jeps79 Skrevet 24. november 2011 Rapporter Del Skrevet 24. november 2011 (endret) hallo, kjøpte for litt siden en brukt pc med følgende specs: CPU: Intel® Core i7-950 Processor 3.06Ghz Hovedkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R Skjermkort: 2 stk Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 i CrossFire de var ganske impulsivt, men ettersom min gamle utdaterte tok fyr og uansett neppe ville drive BF3++ som jeg har lyst å prøve, så kjøpte jeg denne, så til saken, er dette et bra oppsett? er skjermkortene egentlig gode nok "nå til dags", hva bør oppgraderes neste gang, ser det finnes skjermkort av ca samme type med 2gb, bør jeg kanskje oppgradere til et slikt, eller to, eller er det bare overkill. er disse skjermkortene nesten utdaterte? det er lenge siden jeg var oppdatert på hardware, sist jeg handlet var det et 8800gt. Endret 24. november 2011 av jeps79 Lenke til kommentar
magb Skrevet 24. november 2011 Rapporter Del Skrevet 24. november 2011 (endret) HD6870 er nyeste serie fra AMD så utdatert er det hvertfall ikke. Har du testet Battlefield 3 osv? Maskinen din er allt annet enn udatert og bør kjøre bf3 på max settings uten problemer. Jeg vil påstå at du har så bra oppsett at du kan skippe 2012 generasjonen av skjermkort og cpu. Edit: Hvis det skulle dukke opp noen veldig tungdrevne spill i 2012 så kan du da oppgradere til toppmodellen i den nye serien til Amd som kommer etter nyttår. Endret 24. november 2011 av magb Lenke til kommentar
jeps79 Skrevet 24. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. november 2011 flott! det var egentlig det jeg håpet, å trodde, men ble litt usikker. har ikke fått prøvd den enda, måtte reise på jobb samme dag som jeg fikk den i posten, bare prøvde å slå på å se at windows startet! takk for svar da. det var egentlig alt jeg ville høre! gleder meg til å komme hjem nå! Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 24. november 2011 Rapporter Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Det funker, men det er ikke high end kort. Burde holde 1 år til. Lenger dersom du ikke begynner med nye og mer krevende spill. Du kan vurdere å kjøpe et 7950 / 7970 ved årsskskiftet. Du bør også investere i en SSD dersom du ikke allerede har det. 128 eller 256 GB er tilstrekkelig i første omgang. Endret 24. november 2011 av BadCat Lenke til kommentar
magb Skrevet 24. november 2011 Rapporter Del Skrevet 24. november 2011 Altså, han har 2stk 6870, det finnes ikke ett spill han ikke kan kjøre på max settings gitt at skjermen ikke har større oppløsning enn full hd. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. november 2011 Rapporter Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Det er likevel en stor ulempe å ha 2 entrylevel skjermkort i forhold til 1 high end single GPU skjermkort med tanke på de ulemper som Crossfire medfører. Forsinkelse og ujevn framerate er ikke så kjekt kjekt å spille med og mange er ikke engang klar over hvor ugunstig det er pga de ikke har mulighet til å prøve ulike kombinasjoner og se hva som er best for seg. At man har høy framerate betyr ikke at spillet kjører glatt og en del spill og programmer er ikke optimalisert for SLI / CF. Til FRAPS, World of Warcraft osv er det sjanseløst med to kort. IMO er dobbeltkortene nisjeprodukter som kun lages for å demonstrere høy ytelse i reviews / ta ytelsestronen. SLI / CF er rett og slett en gimmick for å lure folk til å kjøpe fler kort slik at antall solgte kort øker. MultiGPU er omtrent like dumt som å kjøpe to identiske biler. Man kan stort sett kun ha nytte av en om gangen og det kommer likevel en ny generasjon som frister. Da har man dessverre rotet bort like mye som kostnaden for å kjøpe seg inn i neste generasjon. Jeg har testet SLI og CF en rekke ganger. Hver gang har jeg gått tilbake til 1 high end kort og det er i min oppfatning at 99,5% av brukerne kommer helt i mål med det nest beste single gpu kortet i sin generasjon grafikkort. Per dags dato er det da altså GTX 570 og 6950. TS får prøve PCen og gjøre seg opp en mening. Endret 25. november 2011 av BadCat 1 Lenke til kommentar
