Nordoxx Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Hei folkens, prøver å finne frem i jungelen av bærbare PCer. Men det er ikke så lett med alle bærbare betegnelser på CPU og skjermkort etc etc. Det som er krav til denne PCen er at den må kunne håndtere HD avspilling av film, enkel bilde redigering og være stillegående. Det er noen år siden sist jeg kjøpte ny bærbar, da var det DELL M1330. Denne har fungert fint i 4 år, men den begynner å skrante på viftestøy og treghet, også klarer den heller ikke HD. Pris vurderes i hvert enkelt tilfelle, men håper på å holde meg rundt 5k og under. Størrelse som gjeler er 13-14 tommere, Ikke 15,6 og ikke mindre enn 13. Takker på forhånd for alle innspill. Lenke til kommentar
Nordoxx Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 http://www.netshop.no/Avdelinger/PC--and--SERVERE/B%C3%A6rbar-PC/13----13-3-/ASUS/ASUS-U36SD-Intel-Core-i5-2430M-133LED-4GB-500GB-GT520M-1G-50168-p0000177837.aspx Er det noen som vet om denne er god nok? Evt om dette er siste versjen av denne PCen i denne versjonen? Lenke til kommentar
Nordoxx Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 Har gått tilbake på at 15,6". Det jeg trenger hjelp til er å finne en PC som duger til å spille HD film uten noe lagg. Hva trengs av skjermkort i en bærbar for slikt? Holder Intel 3000, eller må jeg opp i gefore 540m f.eks? Og hvor god en en i3 cpu mot en i7 f.eks? Det er så sinnsykt mye forskjellige PC, med forskjellige CPU og GPU at jeg tror jeg blir gal snart. Med og uten SSD, 4 eller 8 gb ram, 2620, 2640 blablabal.. Drømmen er jo en 13" med 240 ssd, i7 QM, 580m gpu 8gb ram Men det er jo så jækla dyrt! Lenke til kommentar
King_922 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Så fort jeg ser "dame-pc" så tenker jeg på Sony VAIO. Dette er jo pc-er som er laget for nettop det du nevner, men de er dessverre dyre. Men jeg sjekket opp å så at billigste utgave ligger på Dustin for 4 739,- Dette er i hvert fall noe jeg ville vurdert (men du må huske på at man får det man betaler for) EDIT: link - http://www.dustinhome.no/sony-vaio-eb4s1e-ci3-253-4gb-500-radeon-155-w7hp-silver-white/product/5010552487 Endret 27. november 2011 av harkruha Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) du merker nesten ikke forskjell på i3 og i7 hvis du bare driver med småtteri ettersom i3 er såppas bra. i3 med intel hd 3000 greier bilderedigering og avspilling av HD materiell går smertefritt. ssd gir deg raskere oppstart av programmer og oppstart av PC. sykt digg, men ikke nødvendig. 4 gig ram holder til det du nevner. Skal du derimot drive med tung redigering av bilder eller film eller ha en haug av programmer oppe samtidig bør du gå for 8 gig og en i5/i7. denna her er relativt smooth: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ASLXRSF02013/acer-aspire-13-3-barbar-pc-s3-951-2464g34?scid=12313 PC med CULV prosessor, lavt strømforbruk og klokkefrekvens, men den har turboboost (kan skru på et ekstra gir) når du trenger mer prosessorkraft. her har du en HYBRID HDD, det er en harddisk med en liten SSD på 20 gig som en cache del som husker de viktigste filene som blir kjørt og gir f.eks litt raskere oppstart av pc og de programmene du bruker mest. Endret 27. november 2011 av Antonsenlarsen Lenke til kommentar
fenele Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Acer? Neitakk OP kjøp Asus. Ikke kjøp på Elkjøp/Lefdal heller, obv scam der. Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Acer? Neitakk OP kjøp Asus. Ikke kjøp på Elkjøp/Lefdal heller, obv scam der. hold deg saklig a. acer er ikke det beste merket akkurat nei, det er en større sjanse for fabrikasjonsfeil enn asus. i følge statistikkene jeg har sett har acer en 24% sjanse for å fabrikasjonsfeil i løpet av 3 år, mens asus har 16%. hos Elkjøp eller Lefdal har man muligheten til å levere pcn rett inn på service i butikken i 5 år(reklamasjon) hvis man er uheldig og får feil på en PC. Slepper postpakker og tullball. men samma for meg hvor han kjøper PC, det var bare et forslag:) Lenke til kommentar
fenele Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Acer? Neitakk OP kjøp Asus. Ikke kjøp på Elkjøp/Lefdal heller, obv scam der. hold deg saklig a. acer er ikke det beste merket akkurat nei, det er en større sjanse for fabrikasjonsfeil enn asus. i følge statistikkene jeg har sett har acer en 24% sjanse for å fabrikasjonsfeil i løpet av 3 år, mens asus har 16%. hos Elkjøp eller Lefdal har man muligheten til å levere pcn rett inn på service i butikken i 5 år(reklamasjon) hvis man er uheldig og får feil på en PC. Slepper postpakker og tullball. men samma for meg hvor han kjøper PC, det var bare et forslag:) Jeg er saklig. Elkjøp og Lefdal lever av å "scamme" kunder som ikke har peiling. Detter gjelder priser og påprakking av unødvendige forsikringer. Det er sjeldent det er lønnsomt å handle laptop hos dem. Hvis jeg skulle kjøpt laptop hos E/L ville jeg ha sjekket prisene og specs først. Hvis det skjer noe galt med laptopen kan ikke E/L gjøre noe med den heller, de sier bare at kunden må sende den videre til leverandør. Da er det samme om man kjøper den på nett eller ikke, som regel satser man på at PCen ikke skal gå i stykker også? Derfor kjøper man ikke Acer Endret 27. november 2011 av LNF Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Feil, Elkjøp og Lefdal bruker InfoCare, ingenting går via leverandør bortsett fra hvitevarer i noen tilfeller;)det er også sykt bra servicetider nå, fikk telefonen min etter 6 dager på service. det finnes uærlige selgere som kun selger for SITT eget beste og ikke eier arbeidsstolthet ja. dessverre. udugelige folk finner man over alt Endret 27. november 2011 av Antonsenlarsen Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Ville styrt unna i3, har hørt mye piss om de prosessorene. i3 egner seg for rent skolebruk, word, etc. Vil anbefale en i5 eller X4 til hennes bruk, med min 4GB RAM. Lenke til kommentar
xTep Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Ville styrt unna i3, har hørt mye piss om de prosessorene. i3 egner seg for rent skolebruk, word, etc. Vil anbefale en i5 eller X4 til hennes bruk, med min 4GB RAM. Sandy Bridge i3 prossessorer til laptoper er ikke det samme som i3 prossessorer til stasjonære, forskjellen er mye mindre. i3 til laptops er 2C/4T som i5, og de har også turboboost i motsetning til i3 til stasjonære. Sandy Bridge i3 er raskere enn min i5 450m, og Battlefield 3 kjører greit på low. Tviler på dama hans har noe særlig mer krevende bruk enn det. De aller fleste prossessorer er overkill for folk flests bruk i dag, videoavspilling osv er ikke noe problem med hvilken som helst Sandy Bridge prossessor. Skjermkort og HDD er der flaskehalsene ligger i en vanlig bærbar i dag. SSD er det som gir størst forskjell i opplevd hastighet til vanlig bruk, og samtidig ikke ha maskinen full i crapware. Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 (endret) futtbucker, i3 bærbar hakke turboboost, akkurat som de stasjonære modellene. forskjellen er at stasjonært så er i5 en quadcore, mobile er den dualcore med 4 threads slik som i3. forskjellen på i3 og i5 mobilt er derfor turboboost og klokkefrekvens. shibiz, baser deg på fakta og les noen tester. i3 er perfekt for den som ikke krever det beste, men fremdeles vil ha greit med futt. helt midt på treet med andre ord. i5 har turboboost som øker clock automatisk, men hva skal man med høy klokkehastighet hvis man ikke skal drive med noe som helst av tyngre programmer? du merker omtrent ikke forskjell på i3 og i5 før du drar opp et spill som krever en del CPU kraft, begynner med heavy redigering eller har oppe haugevis av programmer samtidig. Endret 28. november 2011 av Antonsenlarsen Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Vi stresstesta noen i5 mot noen i5 og X4, i3 røk, vi testet med ny i3 og den ble fort varm. Men om du klarer deg med 3MB Cache, so be my guest. Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 mobile i5, både 2400 og 2500 serien har også bare 3MB L3 cache. jeg skjønner ikke hva du snakker om? stasjonære? der i5 har 6mb L3 cache? der er jo også forskjellen at i5 er en quadcore og i3 er dualcore med HT. ja, det er en god del ytelsesforskjell på i3 og i5 på stasjonære, men denne tråden er om bærbare..... Lenke til kommentar
Nordoxx Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 Takker for mange svar og diskusjon. etter å brukt en ukes tid på å lese og studere litt her og der, så har jeg kommet frem til denne PCen. Relativt rimelig ihht specs sammenlignet med 13,3" og den støyer ikke så mye.. Siden den stortsett står oppkoblet mot TVen, så er det ikke behov for at den skal være så liten. Asus X53SV i7 2430QM, 8gb ram og gefore GT540. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647343 Dessuten har jeg kjøpt meg en dockingstasjon for 4 disker, 2.5" eller 3.5" Så når SSD prisene er lavere på slutten av 2012 kan jeg kjøpe en fet SSD og putte i maskinen og fortsatt bruke 2,5" som står i nå. http://www.amazon.com/StarTech-com-SATDOCK4U3E-eSATA-Docking-Station/dp/B004I6OCRO/ref=pd_rhf_ee_p_t_1 Blir nok en bra PC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå