Gå til innhold

Kjøle ned bærbar datamaskin - tips?

CasterAnd

Anbefalte innlegg

Jeg strever med å få min bærbare Compaq til å holde en grei temperatur, helst under 50°C. Men, dette er svært vanskelig, og med selv et hjemmelaget laptopstativ i tre og en datavifte jeg fikk ut av en gammel datamaskin, kan den komme opp i 60 - 70° C. I noen ekstremtilfeller får jeg den over 70 grader, men da hender det at jeg skrur av datamaskinen... Jeg har senere tilgang på flere gamle datamaskiner, ettersom det er et firma som skal bytte ut alle sine, og gir gjerne bort noen (selv om til min forargelse er det bare en ekstra vifte bortsett fra CPU-viften...). Dette er egentlig et langsiktig prosjekt, og jeg har mine idéer om usb-porter rundt stativet... Men eventuelle problemer om det får jeg ta i en annen tråd. Det jeg kort sagt er ute etter, er bedre kjøling av laptopen. Noen som har noen råd?

VEDLEGG: BILDER AV STATIVET

DSCN3668.JPG - Hele stativet, inkludert pc-en min!

DSCN3669.JPG - "inni" stativet, her ser du viften. Viften er batteridreven, og går på 12V

DSCN3670.JPG - Laptopstativet sett fra siden/foran (på skrå)

post-234891-0-04593700-1322160815_thumb.jpg

post-234891-0-77799200-1322160972_thumb.jpg

post-234891-0-88412800-1322161086_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:( Har streva en del med dette stativet, men en liten idé falt meg nettopp: Hva med å kjøpe Targus Chill Mat og (kort forklart) Sette den oppå dette stativet? Viften kan fjernes, og brukes til andre prosjekter. Jeg kan jo egentlig kutte den til slik at den passer oppå mitt stativ... Noen andre tips?
Lenke til kommentar

Bra tiltak.

Men jeg lurer litt på hensikten? Det er lite konkrete bevis på at maskinen/komponenter holder lengre ved lavere temperaturer - så lenge temperaturene er innenfor det som de er designet for. Nye grafikkort og CPU'er tåler ofte opp til 105 grader uten å ta skade av det, og en temperatur rundt 90 grader ved full belastning regnes som "normalt". Så en temp rundt 70 regnes som veldig kjølig ved belastning.

Klart man oppnår fordeler som at maskinen/håndleddstøtter blir kjøligere å ta på og slikt, som kan være en bruksmessig stor fordel, men rent levetidsmessig tviler jeg på at det er mye gevinst.

Lenke til kommentar

Bra tiltak.

Men jeg lurer litt på hensikten? Det er lite konkrete bevis på at maskinen/komponenter holder lengre ved lavere temperaturer - så lenge temperaturene er innenfor det som de er designet for. Nye grafikkort og CPU'er tåler ofte opp til 105 grader uten å ta skade av det, og en temperatur rundt 90 grader ved full belastning regnes som "normalt". Så en temp rundt 70 regnes som veldig kjølig ved belastning.

Klart man oppnår fordeler som at maskinen/håndleddstøtter blir kjøligere å ta på og slikt, som kan være en bruksmessig stor fordel, men rent levetidsmessig tviler jeg på at det er mye gevinst.

Problemet mitt er at jeg blir bekymret når det lukter litt svidd, og en datamaskin går fortere hvis den er kjølt ned! En datamaskin på 70 - 80° med minecraft kjørende er som å prøve å spille av en cd med masse riper på, og hvis jeg hadde hatt datamaskinen på 100°C ++, ville vel plasten på datamaskinen smeltet :p Men nå er det over på Clas Ohlson's nettside og kikke litt på bilder av Chill Mat, og tenke ut et par idéer. Skal se litt først...

Clas Ohlson.

I know :D Har en butikk rett ned her i byen, har sett den et par ganger. Skal prøve å få tak i en med gratis minnepenn, elsker minnepenner, selv om jeg har mer enn jeg trenger :p Kan jo bruke dem til ReadyBoost, prøvde en gang ReadyBoost med en ekstern harddisk men Windows ville ikke :p

Lenke til kommentar

Har kikket litt på kjøleren. Det ser enkelt ut, det ser ut som om at den er "delt i to" på bildet... Siden mitt ordinære stativ allerede er vinklet, vil jo dette statuvet vinkle den ytterligere... Først kjøpe, og så må jeg igang med noen tester for å se om det blir bedre med kjøleren. Før jeg kjøper, må jeg en tur i garasjen og se hva slags verktøy jeg har, hvis jeg må kutte den til... Oppretter mulig en arbeidslogg.

Lenke til kommentar

Tror jeg har et bilde en eller annen plass av min gamle Acer 5930g kjørende med en GPU temp på 103C.

Eneste grunnen jeg ser til at en maskin skal kunne yter bedre ved lav temperatur er om lavere temp gir høyere klokkehastighet (throttling, intel turbo boost etc), dette er dog svært forskjellig fra maskin til maskin og CPU modell til modell, alt etter hva som er programmert i BIOS/programmert av CPU produsent.

Lenke til kommentar

Jeg fant to Targus laptopkjølere, men er litt usikker på hvilken jeg bør ta. Størrelse har ingenting å si, men jeg trenger noe son kjøler bra. "Hull" i laptopen er plassert slik: To hull øverst og nederst til venstre, pluss et hull midt i. Hva passer best?

LENKER:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167079612

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167399924

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...