Gå til innhold

Hva skjer med Forsvaret?

Anbefalte innlegg

Løype! Stråmann kommer!

Det er absurd å se en person presentere så mange selvhøytidelige formuleringer, så mange formanende påstander, og ha så ufattelig lite perspektiv og grunnfjell bak skrotet sitt.

Er det slik man blir når man har ideologiske og politiske skylapper?

Typisk venstrejævler å skulle sette seg på sin høye ponni og skryte opp sin egen fortreffelighet ved tom retorikk.

Med en slik innstilling, og tilnærming til andre debattanter, har jeg ikke behov å forklare noe som helst mer til deg. Når du har blitt voksen så kan vi diskutere dette på en voksen måte. Frem til da finn deg andre fjortiser der du kan spy ut din frustrasjon. Jeg er for gammel til dette.

Endret av statsviter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Løype! Stråmann kommer!

Det er absurd å se en person presentere så mange selvhøytidelige formuleringer, så mange formanende påstander, og ha så ufattelig lite perspektiv og grunnfjell bak skrotet sitt.

Med en slik innstilling, og tilnærming til andre debattanter, har jeg ikke behov å forklare noe som helst mer til deg.

Hvilken tilnærming er det du snakker om? At jeg svarer på personangrepene dine?

Når du har blitt voksen så kan vi diskutere dette på en voksen måte. Frem til da finn deg andre fjortiser der du kan spy ut din frustrasjon. Jeg er for gammel til dette.

Er du nå gått tom for personangrep, eller var det for vanskelig å svare på spm jeg stilte til påstandene du ikke begrunnet?

Endret av Nihilist1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

til temaet: skummelt at vi i dag har en forsvarsevne som er på ett historisk lavmål. Det er, som kjent, mer krevende å bygge opp ett forsvar enn å bygge ned, og slike prosesser tar tid. Vi har i tilleg sett før hvordan vilje og evne hos politikerne kan sette en effektiv stopper for opprustning. Om situasjonen med ett naboland skulle forverre seg vil det tolkes ganske ille om man kjøper utstyr til to nye bataljoner, om man har utstyr til disse på lager vil det ikke oppfattes som en provokasjon. At vi skulle tørre å bygge oss opp, eller i det heletatt se trusselen på forhånd ved en eventuell konflikt har jeg lite tro på. Da sitter vi igjen med en fryktelig liten hær og ett heimevern uten større manøverkapasiteter.

Lenke til kommentar

Istedenfor forsvar hadde det vært bra om landet flommet over av gønnere. Dersom russerne kom, kunne vi begynt å drepe russere litt sånn random, totalt uforutsigbart, omtrent som om dette var et land hvor du pustet inn farlige bakterier bare du gikk ombord. Men bare dersom russerene var mindre fordelaktige å ha i statsapparatet enn de horungene som allerede sitter der, og som noen grønnsaker finner det indisert å forsvare.

Merkelig nok er jeg helt enig med deg, men jeg mener fortsatt at folk nedprioriterer forsvaret i for stor grad her til lands. Ja, vi er små og vil aldri kunne matche f.eks USA eller Russland, men med hjelp av teknologi og strategi kan vi gjøre livet surt for mennesker som krenker våre rettigheter. Norge burde jo være en "walk-over" for f.eks Russland, men vi kan sørge for at det blir dyrere og mer ydmykende enn den stor bjørnen hadde tenkt. Finnene klarte dette. I beste fall er en rakett nok til å senke et helt hangarskip, og derfor er det forsvarets ansvar å holde slike våpen. Slagkraften deres er nemlig ikke avhengig av hvor mange innbyggere vi har.

Lenke til kommentar

Istedenfor forsvar hadde det vært bra om landet flommet over av gønnere. Dersom russerne kom, kunne vi begynt å drepe russere litt sånn random, totalt uforutsigbart, omtrent som om dette var et land hvor du pustet inn farlige bakterier bare du gikk ombord. Men bare dersom russerene var mindre fordelaktige å ha i statsapparatet enn de horungene som allerede sitter der, og som noen grønnsaker finner det indisert å forsvare.

Merkelig nok er jeg helt enig med deg, men jeg mener fortsatt at folk nedprioriterer forsvaret i for stor grad her til lands. Ja, vi er små og vil aldri kunne matche f.eks USA eller Russland, men med hjelp av teknologi og strategi kan vi gjøre livet surt for mennesker som krenker våre rettigheter. Norge burde jo være en "walk-over" for f.eks Russland, men vi kan sørge for at det blir dyrere og mer ydmykende enn den stor bjørnen hadde tenkt. Finnene klarte dette. I beste fall er en rakett nok til å senke et helt hangarskip, og derfor er det forsvarets ansvar å holde slike våpen. Slagkraften deres er nemlig ikke avhengig av hvor mange innbyggere vi har.

Ja takk begge deler. Ett moderne forsvar, med tilstrekkelig størrelse, kan være forskjellen på om en fiende mener risikoen ved å gå inn er verdt det. En innvasjon fra Russisk side vil medføre strid i terreng som er uhyre fordelaktig for en forsvarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...