Chinny Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Jeg har et ASUS P5B hovedkort, en Intel CORE 2 DUO E6600 CPU og 8 giga DDR2-ram. Med et Sapphire Radeon 5850 1 GB grafikkort regner jeg med at det er CPU/RAM som er flaskehalsen når det kommer til ytelse på maskina. Jeg vurderer å oppgradere, og regner med at jeg må bytte ut hovedkortet for å kunne bruke DDR3-ram og ny cpu. Så det jeg lurer på er egentlig: 1)Hvor mye må jeg regne med å måtte bruke på nytt hovedkort/cpu/ram? Jeg tenker økonomi her, det trenger ikke å vere top-end, de komponentene jeg har nå kjøpte jeg i 2006. 2)Er dette et godt tidspunkt å kjøpe slike komponenter på, eller er det et mulig prisras på vei? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 1) Hva det vil komme på avhenger av hva du skal bruke maskinen til. 2) Prisras vil jeg ikke si, men det vil jo komme tilbud på komponenter som alt annet rundt juletider. Det neste store som skjer på prosessorsiden er Intel sin lansering av Ivy Bridge rundt april en gang. -Deluze Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 1) Hva det vil komme på avhenger av hva du skal bruke maskinen til. 2) Prisras vil jeg ikke si, men det vil jo komme tilbud på komponenter som alt annet rundt juletider. Det neste store som skjer på prosessorsiden er Intel sin lansering av Ivy Bridge rundt april en gang. -Deluze Jeg bruker maskina til spilling og kontorarbeid. Jeg spiller Skyrim nå, og det funker fint, men jeg regner med at ytelsen vil bli bedre med bedre CPU/RAM? Lenke til kommentar
010011110100110101000111 Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Black Friday imorra, mulig det er noen gode priser ute å går da. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Denne pakken har forsåvidt det du behøver. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649116 Som nevnt over kommer Ivy Bridge som er en krymping av Sandy Bridge, men etter sigende vil disse prosessorene være kompatible med de fleste av dagens hovedkort, alt som behøves er en BIOS-oppdatering. Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Den pakken ser ikke dum ut, må berre telle på knappane. Hvilke nettbutikker som selger hardware er det som har black friday tilbud egentlig? Og dagens største newb-spørsmål: Kva slags hovedkort skal jeg kikke etter når jeg ser på tilbudssidene? Hvilke spesifikasjonar bør vere med? Redd for å gå i baret og kjøpe et hovedkort som ikke er kompatibelt med noe som kommer om et års tid.. Takk for informativt svar forresten. Edit: Komplett har tilbud på et par hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640704 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638695 Er dette gode hovedkort? Er de i nærheten av samme klasse som ASUS-hovedkortet i komplett-pakken over? Må dessverre forholde meg litt til budsjett. Endret 25. november 2011 av Chinny Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Jeg ser at i hvert fall både Komplett og Netshop kjører Black Firday. Se etter et hovedkort med P67 eller Z68 brikkesettet (den betegnelsen er som regel i navnet på hovedkortet en plass). Z68 er førsteprioritet. Hva bør være med? Det kommer helt an på hva du trenger/har. Du må ha nok kontakter (SATA og evt. USB) for alt du har inne i maskinen. Om du med kompatibelt mener neste generasjon prosessorer (Ivy Bridge) lar dette seg gjøre, som Smirnoff sier, med en BIOS oppdatering. Dette gjelder 3. generasjons hovedkort mener jeg å huske. Jeg sitter her og sammenligner de to hovedkortene du linker til + ASUS P8Z68-V PRO, og det er ingen store forskjeller så vidt jeg kan se. Jeg ser ingen grunn til ikke å kjøpe kortet fra Gigabyte. -Deluze Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Og DER kutta Komplett rabatten frå 34% til 19%. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Det var kjedelig! Hvor mye har du å rutte med? For 2697,- hos Dustinhome får du i5-2500L, 8GB minne og et greit hovedkort (dog uten støtte for SLI eller CrossFireX). Dette er ikke veldig ulikt oppgraderingspakken fra Komplett med tanke på innholdet. CPU Minne Hovedkort -Deluze Edit: Fikset link Endret 25. november 2011 av Deluze 1 Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Det var kjedelig! Hvor mye har du å rutte med? For 2697,- hos Dustinhome får du i5-2500L, 8GB minne og et greit hovedkort (dog uten støtte for SLI eller CrossFireX). Dette er ikke veldig ulikt oppgraderingspakken fra Komplett med tanke på innholdet. CPU Minne Hovedkort -Deluze Edit: Fikset link I utgangspunktet har jeg ikke satt noen pris i forkant, men det bør vere under 3000 ja. Har tenkt på å oppgradere ei stund, har bare vert redd for å kjøpe katta i sekken. Har ikke så god kontroll på hardware, og det har funka greit nok med mitt ASUS P5B hovedkort og E6600 2,4 gHz prosessor. In short, må kunne forsvare for meg selv og dama å investere i hardware, om ho ikke merker forskjell etter oppgraderinga blir det stygge blikk. Edit: For å si litt hva jeg er ute etter så har jeg ikke behov for støtte for flere enn ett grafikkort. Tror heller ikke jeg kommer til å overklokke, med mindre hovedkortet gjør overklokking jævlig lett. Endret 25. november 2011 av Chinny Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Hmm, nå vet jeg ikke helt hva som kan overbevise dama de, men en ny prosessor vil jo gjøre alle prosessor-relaterte oppgaver mye raskere. Spørsmålet er jo hvor mye dette spiller inn i din hverdag Overklokking på LGA-1155 plattformen er veldig lett, veldig. P67 og Z68 brikkesettene muliggjø overklokking, og den K'en etter prosessornavnet forteller at den har en ulåst multiplikator. Lëgg de to sammen så har du en god overklokk gjort på en enkel måte. Dette tar jeg fra andres erfaringer da jeg ikke har det oppsettet selv. Om overklokking skal gjøres vil jeg anbefale deg å investere i en tredjeparts kjøler. Denne trenger ikke koste mer enn 2-300,- Cooler Master Hyper 212 Plus er et forslag. -Deluze Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Har en slik CPU-kjøler, må jeg kjøpe en ny om jeg bytter hovedkort? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306456 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Jeg er usikker på hvordan prosessorene og festene til Intel har forandret seg fysisk, så det kan ikke jeg svare deg på. Kanskje noen andre her inne vet det, men det beste er vel å sende en mail til Zalman og spørre de. Kanskje den vil fungere med nye festebraketter (som kanskje de kan sende deg). -Deluze Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Har en slik CPU-kjøler, må jeg kjøpe en ny om jeg bytter hovedkort? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306456 Den er ikke stort bedre enn stock-kjøler engang, og passer ikke nei. LGA1155 og LGA1156 deler fester, ellers er det ingen bakoverkompatibilitet. Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Bra tilbud på Komplett.no http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645015 Er det her hovedkortet noe å satse på? Ser at det verken står Z68 eller at det er 1155 chipset. Hva innebærer det? Edit: Skjønte at det er et AMD-hovedkort da jeg fikk vridd søvnen ut av øynene. Nå hadde jeg jo sikta meg inn på en Intel prosessor - er det noen grunn til at jeg ikke skal gå for en AMD-prosessor? Endret 26. november 2011 av Chinny Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Det er et hovedkort for en annen leverandør (AMD) og en annen type prosessor. Så selv om det kan være et godt tilbud er det ikke tingen for deg. Det var 2 tilbud på Z68 hovedkort i går, men Superweekend har ingen ser det ut til. -Deluze Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 Det er et hovedkort for en annen leverandør (AMD) og en annen type prosessor. Så selv om det kan være et godt tilbud er det ikke tingen for deg. Det var 2 tilbud på Z68 hovedkort i går, men Superweekend har ingen ser det ut til. -Deluze Nå veit jeg sånn ca hva jeg er ute etter, så jeg tror jeg skal bruke tida herfra og til over nyttår på å vente på gode tilbud. God plan? Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 8 GB DDR 3 Ram Kjøler Hovedkort Prosessor Med disse komponentene kan du klokke cpu opp til over 4 ghz og mer. Hvis det ble for dyrt så dropp kjølern Men vet ikke hvor kraftig strømforsyningen din er da ... Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Det kan helt sikkert være litt penger å spare på tilbud, men jeg er usikker på hvor mye det faktisk vil bli. Forslagene til Gurre97 kommer på 2700,- (+kjøler), hvor mye en kan spare på tilbud er ikke godt å si. Sannsynligvis vil det være snakk om dyrere komponenter som på tilbud vil koste det samme som minnet og hovedkortet Gurre97 linker til. Men husk også prisen på frakt. Om 3 forskjellig steder opererer med tilbud på de 3 forskjellige delene går prisen på frakt raskt over summen av penger spart. Men for all del, jeg ville ha ventet og sett på tilbudene som vil komme i desember. -Deluze Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 (endret) 8 GB DDR 3 Ram Kjøler Hovedkort Prosessor Med disse komponentene kan du klokke cpu opp til over 4 ghz og mer. Hvis det ble for dyrt så dropp kjølern Men vet ikke hvor kraftig strømforsyningen din er da ... Har en god 750W Corsair PSU, så det bør ikke være et stort problem. Det virker som jeg ender opp på nærmere 3000 uansett, i alle fall viss jeg skal gå for Intel i5 2500k prosessoren. Edit: Forslag - jeg kjøper hovedkort, ram og CPU-kjøler, og så klarer jeg meg med min E6600 2,4 gHz et halvt års tid. Om det med det nye hovedkortet blir lett å overklokke (blir det det?) så overklokker jeg ræva ut av CPUen min fram til jeg kjøper nytt. God plan? Endret 26. november 2011 av Chinny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå