Gå til innhold

Lyst på hund, men jeg er allergisk


Anbefalte innlegg

Jeg har kjempe lyst på hund, men er dessverre allergisk mot både hund og katt. Vet det finnes allergivennlige hunder, også er det vel sånn at man kan være allergisk mot forskjellige ting hos hunden, flass, pels osv? Men er det mulig å dra til fastlegen og ta en test for å se hva man er allergisk mot ved en hund slik at man lettere kan finne en rase som er mer allergivennlig enn andre.

Er det noen som har prøvd produkter man kan vaske hunden med som gjør at man reagerer mindre, og virker disse eller er det bare tull?

 

 

Del gjerne tips og erfaringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vasking av hund for å fjerne allergi er tull. Det tørker huden og gir med flass/tørr hud.

 

Her har du en liste over hunder som er bra for allergikere. Husk at dette er ikke 100%, og det beste er å kunne tilbringe tid med rasen før du bestemmer deg.

 

http://www.dogbreedinfo.com/allergy.htm

 

 

Bruk mye tid på å bestemme deg. Kjøp bøker om rasen du vurderer, og TENK GODT OM, om å ha en hund passer i ditt livstil!

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert før: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1262578

 

Siterer det jeg sa da, som er relevant:

 

Hva med hunden er du allergisk mot? Hårene, spyttet, støvet?

 

Har du prøvd noen antihistaminer mot hundeallergien? Jeg er litt allergisk mot hund selv, men det går bra så lenge jeg tar rett sort antihistaminer og ikke lar hundene være for nært øynene mine.

...

Unngå slike jålete blandingsraser. Selv om de går for å være allergivennlige så må man huske på at det er snakk om blandinger, og dermed ikke like forutsigbare hunder som når man velger en rasehund fra seriøse oppdrettere.

 

 

Allergimessig er det enormt med forskjell på forskjellige innehunder med forskjellige renholdsvaner. En stor hund som røyter mye kombinert med at man er sløv med rengjøringen er mye værre enn om man har en hund som røyter lite, og i tillegg passer på å være nøye med rengjøringen. Håndhygiene har også litt å si, om det er i øyne/nese man merker hunden mest - da kan man være nøye med å holde hunden unna ansiktet direkte, og unngå å ta seg selv i ansiktet rett etter å ha koset lenge med hunden. (Fungerer for min del når jeg er tom for antihistaminer.)

...

Det hadde kanskje vært greit å funnet ut av om du klarer å leve med en helt normal hund uten at allergiplagene blir for store. Du vet vel ikke av noen med hund som du kan låne for noen dager for å se om det går?

...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Jeg har jo selv også et ønske om å få meg hund, så jeg dro til fastlegen og ba om å bli sendt videre til en spesialist på området allergivaksinasjon.

Jeg sa selvsagt ikke at årsaken var at jeg selv ville ha hund, men at jeg ville kunne dra på besøk til de med dyr uten å måtte medisinere meg, og å selv kunne få spontan besøk, i motsetning til idag, og at det hemmet et sosialt liv, noe det forsåvidt også gjør.

Jeg ble sendt videre, tok en prikktest, hvor jeg fikk prikket opp punkter på armen der man heller i ekstrakter så man ser at man er allergisk og hvor mye, så må man søke til NAV om å få godkjent vaksinasjon (praktisk talt alle får godkjent), og det var det (om man ser bort fra sprøytene i tiden som kom(mer)). Spesialisten jeg får behandling av sier at de som tar denne vaksinen blir enten helt eller nesten helt fri for allergi.

Så "Here I am", går jeg på en vaksinasjonskur.

Vaksinasjonen pågår under 4 år, med en oppvaksinering med ukentlig vaksinering de to første månedene og deretter roer man intervallene ned til ca. 1 vaksine annenhver måned.

Det er individuellt når vaksinen begynner å virke, men mange merker en markant bedring etter alt fra noen måneder til et halvt år.

Endret av Slettet+981723478
Lenke til kommentar

Dersom du virkelig ikke kan ha hund hjemme, men likevel elsker hunder, kan du jo melde deg frivillig til å gå turer med andres hunder i nabolaget. Det er jo mange eldre, handikappede og andre som har hund, men ikke har anledning til å gå turer.

 

Jeg forstår at det er best med sin egen hund hjemme, men litt service til andre gir deg fordeler som å bli kjent i nabolaget, skaffe et større nettverk og du får omgås hunder.

Lenke til kommentar

Det finnes mangen ulike Alergimedesiner nå for tiden, bare og ta en tur til Fastlege og si att du vill ha hund men er alergisk så kan han nokk gi deg resept på noe bra Alergimedesin som blokkerer det som du reagerer på.

Er ikke noe som er avhengigskapende, men medesiner er seffølgelig ikke det beste for kroppen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Det å gå på medisiner hele året rundt, bare for å ha hund er virkelig ikke tingen. Man blir i de alle fleste tilfeller noe sløvet av medisinene,

man blir rett og slett lei av å ta dem etter en stund, uansett hvor glad man er i hunden.

Fastlegen vil dessuten be deg om å kvitte deg med hunden istedet for å dele ut resepter på Zyrtec.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...