magb Skrevet 25. november 2011 Rapporter Del Skrevet 25. november 2011 Du har sikkert mer erfaring med Crossfire enn det jeg har så godt mulig du har rett. Men i teorien skal 2x6870 drive alt som er, om crossfire byr på problemer er det som du sier bare å vente 2 mnd på 7950 ller 7970. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. november 2011 Rapporter Del Skrevet 25. november 2011 Lite tekstrurminne til en del spill. Ville hatt 6950 2 GiB over 2x6870 vilken som helst dag. Lenke til kommentar
magb Skrevet 25. november 2011 Rapporter Del Skrevet 25. november 2011 Men du hadde ikke byttet ut 2x6870 med 6950 når du vet 7950 er rett rundt hjørnet! Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. november 2011 Rapporter Del Skrevet 25. november 2011 Sant og forhåpentligvis blir det god ytelse og grei pris på 7950. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. november 2011 Rapporter Del Skrevet 25. november 2011 Du har sikkert mer erfaring med Crossfire enn det jeg har så godt mulig du har rett. Men i teorien skal 2x6870 drive alt som er, om crossfire byr på problemer er det som du sier bare å vente 2 mnd på 7950 ller 7970. BF3 vil ikke gå på Ultra med noen AMD-kort ute i dag. Helt enkelt fordi 4xMSAA gjør ytelsen uspillelig. For ikke å nevne at 1GB VRAM blir for trangt på Ultra i 1080p Lite tekstrurminne til en del spill. Ville hatt 6950 2 GiB over 2x6870 vilken som helst dag. Absolutt, for lite teksturminne fører også til lavere minimum framerates. Lenke til kommentar
magb Skrevet 25. november 2011 Rapporter Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Jaha? Jeg har ett gammelt 5850 som er i nærheten av å kjøre bf3 på Ultra settings, skjønner ikke hvorfor skjermkort med over dobbel ytelse ikke skal klare det. Edit: det er en oppløsning hakket over full hd, vet ikke hva dere anser som spillbart men nærmere 40fps avarage på 6970 kunne jeg klart meg fint med. Roer du ned 4xMSAA til 2x øker vel fps drastisk også. Nå virker det jo som dette er ett spill hvor Amd sliter spesielt også, driverproblem? Endret 25. november 2011 av magb Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. november 2011 Rapporter Del Skrevet 25. november 2011 Jaha? Jeg har ett gammelt 5850 som er i nærheten av å kjøre bf3 på Ultra settings, skjønner ikke hvorfor skjermkort med over dobbel ytelse ikke skal klare det. Ifølge den anmeldelsen ligger 5870 på Ultra såvidt over 30 fps. Et 5850 vil da ligge på 30 fps average, som ikke er i nærheten av å kjøre BF3 på Ultra settings der du vil ligge ytelsesmessig, for å spille over nettet bør du ha minimum 40 fps og helst 60 fps. Jeg har 2x 6950 @ 950/1500 MHz (+19% overklokk, altså ligger jeg ca 30% bedre an enn TS) og kan ikke kjøre på Ultra fordi MSAA skaper microstutter av en annen verden, ikke at jeg bryr meg siden jeg foretrekker å ha 120fps låst, men det er ikke sjans å kjøre BF3 på Ultra med AMD-oppsett i dag. Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 25. november 2011 Rapporter Del Skrevet 25. november 2011 Kan uten problemer skrive under på det arni90 skriver her. Har selv 2x5870 og det er bare å glemme noe ultra på bf3. Jeg ligger average i underkant av 50fps på et godt map. For å si det på en annen måte, jeg synes hele spillet er uspillelig på high/ultra og må derfor ty til medium settings som igjen dreper en del av spillegleden for min del. Men, oppfatningen av hva som er spillbart er jo ulikt. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. november 2011 Rapporter Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Det mange kort som "kjører" ultra - ja det humper og går på 20-40 FPS - men nå har det seg slik at man helst vil ha 60/120 FPS min framerate og da vil man gjerne ligge litt over også slik at det aldri går under denne terskelen. Dette er klin umulig med de kort som er ute i dag. Jeg har fordelen at jeg foretrekker 10-18 år gamle FPS-spill pga bedre gameplay, fravær av cut scenes og mindre lineær gameplay, så jeg har ikke denne problemstillingen overhodet. Det er mange opphypede spill for tiden og selv om det er en del fin grafikk så er ikke spillbarheten halvparten av hva den var på 90-tallet. Doom / 2, QuakeWorld, Quake3: Arena og Heroes of Might and Magic 3 er typiske eksempler på det. Jeg går i retning av at jeg muligens ikke lenger ønsker high end grafikkort men vil ha lik ytelse som i dag med halv effektbruk for å så en mer stillegående PC. Synes det er bortkastet å kjøpe grafikkort til 4k hvert år når det ikke er en eneste tittel som er verd å spille som krever slike kort. Det er samme tendensen på konsoll. Kvaliteten på feks Metroid (1986) og Super Metorid (1994) er så høy at det er bare å glemme alt som kommer etter. Det som selges i dag er kun laget for profitt og planned obsolescence for å hvert år øke fortjenesten ved å selge inn noe nytt. Det er ikke snakk om å lage best mulig hardware eller spill, men å lage det på en måte som tjener penger. Folk er dumme nok til å ikke komme med krav til produktene og kjøper hva som helst bare det er Flavour of the Moment. Endret 25. november 2011 av BadCat 2 Lenke til kommentar
magb Skrevet 25. november 2011 Rapporter Del Skrevet 25. november 2011 BadCat: Helt enig med deg, spillte mye Unreal, Quake, og Wolfenstein back in the days og dagens spill blir for meg latterlig kjedelig i forhold. Grafikken er fin og noen artige funksjoner er kommet på banen, feks hoppe over gjerder osv i bf3, men eller blir jeg lei etter få timer. Jeg har også Økonomi til å kjøpe skjermkort til 4000kr, men ser ikke behovet. Arni90: da jeg sa at mitt 5850 var i nærheten av a kjøre på maks, mente jeg ikke at det manglet typ 5 fps, men at jeg satt ned 4xMSAA til 2x og satte shadows ned på high isteden. Da kjørte jeg gjennom singleplayer uten problemer med framerate. Det er kalrt saken blir en annen om du skal optimalisere til online spilling, her foretrekker jeg også helst 60-80+ . Nå ble det mye "offtopic" mimring her men men Badcat: Kjører forresten Arctic cooling s2 på mitt 5850, Nydelig løsning hvis du er like opptatt av stillegående maskin som jeg er. Kjører en 500rpm 12cm "lydløs" vifte på og har lavere temperaturer enn i bokselomma. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. november 2011 Rapporter Del Skrevet 25. november 2011 Har GTX 480 med Zalman VF3000 kjøler (dobbel 92mm). Lenke til kommentar
magb Skrevet 25. november 2011 Rapporter Del Skrevet 25. november 2011 Du måtte ty til "aftermarket" kjøler du også ja Lenke til kommentar
jeps79 Skrevet 29. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. november 2011 Glemte vist å sjekke innom her igjen, jeg har ssd, så burde være et ok oppsett da. tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 5. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2011 Heisann, 2 stk 6870 burde funke til det meste. Nå det er sagt så har jeg et litt over stock 6970 ytelse på mitt 6950 grunnet unlocked shaders og en overklokk. Jeg kjører på ultra 2x msaa og det går så det griner med et kort, nå har jeg ikke sjekket fps menne det er ingen grunn til å si at AMD kort ikke takler ultra. Dette er på 1080p. Jeg har en kompis som har et 6970 stock, ca samme oppsett som meg og det går meget smooth på 1680*1050 på ultra 4xmsaa. Dette er med 11.11a driverene med CAP2, driverene begynner å modnes. Skal bli spennende og se hvordan ytelsen til 7950 blir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå