Revel Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Hei. Har to disker som jeg tidligere har hatt i en Raidsonic Icybox satt opp i Raid 1 (mirror) Har nå tatt ut disse og den ene disken sitter i den stasjonære PC'en til vanlig hverdagsbruk. Den andre disken bruker jeg som backupdisk, men ikke av det som ligger på den første lenger. Når jeg setter den tidligere raid disken i en dockingstasjon for å ta backup av et eller annet, kommer den ikke opp som egen disk i min datamaskin, men virker som den kommer opp helt likt som den disken den tidligere var speilet med. Setter jeg den i en annen datamaskin fungerer alt som det skal. Så jeg får "konflikt" når to tidligere speilete disker står i samme maskin. Noe jeg kan gjøre for å fjerne likheten av diskene uten å slette det som ligger på de? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 NAS bruker Linux for software RAID, billig å slenge med siden programvaren er gratis, men det som skjer er at partisjonene er satt opp med "Raid autodetect" For å få bort dette må du dessverre tømme partisjonstabellen, og da "forsvinner" dataene dine (De ligger der, men alle referanse til hvor på disken blir borte, og de vil bli sett som slettet.) Dette er eneste måten å gjøre det på, for forandrer du bare partisjonstypen risikerer du fortsatt at partisjonstabellen får seg en knekk. Lenke til kommentar
johome Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Jeg har klart å få til dette uten å miste data. Jeg gikk inn på kontrollpanelet til Intel Matrix Storage Manager ( nyeste heter RST ). Gjorde så om diskene til "non member RAID disk" Da funket de hver for seg. Tror du har muligheten for å gjøre det samme , ved å reboote maskinen. Etter POST , trykker du Ctrl I , og kommer inn i Intel BIOS'en. Gjør så om diskene til "non member RAID disk" ____ Obs , hvis du har forskjellig data på de diskene nå , ville jeg ha vært forsiktig med koble diskene til maskinen. Arrayet vil sannsynligvis bli forsøkt bygget opp igjen. Og da blir jo innholdet helt lik på de .... Endret 24. november 2011 av johome Lenke til kommentar
Revel Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 Takk for god informasjon. Ja, det ligger forskjellig data på diskene nå. Jeg kan overføre det som er på backupdisken til en annen disk fra en annen maskin, men vil uansett slette raidet. Tviler at det holder med å bare formatere disken. Hvordan fjerner jeg partisjonstabellen? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Vil du sikre deg at du starter fra fresh, så kjører du en runde med DBAN. Da blir alt og hele disken nullet ut og det som er av data blir uleselig, ergo tom disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå