Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tomt for smør.

tomkjetil

Anbefalte innlegg

Vel, selv på en lavkarbodiett så bør man jo forsøke å holde kalorimengen i likevekt med hva man bruker, i alle fall om man ønsker å holde vekten stabil. Dersom man før pleide å spise for eksempel mat med tilsvarende en kilo sukker i seg hver dag, så er det jo klart at det vil gå på trynet om man bytter ut det med mat som har en kilo ekstra fett i seg :p.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, selv på en lavkarbodiett så bør man jo forsøke å holde kalorimengen i likevekt med hva man bruker, i alle fall om man ønsker å holde vekten stabil. Dersom man før pleide å spise for eksempel mat med tilsvarende en kilo sukker i seg hver dag, så er det jo klart at det vil gå på trynet om man bytter ut det med mat som har en kilo ekstra fett i seg :p.

Fett er inneholder mer enerig enn sukker ja, men du glemmer at metthetsfølelsen etter fett framfor sukker er veldig stor. Sukker omdannes senere og dermed blir man ikke like mett av dette.

Fett derimot metter veldig godt med engang, dermed spiser man også mindre.

Det er iallefall slik tankegangen til lavkarboene er slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Så, er det faktisk mange her i landet som ikke har smør hjemme, eller tilgang på det? Jeg har ikke merket så alt for mye til denne krisa bortsett fra at det er litt lite bremykt her og der. Jeg ser rimelig ofte vanlig smør og usaltet smør i hyllene. Selv så passer jeg bare på å ha en smørklump liggende og kjøper en ny en så snart jeg starter på den siste klumpen. Har enda ikke klart å spise opp en smørpakke før jeg har funnet mer i en butikk et sted.

Hvor er det egentlig problemet ligger? Det ser ikke ut til å være noen mangel på fløte til å lage smør av heller, er det Fjordland som bare ikke har stor nok kapasitet til å lage nok bremykt ut av fløte/smør og rapsolje?

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Eller bruk margarin, som vanlige folk.

>margarin

>god smak

velg én

Også: Margarin i julebakst. Mor di hadde fått latterkrampe om du foreslo det til henne.

Margarin smaker bedre enn smør. Og mora mi har brukt margarin i julebakst de siste 30 åra.

Endret av Jassogitt
Lenke til kommentar

>margarin

>god smak

velg én

Også: Margarin i julebakst. Mor di hadde fått latterkrampe om du foreslo det til henne.

Margarin smaker bedre enn smør. Og mora mi har brukt margarin i julebakst de siste 30 åra.

Feil. Margarin gir ikke samme smaken som smør. Bytter man smør med margarin i en oppskrift som spør etter smør vil du aldri få det samme resultatet.

Lenke til kommentar

>margarin

>god smak

velg én

Feil. Margarin gir ikke samme smaken som smør. Bytter man smør med margarin i en oppskrift som spør etter smør vil du aldri få det samme resultatet.

Riktig, du får et bedre resultat.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

>margarin

>god smak

velg én

Han sa ikke at det smakte det samme,

han sa det smakte bedre,

han sa heller ikke at det ga det samme resultatet. :p

Personlig foretrekker jeg smør i julebaksten,

men julebakst og kaker med margarin smaker ikke vondt,

det smaker fortsatt digg,

og til vanlig bruker jeg margarin på brødskiva.

Endret av malmern
Lenke til kommentar

Stort sett bare de som vet hva margarin inneholder som foretrekker ekte smør. :whistle:

Er ikke langt unna sannheten at det er kun fargen som avgjør om det er solkrem eller margarin. Flytende margarin, koster omtrent det samme som solkrem - tilfeldig? :tease:

Hva er det som er så "nasty" i margarin da?

Naturlig planteoljer som f.eks raps, solsikke og soyaolje?

Ikke noe nasty med det.

Melk?

Nope,

heller ikke noe problem.

Salt?

Men det har jo vanlig smør også.

Betakaroten?

A vitaminer.

Lecitin?

Men det reduserer kolesterol,

spesiellt viss det kommer fra soya,

samtidig som det øker det "gode" kolesterolet.

Transfett sier du?

For noe sprøyt,

det ble borte midt på 90-tallet,

smør derimot,

det inneholder transfett da dette danner seg naturlig i kuas vom.

Så vennligst fortell meg,

hva har vi igjen da som er nasty?

Greit nok,

fast margarin inneholder noe palmeolje i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...