Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bytting av Skjermkort - Geforce Til Radeonv = skjermkort i hyperdrive

Anbefalte innlegg

Hei og god dag!

Jeg kjøpte nettop noen pcdeler av den kompis og tenkte jeg skulle begynne ikveld å bytte for å se om det ble store forandringer..

Bytta 2 rambrikker (Hyperion 1gb til Coarsair 2gb) - byttet 2 så tror dette er ikke problemet (tok dem ut igjen for sikkerhetskyld).

Skjermkortet jeg gikk fra er Gainward Geforce 9600 GT til Powercolor Radeon 4870x2

Hovedkortet jeg kjører er ett Gigabyte GA-X48-DS4 med 775 socket

Det som skjer når jeg tar i det nye skjermkortet er at det er ingen liv i skjermen, det høres ut som pcen er i ferd med å starter opp men så skjer det, skjermkortet går rett i sjette gir og vifta går i 120, stopper ikke etter en liten tid heller... Så hva kan være galt?

Er det hovedkortet som ikke klarer det nye skjermkortet? har jeg glemt en kabel på noe?

Noen som har ideer, tips eller tilleggspørsmål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du avinnstallert det gamle kortet før du satte i det nye? Det hender at ting skjærer seg hvis man ikke gjør dette. Dette gjør du i kontrollpanel, system, enhetsbehandling, høyreklikk på skjermkort og velg avinnstaller, og du må nok inn igjen med det gamle for å få dette til.

Lenke til kommentar

Der kom den, bytta om plasser på rambrikkene igjen.

Sikkert bare en som satt løst i elns utrolig hva man gjør i ett desperat forsøk..

Men nå går jeg inn å sletter driveren å prøver kortet + rammen på nytt....

Bør jeg legge inn den nye skjermkortdriveren mens jeg har det gamle kortet i?

Lenke til kommentar

Nå forstår jeg ingeting i det hele tatt....

Har nå hatt i det gamle kortet og slettet drivere og testet med den nye rammen i tillegg, funket fjell...

Har satt inn igjen det nye kortet har prøvd med begge PCI express strøm tilkoblingene (En 6pins og en 8pins)

En om ganngen og begge samtidig (kjører begge samtidig nå)

Og det samme skjer hver bidige gang, Bånn gass på vifta, og helt svart skjerm....

Er skjermkortet defekt? Klarer ikke hovedkortet å dra / kompatibelt sammen med skjermkortet?

Skulle jo være så simpelt å bytte ett skjermkort :(

Lenke til kommentar

Viften(e) på skjermkortet starter opp i full turbo, men senker farten straks kortet får kontakt med maskinen og beskjed om at alt er OK. Det som skjer er at kontakten ikke finner sted, og dermed blir den bare stående slik. 4870x2 bruker jo en del strøm, så hvilken PSU er det du har?

Før du legger mer arbeid i det kan det være lurt å teste at kortet faktisk virker i en annen maskin, men sjekk nå PSU først..

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

750W skal holde men anta at hele systemet ditt vil bruke ca. 500Watt under full load, så belastningen på PSU blir betydelig. 4870x2 har som du sier 2 kontakter for strøm, en 8p og en 6p og jeg tror det er lurt å ikke sette begge disse på samme rail, dvs. koble til slik at belastningen blir fordelt over 2 railer. Kobler du begge på en rail kan dette være årsaken til at maskinen ikke vil starte.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...