LMH1 Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Jeg har ASUS M4A78 PRO (ACHI mode) hovedkort og skal bytte til ASUS M5A99X EVO, Socket-AM3+ ATX, 990X+SB950, DDR3, 3xPCIe(2.0). Vet noen om den enkleste måten jeg kan gjøre for å kunne bytte hovedkort uten reinstallering eller oppgradering? Hvis jeg fjerner alle drivere, også installerer nye drivere fra produsenten også starter maskinen da? Bør det virke? Eller ender jeg forsatt med en reinstallasjon? Nå er nok overgangen fra Bios til UEFI ganske så brå. Er det slik med UEFI (Boot from UEFI) at man også må laste inn sata drivere i installasjonen hvis man skal kunne installere windows 7? Siden jeg har hatt problemet å finne harddisken ved valgt av UEFI basert DVD stasjon isteden for standard. Har noen erfaringer her? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Det er flere måter å installere Windows på (med / uten formatering etc). Du velger å installere over den forrige installasjonen, da beholder du alt av programmer og innstillinger. På XP ble dette kalt "Repair install". Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Det er mulig å bytte hovedkort i en maskin uten å reinstallere, men det kan også gå åt skogen. Det beste er selvsagt om hovedkortene er identiske. Det nest beste er om de har samme brikkesett. På tredjeplass kommer hovedkort som har nesten like brikkesett, men ikke helt. Sistnevnte har jeg gjort selv, fra et Abit IC-7 med i975 til et Gigabyte med i965, og det gikk stort sett bra men etter et halvår måtte jeg reinstallere anyway. Brikkesett som er fra forskjellige produsenter eller på annet vis er veldig ulike vil ikke gå, annet enn til helvete. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Det er som Aetius sier, det kan gå helt fint, eller du ender opp med blåskjerm og må uansett reinstallere. Jeg gikk akkurat fra et Sokkel 775 kort til et Sokkel 1155 hovedkort, som er en stor overgang, og Windows fungerte helt fint etterpå. Men det skal sies at jeg startet opp kun som et eksperiment og var helt klar for å måtte legge inn Windows på nytt igjen. Min erfaring er at Windows 7 takler dette bedre enn f.eks Windows XP. Så konklusjonen blir at det alltid vil være en risk å bytte hovedkort og annet for å så ikke reinstallere Windows. Noen ganger fungerer det, andre ganger fungerer det ikke. Ha uansett Windows platen liggende og vær klar for å gjøre jobben. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Jeg byttet hovedkort på samme sokkel, men forskjellig produsent, og det gikk veldig bra. Hadde aldri noen problemer i det hele tatt. Dette med Windows 7. Ett lite spørsmål. Skal du beholde orignal CPU, eller bytte den også? Jeg kjøpte akuratt det hovedkortet der, sammen med AM3+ FX-4100 CPU, og fikk ikke startet pga hovedkortet ikke hadde rett bios for CPUen. Phantom II CPUene skal gå. Kortet har mest sannsynlig bios 0402, så sjekk om CPUen du skal bruke funker med hovedkortet og denne biosen. Oversikten ligger på Asus sine sider, for det hovedkortet. Endret 25. november 2011 av AndersT2 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Bulldozeren er ikke verdt prisen, har x6 1055T, men måtte reinstallere fordi mus og tastaturet ikke virket etterpå. Prøvde sikkerhetsmodus det feilet også. Merkelig virket prossoren overklokket siden den var 3.26 Ghz som standard har ikke overklokket, så den virker en del raskere etter bytte av hovedkort, er ikke langt unna X6 1100t på passmark ytelse. En annen ting som er litt rart, kan være en defekt ram brikke, siden jeg fikk 12 GB ram installert 7.68 GB i bruk i windows 7. Har ikke skjermkort på hovedkortet. Men on jeg tar ut en av ram brikkene så virker alt greit får 12 GB ram. Så jeg vet ikke hva det problemet er, men tror enten hovedkort eller ram er problemet. Det som skuffer meg litt her, at ingen har prøvd å sjekke hva for cipset hovedkortene har, og sata kontroller, så er det forskjellig må man nok reinstallere. Endret 25. november 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå