s1 Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Hei! Sitter her å jobber med en skoleoppgave om fotografering på 70-tallet. Finner svært lite informasjon, bilder osv fra fotografering på 70-tallet, og trenger litt hjelp med dette.. Tenker egentlig litt på generelt fra tiden, Og lurer på bl.a Hvilket opptaksmedium jobbet fotografen/ene med i denne perioden (negativ film/positiv film, glassplate osv.)? Hva slags utstyr var vanlig å bruke? Hva kjennetegner fotografiene fra perioden? Hvilke forutsetninger eller begrensninger hadde fotografene? Var det vanlig at "vanlige" folk hadde fotoutstyr, og hvordan kamera ble brukt? Fantes det kompaktkamera? Håper det er noen som sitter på informasjon om dette! Takker for svar! Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Hei! Sitter her å jobber med en skoleoppgave om fotografering på 70-tallet. Finner svært lite informasjon, bilder osv fra fotografering på 70-tallet, og trenger litt hjelp med dette.. Tenker egentlig litt på generelt fra tiden, Og lurer på bl.a Hvilket opptaksmedium jobbet fotografen/ene med i denne perioden (negativ film/positiv film, glassplate osv.)? Hva slags utstyr var vanlig å bruke? Speilrefleks (SLR) 35mm. Amatører brukte mye positiv film. Pro fotografer som skulle papir-publisere brukte negativ film.Mye s/h film. Studiofotografer supplerte med Medium format kameraer.(og storformat) Vanlig folk brukte "point&shoot" med 35mm film. Hva kjennetegner fotografiene fra perioden? Hvilke forutsetninger eller begrensninger hadde fotografene? Begrensningen var lav filmfølsomhet (ASA). Mye 25 og 50ASA. Mest vanlige var nok 64ASA. 100ASA s/h som kunne presses. Var det vanlig at "vanlige" folk hadde fotoutstyr, og hvordan kamera ble brukt?Fantes det kompaktkamera? "Alle" hadde et kompaktkamera. Nesten like vanlig som i dag og med samme bruksområde. Største forskjellen er at i dag er kameraene digitale og dermed mye mer lysfølsomme. Folk er fremdeles like dårlige fotografer. (ikke helt sant når det gjelder entusiaster, fordi nå kan du ta flere bilder og rette feilene og du får se resultatet umiddelbart. Før var film kostnaden og den lange tiden for fremkalling en begrensning for utviklingen av det fotografiske uttrykk.) Håper det er noen som sitter på informasjon om dette! Takker for svar! Som du ser så var det ikke så forskjellig fra nåtiden. 1970 tallet var ikke så "primitivt" som som du kanskje tror, eller; verden har ikke beveget seg så mye fremover som den burde. Alt ettersom hvordan du ser på det. http://www.google.no/search?client=opera&rls=en&q=photography+in+the+1970&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest Endret 28. november 2011 av arthon Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Hva kjennetegner fotografiene fra perioden? Hvilke forutsetninger eller begrensninger hadde fotografene? Begrensningen var lav filmfølsomhet (ASA). Mye 25 og 50ASA. Mest vanlige var nok 64ASA. 100ASA s/h som kunne presses. Det er også endel filmtyper som man kan/kunne bruke for og gi bildene diverse uttrykk. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Hva kjennetegner fotografiene fra perioden? Hvilke forutsetninger eller begrensninger hadde fotografene? Begrensningen var lav filmfølsomhet (ASA). Mye 25 og 50ASA. Mest vanlige var nok 64ASA. 100ASA s/h som kunne presses. Det er også endel filmtyper som man kan/kunne bruke for og gi bildene diverse uttrykk. Ja, man kan selvfølgelig gå i detaljer utover vanlig generell bruk (som ofte var begrenset av prisen på de mest brukte filmtypene og de mer avanserte, + at tilgjengeligheten på filmtyper og fremkalling forandret seg veldig fra starten av 1970 til slutten av 1970), men nå er det ikke jeg som skal skrive denne oppgave. Den beste kilden til bruken av fotografisk utstyr og film både av vanlig folk, amatør entusiaster og profesjonelle vil være å kunne bla i utgavene av bladet Fotografi på 1970 tallet. Både for artiklene og foto, men også se reklamen for fotografisk utstyr på den tiden. Jeg mente å ha hørt at de finnes digitalt, men kan ikke finne dem(?) Mitt råd for en slik oppgave er å ta kontakt med Fotografi; http://www.fotografi.no + ta en tur til Preus fotomuseum i Horten http://www.preusmuse...norsk/index.php Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Begrensningen var lav filmfølsomhet (ASA). Mye 25 og 50ASA. Mest vanlige var nok 64ASA. 100ASA s/h som kunne presses. Tror du er litt pessimistisk om ISO verdier. 64 ASA var vanlig for de som brukte Kodachrome. Det var en rivende utvikling på 70-tallet, slik at ISO 100 var rimelig vanlig på midten av 70-tallet. En klassisk sort/hvit film som Kodak Tri-X kom jo i ISO 200 allerede på 40-tallet. Den kom i 135-format i 1954; på et senere tidspunkt kom den i ISO 400. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Og for all del var det masse "photoshopping" i mørkerommet - endring av eksponering i forskjellige deler av bildet, manipulering av farger med kjemikalier, oppskarping og mange andre triks. Mange av redigeringsmulighetene i bildebehandling er digital simulering av de klassiske teknikkene som ble brukt i mørkerom ved bruk av lys og kjemikalier. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Det var stor forskjell på tilgangen på film utifra hva man hadde råd til som amatør (film/fremkallings priser) og hva folk som hadde en jobb som betalte film og fremkalling kunne bruke. Forskjellen på kvalitet og pris mellom ordinær film kjøpt i butikk og "professional film" var også stor. Jeg husker best da jeg fikk råd til Ektachrome 64 i forhold til Kodakchrome 50, og senere fikk en kontakt for å kjøpe Fuji Professional til "sterkt rabattert pris". Jeg hatet mørkeromsarbeid. Frustrerende hvor mye tid det tok for å få gode resultater og at papirkostnadene gjerne stoppet prosessen før man var fornøyd. Her er noen utdrag fra en artikkel som gir litt info om tilgangen og bruken av film på -70 tallet for avis ansatte fotografer. For en i tidlig tenårene så var antall bilder man kunne skyte veiet mot hvor mye lommepenger man hadde. Som igjen var en stor begrensning på hvor fort man kunne utvikle seg som fotograf. Man tenkte seg veldig godt om før man trykket på utløseren, siden det hadde direkte effekt på lommeboken og kanskje hindret deg i å kunne ta et bilde senere på dagen (eller en annen dag) når man kom over et bedre motiv/lys . Noe som mest sannsynlig også var en god ting i forhold til dagens digitale verden "hvor de fleste skyter masse bilder og håper på at ett av dem blir bra." High Speed Ektachrome, the earliest Ektachrome manufactured in 35 mm format, was, at 160 ASA, the fastest colour film available in 1959. Ektachrome 400, introduced in 1978, was the fastest transparency film of its day. At the Telegraph Sunday Magazine in London in the mid-1970s, freelancers shooting colour stories could chose from four transparency films: Kodachrome 25, Kodachrome 64, High Speed Ektachrome and Ektachrome X. The exposed Kodachrome was dispatched to Kodak and had a 24 hour turn-around. More urgent stories were shot on Ektachrome X which was processed in the Telegraph's own lab. Salvation came in 1977 when Kodak introduced Ektachrome 64 (EPR), a film which evolved into an altogether more meaty product than Ektachrome X, and, for me at least, produced better 'nice bright colours' than any of the preceding Ektachromes; or Kodachromes for that matter. Ektachrome 64 (EPR), colour transparency film of rich natural colour and soft highlight contrast, introduced 1977, discontinued 2007. Predeceased by its cousin Kodachrome, EPR is survived by a brother, the tungsten-balanced Ektachrome 64T. http://www.grahamhar...achrome-days-2/ Endret 28. november 2011 av arthon Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Begrensningen var lav filmfølsomhet (ASA). Mye 25 og 50ASA. Mest vanlige var nok 64ASA. 100ASA s/h som kunne presses. Tror du er litt pessimistisk om ISO verdier. 64 ASA var vanlig for de som brukte Kodachrome. Det var en rivende utvikling på 70-tallet, slik at ISO 100 var rimelig vanlig på midten av 70-tallet. En klassisk sort/hvit film som Kodak Tri-X kom jo i ISO 200 allerede på 40-tallet. Den kom i 135-format i 1954; på et senere tidspunkt kom den i ISO 400. Men vi fikk jo Kodak High Speed Ektachrome på 70-tallet, det var en positiv fargefilm på 400 ASA. GAF sin fargefilm var på 500 ASA, en artig film som var svært grovkornet og hadde "høstfarger" hele året. Lå lysbildene (altså filmen) dagslys noen dager var den bleket, men kunne gi fine "high key"-effekter. En spennende film å fotografere med. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Som du ser så var det ikke så forskjellig fra nåtiden. 1970 tallet var ikke så "primitivt" som som du kanskje tror, eller; verden har ikke beveget seg så mye fremover som den burde. Alt ettersom hvordan du ser på det. Jeg synes Arthons svar var veldig bra, men enig med Tomsi42 at fillm opp til Iso 400 var ganske vanlig både i farger og sort/hvit. Når det gjelder kompaktkameraer var en del 35mm, men veldig mye Instamatic og Pocket Instamatic for familiebilder. Det var først helt på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet at kompakt 35mm virkelig tok av. For meg er den største forskjellen zoom som var veldig sjeldent, og prisnåvet er vanvittig mye lavere i dag. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Tenker egentlig litt på generelt fra tiden, Og lurer på bl.a Hvilket opptaksmedium jobbet fotografen/ene med i denne perioden (negativ film/positiv film, glassplate osv.)? Glassplatene var definitivt ute av bildet, de tok slutt i mellomkrigsåra, tror jeg, kanskje til og med tidligere. Hva slags utstyr var vanlig å bruke? Fantes det kompaktkamera? Jeg kjøpte mitt første speilreflekskamera i 1973, tror jeg, det var en Mamiya 1000DTL. Det var et av de første speilreflekskameraene som hadde spotmåling av lyset. Rundt 1976 kjøpte jeg min første Nikon, modellen het FE og var, om jeg ikke husker feil, Nikons andre modell som hadde automatisk lysmåling, alt du måtte gjøre var å stille skarpt og fyre løs. Nikon FE var et meget godt kamera. Jeg slet ut to av dem! Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Vanlig folk brukte "point&shoot" med 35mm film. Mye brukt var også 126 og etterhvert 110 blandt "almugen"! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Mye brukt var også 126 og etterhvert 110 blandt "almugen"! På mange måter var siste halvdel av 60-tallet og hele 70-tallet 126-formatets tidsalder. Mest vanlig var Kodak Instamatic, men også Agfa hadde en del modeller. Jeg startet min foto-hobby kjøpte en Agfa Agfamatic i 1977 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Burde vel også få med litt om polaroid instant, ble veldig populært på 70 tallet. Endret 28. november 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå