Gå til innhold

Hvor mye kcal burde jeg få i meg daglig?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 18år og lurer på hvor mye kcal jeg burde få i meg daglig.

 

Trener slik:

 

Mandag: Hard intervalltrening.

Tirsdag: Rolig joggetur (1,5t).

Onsdag: Styrketrening

Torsdag: Hard intervalltrening.

Fredag: Rolig joggetur(1,5t)+ styrketrening på kvelden.

Lørdag: Fri

Søndag: Styrketrening

 

 

Styrketreningen min fungerer slik: Tar skikkelige armhevinger til jeg ikke klarer mer. Har dette 3 ganger i uken og øker med 1 rep hver uke.

 

Håper jeg kan få noen svar på hvor mye kcal jeg burde få i meg daglig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2200-2400 kcal:

 

- 140 g protein

- 70 g fett (så sunt som mulig)

- 1000 kcal til (bruk de på f.eks komplekse karbohydrater (250 g), ELLER 20-50 g protein til + 10-30 g fett til + komplekse karbohydrater (150g))

Tusen takk for et bra svar! Setter stor pris på svaret, men fatter ikke helt det du skriver i slutten, hadde du orket å forklare det litt bedre? :-)

Lenke til kommentar

Tusen takk for et bra svar! Setter stor pris på svaret, men fatter ikke helt det du skriver i slutten, hadde du orket å forklare det litt bedre? :-)

 

 

Vel, generelle retningslinjer (slik jeg kom frem til etter å ha lest så forbanna mye info på internett, både her og der (forvirrende!)) ser ut til å være "lean body mass" (kroppsvekt - (hvor mye vekt fettet ditt utgjør på kroppen)) i kg skal ganges med 2, for å få et tall på hvor mye proteiner en person bør få i seg i løpet av en dag. Dette varierer på alt fra 1.8-2.5 g prot per kg LBM. Videre bør man få i seg 1-1.5 g fett per kg LBM. Derav: 140g prot + 70g fett.

 

Når vi har avklart det, så må jeg fortelle deg at 1g prot = 4 kcal, 1 g karbohydrat = 4 kcal, 1 g fett = 9 kcal. Dermed er 140g prot = 560 kcal og 70g fett = 630 kcal. Plusser du disse vet du at du har fått i deg 1180 kcal på en dag, og du skal ha i deg 2200-2400. Dermed er det 2400-1180 kcal = 1220 / 2200-1180 = 1020 kcal igjen som kan brukes på det du vil. De fleste vil nok gå for "sunne karbohydrater", type trege (ting med mye fullkorn etc.), for å fylle opp dette. Så da kan du teknisk sett få i deg 250g karbohydrater også (250g karbo * 4 kcal/g karbo = 1000 kcal). Om du får i deg mer protein/fett en dag, så tar du bare færre karbohydrater etc.

 

Makes more sense?

Endret av bigbadVuk
Lenke til kommentar

Tusen takk for et bra svar! Setter stor pris på svaret, men fatter ikke helt det du skriver i slutten, hadde du orket å forklare det litt bedre? :-)

 

 

Vel, generelle retningslinjer (slik jeg kom frem til etter å ha lest så forbanna mye info på internett, både her og der (forvirrende!)) ser ut til å være "lean body mass" (kroppsvekt - (hvor mye vekt fettet ditt utgjør på kroppen)) i kg skal ganges med 2, for å få et tall på hvor mye proteiner en person bør få i seg i løpet av en dag. Dette varierer på alt fra 1.8-2.5 g prot per kg LBM. Videre bør man få i seg 1-1.5 g fett per kg LBM. Derav: 140g prot + 70g fett.

 

Når vi har avklart det, så må jeg fortelle deg at 1g prot = 4 kcal, 1 g karbohydrat = 4 kcal, 1 g fett = 9 kcal. Dermed er 140g prot = 560 kcal og 70g fett = 630 kcal. Plusser du disse vet du at du har fått i deg 1180 kcal på en dag, og du skal ha i deg 2200-2400. Dermed er det 2400-1180 kcal = 1220 / 2200-1180 = 1020 kcal igjen som kan brukes på det du vil. De fleste vil nok gå for "sunne karbohydrater", type trege (ting med mye fullkorn etc.), for å fylle opp dette. Så da kan du teknisk sett få i deg 250g karbohydrater også (250g karbo * 4 kcal/g karbo = 1000 kcal). Om du får i deg mer protein/fett en dag, så tar du bare færre karbohydrater etc.

 

Makes more sense?

Dette synes jeg var en fantastisk forklaring, forstod det mye bedre nå! :!: Så tusen takk for at du gidder å bruke tiden på å hjelpe meg! :!: jeg får i meg mye frukt, melk,grovt brød og allbran(den som kom best ut i test på programmet ''TV2 hjelper deg'') mens middagen er det ikke jeg som lager så spiser det jeg får servert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...