Ghazaa Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Denne tråden tenkte jeg kunne brukes til erfaringer og eksperimenteringer med IR-foto. ...eller UV Jeg har tidligere modifisert et gammelt ixus til IR, og ble imponert over effekten. Siden da har jeg prøvd å fått tak i et rimelig SLR, som jeg kunne bygge om. Nå har jeg ENDELIG fått tak i et brukt EOS450, og har sendt det inn til modifisering. Er VELDIG spent på å få det tilbake!! Hos LifePixel kan du lese om hva IR-foto går ut på. De tar seg også av modifisering dersom man ikke tør dette selv. Hvis du vil lage et eget IR-kamera, kan du gå inn på en av disse sidene: IR webkamera I praksis handler dette rett og slett om å ta vekk glassplaten som sitter forran sensoren. Etterpå setter man på et filter som blokkerer alt synlig lys, og kun slipper gjennom IR. Her kan man bruke et eget ir-filter, men man kan også klippe til en ueksponert flik av en filmrull. Jeg kommer til å legge ut bilder når jeg får kameraet mitt tilbake fra LifePixel, men i mellomtiden er det kanskje noen andre som har noen erfaringer? Endret 24. november 2011 av Ghazaa 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Hvorfor ikke like gjerne sette tittel til "Den store tråden om IR- og UV-foto" - det meste av ombygninger til UV blir helt tilsvarende ombygninger til IR.. Det er mye fint om IR hos Lloyd Chambers, men du skal betale for de større artiklene - allikevel er det flere gode gratis-sider der om emnet. Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Da er tittelen endret Kunne vel også tatt med full-spektrum, men føler føler vi må moderere oss litt Gode linker du kom med! Absolutt noe jeg må ta en nærmere titt på Endret 24. november 2011 av Ghazaa Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Flott initiativ. Full spektrum blir jo enkelt et ir eller uv kamera med rett filter. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Spent på om det faktisk dukker opp noen som driver med UV foto her, da objektivene (og filtrene) koster blod, svette og tårer og din førstefødte Har selv et Canon 550D bygget om til fullspektrum, og det er fantastisk morro Ulempen med fullspektrum er at 77mm IR filtre er dyrt! Her er et bilde jeg er litt fornøyd med. Tatt med 550D og B+W 092 (690nm) filter: 1 Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Da har jeg ENDELIG fått kameraet tilbake fra LifePixel! Må si posten over dammen går treeeegt.. Skal legge ut prøvebilder i løpet av helga! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå