Martin-sama Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Jeg har ganske nylig kjøpt nye kjølere til CPU og GPU. Er veldig fornøyd med begge to. (Cooler Master hyper 212 er CPU viften). Skulle gjerne hatt en vifte som ga noe bedre kjøling, uten å bråke noe særlig mer. Kan komme opp i så mye som 45 grader ved idle, og er ikke helt fornøyd med det. Tror noe av det også kan skyldes kabinettviftene. Jeg har 3 x mist 120mm, en i front og en i siden for inntak, og en for uttak bak. Har også montert en 120mm mist vifte på kjøleribben til CPU for en pull-effekt. Hadde tenkt til å bytte i alle fall én av inntaks viftene og uttaks viften. Tror dere denne kan være et godt valg? Noctua NF-S12B. Den er vel litt for treg til å kjøle CPU like bra som den medfølgende cooler master viften? Endret 24. november 2011 av Martin-sama Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Jeg har ganske nylig kjøpt nye kjølere til CPU og GPU. Er veldig fornøyd med begge to. (Cooler Master hyper 212 er CPU viften). Skulle gjerne hatt en vifte som ga noe bedre kjøling, uten å bråke noe særlig mer. Kan komme opp i så mye som 45 grader ved idle, og er ikke helt fornøyd med det. Det går ikke, enten må du akseptere temperaturene, eller så må du kjøpe kraftigere vifter. Hyper 212+ kommer med en god vifte, og det er vanskelig å finne noe som er virkelig bedre. Idletemperaturer er heller ikke interessant. Jeg har vannkjøling (custom loop), og mine idletemperaturer er like "høye" som dine. Grunnen er så enkel at temperatursensorene på CPU-brikka er ekstremt unøyaktige ved lave temperaturer, og at to CPUer på samme kjøling kan gi f. eks 10C og 45C ved idle til tross for at strømforbruk og load er helt likt. Loadtemps er langt mer interessant, og med mindre du opplever ustabilitet er ikke temperaturer noe å tenke på. Tror noe av det også kan skyldes kabinettviftene. Jeg har 3 x mist 120mm, en i front og en i siden for inntak, og en for uttak bak. Har også montert en 120mm mist vifte på kjøleribben til CPU for en pull-effekt. Hadde tenkt til å bytte i alle fall én av inntaks viftene og uttaks viften. Tror dere denne kan være et godt valg? Noctua NF-S12B. Den er vel litt for treg til å kjøle CPU like bra som den medfølgende cooler master viften? Plasserer man vifter for nærme hverandre går ytelsen ned, prøv å fjerne pull-vifta fra kjøleren. Det å erstatte vifter i kabinettet er vanligvis ikke en særlig lønnsom eller nyttig investering, typisk kan du bruke 500 kr på kraftigere vifter for å se 2C forskjell. Det eneste som hjelper er god kabelordning, godt gjennomtenkt luftflyt og raskere vifter. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Ok, takk skal du ha for svar. Det eneste er jeg at jeg ikke er så fornøyd med støyen fra hyper 212 når den kjører på 100%. Og til tung spilling, slik som BF3 er viften nesten nødt til å stå på 100% for å gi temperaturer som ikke er for høye. Har modulær strømforsyning og det er lite kabelrot i kabinettet, så tror ikke det skal være noe problem der. Har som sagt to inntak, en i front og en i side, og så er det en "eksos" bak. Det er vel den greieste kombinasjonen? PSU er vinklet slik at viften blåser ut på toppen av kabinettet. (Lian Li PC scand V3). Var redd for at den medfølgende viften til CPU-viften var ganske bra. Da tenkte jeg at det kunne hjelpe med sterkere kabinettvifter, slik at jeg kan ha CPU-vifte på kanskje 50%. Eller det det drømmetenkning? F.eks bytte ut alle mist-viftene, med tre av Noctua-viften jeg linket til? Gjør jo ikke om kabinettviftene bråker mer, de ville jo uansett bli overdøvet av CPU-viften. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Vifter på PSU pleier å fungere som inntak, det kan hjelpe å vri på PSU altså. Sterkere eksosvifte er nok det eneste som vil hjelpe betydelig here ellers, du har allerede overtrykk i kabinettet. Angående temperaturer, så er dette rimelig uinteressant om du ikke overklokker. sett CPU-vifta til å kjøre maksimum på 1500RPM, og fjern pull-vifta som ødelegger mer enn den bidrar. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Takker, skal også prøve å snu PSU. Hvis jeg da skulle kjøpt ny eksosvifte, hvilken anbefales? Er den Noctua jeg linket til et godt alternativ? Også vurdert Scythe gentle typhoon (1250rpm?) Begge disse to flytter vel en del mer luft enn mist-viften jeg har? Endret 24. november 2011 av Martin-sama Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Noctua-vifter er langt bedre til kabinettvifter enn Gentle Typhoon. Gentle Typhoon er veldig bra på radiatorer eller andre ekstremt restriktive områder, men i åpne områder er det mange bedre alternativer. Ikke at det vil gjøre noen store forskjeller å bytte kabinettvifter, det er langt mer effektivt å legge til en ekstra eller finne nye løsninger på lufting. Du kan skjære hull i taket for en inntaksvifte og ha uttak ved CPU og HDD og inntak ved skjermkort. Mange muligheter her som burde tenkes gjennom! Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Takk for gode svar. Tenker jeg prøver meg med å bytte ut eksos-vifte, og gjøre endring på PSU og fjerne pull-vifte. Sår får vi se om det trengs å gjøre noe mer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå