Slettet-YGj9hz Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Hei, Er det lovpliktig å melde flytting når man flytter inn hos kjæresten? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Ja. Innen åtte dager, tror jeg. Lenke til kommentar
Slettet-YGj9hz Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Hva er lovens definisjon av flytting? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Antakelig at du oppholder deg der mer enn andre steder, spiser der, sover der, ... kan jeg tenke meg. Altså noe mer enn det med å være på besøk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Den som endrer bosted i Norge plikter å melde fra om dette innen 8 dager til Skatteetaten, jfr. folkeregisterloven § 7. "Bosted" er som hovedregel det stedet der du regelmessig tar din døgnhvile. Altså der du sover på mer eller mindre fast basis. Du kan ta en nærmere titt på folkeregisterforskriften kapittel 5. Lenke til kommentar
Slettet-YGj9hz Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Okei, Takk :-) Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Den som endrer bosted i Norge plikter å melde fra om dette innen 8 dager til Skatteetaten, jfr. folkeregisterloven § 7. "Bosted" er som hovedregel det stedet der du regelmessig tar din døgnhvile. Altså der du sover på mer eller mindre fast basis. Du kan ta en nærmere titt på folkeregisterforskriften kapittel 5. Hvordan gjelder dette for studenter? Ingen jeg kjenner har meldt flytting, da det ødelegger for reisestipend. Noe som er synd, da Under Dusken i høst skrev at kun 1/4 av trondheims 30 000 studenter kunne stemme ved kommunevalget = politikerne driter i oss. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Siterer fra linken min til folkeregisterforskriften: § 5-5. Studenter Personer som oppholder seg i en kommune for å få undervisning, kan velge om de skal: a) registreres på nytt bosted ved studiestedet, b) opprettholde registreringen på samme bosted som før utdanningen ble påbegynt (tidligere bosted) dersom de fortsatt har tilknytning til dette, c) registreres i foreldrehjem, d) registreres i det felles hjem med ektefelle eller barn, e) registreres i en bolig som erstatter tidligere bosted, så fremt disse boliger ligger i samme kommune. Som tilknytning til tidligere bosted regnes blant annet: - foreldrehjem, - eiendomsrett til bolig, - leierett til bolig, - fremleie av bolig. Ytterligere forklaring burde være unødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå