en “pakke”? Tenker slik at jeg evnt slipper å forholde meg til flerre forskjellige organer… Til slutt så takker jeg for svar og tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå