Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin kræsjet - forklaring?


Anbefalte innlegg

Har en maskin her som for et par dager siden ikke ville mer. Skjermen ble svart helt plutselig mens eieren skrev på et dokument. Etter en del minutter skiftet den til hvit, og striper i ulike farger begynte å komme opp på skjermen (men mesteparten fortsatte å være hvit).

 

Vi brukte svenskeknappen for å skru maskina av, og har i ettertid (på forskjellige tidspunkt) prøvd en 3-4 ganger å skru den på igjen, men med utfallet å finne akkurat den samme hvite siden med striper.

 

Vet ikke om det er relevant, men dagen i forveien ble det byttet batteri. Kan det ha noe å si? Maskina er en Dell XPS.

 

Er det noen som vet hva som kan ha skjedd, og kan fortelle en heller lite datakyndig person hva som eventuelt kan gjøres?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan høres ut som at skjermkortet har tatt kveld, eller at det er skjermen som er defekt. Jeg vil holde en knapp på skjermkortet eller LCD inverteren, som enkelt forklart sørger for baklys til skjermen. Denne kan man skifte selv, og du finner mer informasjon her http://www.google.no...iw=1920&bih=937

 

Jeg kjøpte ny LCD inverter til min HP Pavilion ze5425 her http://www.pchub.com/uph/default.aspx og skiftet den selv. Nå kjenner ikke jeg til hvor enkelt eller vanskelig dette er på Dell XPS. Jeg hadde min i postkassa på under en uke, og den kostet kun $21 eller 133 kroner inkl. frakt i 2010.

 

Bruksanvisning for å skifte inverter selv, samt hvordan finne ut hvilken type inverter du har http://www.pchub.com...d_inverter.html

 

Du kan teste selv om det er skjermkortet eller skjermen som er defekt ved å koble til en ekstern skjerm. Får du normalt bilde på den ligger feilen i skjermen, og da kan man jo håpe at det er LCD inverteren som har gitt opp.

 

Edit: Rettet skrivefeil.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hej, jag heter Emma och arbetar på Dell. Jag beklagar att du har problem med din skärm och ditt skärmkort och rekommenderar dig att kontakta vår tekniska support för en felsökning. Du når dem på telefon: 67 11 68 82. Återkom gärna till mig om du har ytterligare frågor. Ha en bra dag!

Med vänliga hälsningar,

Emma Croona

Lenke til kommentar

Hej, jag heter Emma och arbetar på Dell. Jag beklagar att du har problem med din skärm och ditt skärmkort och rekommenderar dig att kontakta vår tekniska support för en felsökning. Du når dem på telefon: 67 11 68 82. Återkom gärna till mig om du har ytterligare frågor. Ha en bra dag!

Med vänliga hälsningar,

Emma Croona

 

Det var service det, skulle man bytte til Dell :-))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...