Gå til innhold

Dynegrøt - Noen som pleier å lage?

Qumad

Anbefalte innlegg

Noen som pleier å lage dynegrøt?

Etter hva jeg har forstått så skulle skal dette fungere så lenge det er grøt (grøt er grøt)

Men da jeg prøvde med Coop sin langkokte grøt så følte jeg ikke at den så ut slik som jeg forventer at risgrøt skal se ut, man så litt for mye av selve risene og det var liksom for lite kokt i sundt.

Blir konsestensen og utseende på dynegrøt anderledes enn hvis man koker grøten normalt på de andre merkene eller skal dynegrøten også ende opp akkurat likt som en grøt som man har kokt som normalt?

Muligens det har noe med at jeg brukte Coop grøt, men jeg trodde ikke det skulle ha noe å si.

Nå skal det sies at jeg ikke er noen grøt person og har ikke laget langkokt grøt før så muligens jeg kokte den for lite før jeg tok den av panna.

Hvordan skal konsistensen og utseende til grøten være når man tar den av panna og setter den inn i ovnen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er dynegrøt? aldri hort om.

Dynegrøt er en måte å lage risengrynsgrøt på uten å måtte stå vakt foran ovnen for å hindre at den svir seg. Tradisjonelt gjøres ved å pakke inn grøtgryta i en dyne, men i våre moderne dager er det mer populært å bruke stekeovnen.

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, trådstarter. Selv om jeg koker grøt stort sett hver uke, så sverger jeg til den litt raskere metoden - selv om det er kjedelig å bruke en time på å røre i litt grøt.

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke hvorfor ikke alle bruker hurtigris nå. Ingen grunn til å bruke noe annet da smak & konsistens absolutt blir minst like god som med vanlig "treg" ris. I tillegg slipper man å drive med dyner og aviser og annet tøys.

Jeg velger det fordi jeg synes det smaker bedre. Risengrynsgrøten er på sett og vis "hellig" for meg, og jeg gir ikke slipp på min måte å gjøre det på før jeg finner noe som smaker likt eller bedre. Jeg har prøvd hurtiglaget grøt, og det blir rett og slett ikke bra nok.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg endt opp med "5 minutters varianten" i blå pose (Toro?)da jeg synes den er suverent best i smak. Tror mye av grunnen er at det er tilsatt litt vaniilje, noe som gir en litt fyldigere smak. Har forsøkt vanlig lang-kokt ris i etterkant, men det var definitivt ingen vei tilbake. Den verste grøten for min del er den hvor man først må koke risen i vann for deretter å koke den i melk (finnes det lenger?). Den smakte rett og slett vassent i forhold. Men de aller verste er de ferdiglagde som man bare trenger å varme opp. De smaker rett og slett veldig rart.

Lenke til kommentar

Det er et veldig godt poeng. Uansett er det begrenset hvor mye grøt smaker, for det er jo snakk om melk og ris. Jeg tilsetter litt salt, men er ellers avhengig av smør, kanel og sukker for at det skal bli et godt måltid. Litt vanilje er nok ikke så dumt, men jeg tipper at det for Toro er snakk om syntetisk vanillin. Rett meg gjerne om det er feil.

For å i hvert fall prøve å hjelpe trådstarter: jeg vil anta at man kan sette grøten i ovnen rett etter oppkok, og så kan den godgjøre seg der.

Lenke til kommentar

Ja i utgangspunktet skulle man tro at det ikke er noe særlig forskjell, da jo ingrediensene i utgangspunktet kun er melk og ris som du sier. Men likevel er variasjonen stor i det ferdige produktet. Spør meg ikke hvorfor det er slik men en feks. liten endring i melk, ved at man bruker lettmelk istedet for helmelk, gir en merkbart mindre fyldig smak i sluttproduktet.

Lenke til kommentar

Nå finnes det jo mellomting mellom 5-miutters posegrøt og grøt lagd fra bunnen av med koking i vann så en times koking i melk. For eksempel har Ming en 15-minutters grøt i eske, der riskornene er forkokte, og dermed trenger de ikke koking i vann, og kokingen i melk går raksere. Jeg kan ikke huske å ha opplved noen forskjell mellom Ming 15-minutters ris og vanlig grøtris fra Ming, med samme type melk.

Lenke til kommentar

Hva er dynegrøt? aldri hort om.

Som Horrorbyte sa så er det en metode som ofte blir brukt for å slippe å stå å røre i panna å være garantert grøt som ikke er svidd mens man kan gjøre noe annet i mellomtiden mens grøten "lager seg selv"

Står ofte hvordan man gjør det på pakningene på den langkokte risen og det finnes sikkert nesten like mange måter å gjøre det på som antall folk som bruker denne metoden for å lage grøten.

Koke opp grøten i noen minutter (se pakningen/oppskriften) og så skal den settes til sides hvor varmen i pannen skal være nok til at den kokes ferdig av seg selv. Noen pakker den inn i f.eks. avispapir, kjøkkenhånkler eller pledd og setter den i kald stekeovn, noen i en ovn med noen få varmegrader i.

Så når den har fått stått en 3-4 timer så tar man den ut og gir ett lite oppkok med litt melk i.

Melk.no har ett par varianter.

Mings 5-minuttersgrøt er den beste risgrøten ever :love:

Eneste som er dritt er at den er utrolig dyr i forhold til de med "normal koketid". :/

Dette blir også mitt svar til Vice som luter på hvorfor ikke alle bruker hurtigris.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...