Malvado Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Ps3'en tok kvelden for 6 uker siden og ble sendt inn mandag 24 oktober via reklamasjon i butikken. Feilen på Ps'3en (Fat 60Gb) var at Blu-ray leseren sluttet å virke (den skal forsåvidt ha en MTB mellom 50.000 timer til 100.000 ) noe som i forhold til bruksmønsteret vårt tilsa at det var stor sannsynlighet for en fabrikasjonsfeil eller Firmwaren pga en pålagt oppdatering. Sånn som jeg forstår det så er det lite sannsynlig å få min PS3 fat tilbake i retur , det er sannsynlig at jeg vil få en Ps3 slim og dermed vil jeg egentlig komme dårligere ut av det : *Ikke bakoverkompabilitet med Ps2 spill. *Ikke minnekortleser (kona brukte Ps3'en med jevne mellomrom til en slags digital fotoramme på storskjermen). *2X usb porter i steden for 4x. I tillegg til dette fikk vi jo som eide Fats valget mellom å fortsatt ha Linux men ikke kunne spille videre på ps3'en eller oppdatere firmwaren og kunne spille de siste spillene som kom ut, de fleste av oss valgte nok siste alternativet (som i bunn og grunn brøyt med det som var anonsert ved lansering). Ps3'en var nettopp fylt 4 år når den tok kvelden. Så noen kjappe spørsmål som jeg håper dere har noen gode svar på : 1 : Sony bruker vist å gi ut "Refurbished" ps3'er , dvs konsoler som har vært reparert før av diverse årsaker. Kan jeg nekte å godta dette og heller be om en ny en (hvis jeg ikke får tilbake min gamle ps3) ? 2 : Om butikken tilbyr meg en Ps3 Slim, kan jeg i utgangspunktet heve kjøpet med tanke på at den ikke har de samme egenskapene som den jeg hadde? 3 : Hvor lenge må jeg vente før det er såpass lenge at det ikke lenger er rimelig tid og det er hevingsgrunnlag for kjøpet? 4 : Ved eventuelt heving av kjøpet hva bør jeg forvente å få tilbake fra butikken? Kjøpesum -? Eller hele kjøpesum? (Så lenge det dekker en Ps3 så er det jo egentlig et mindre problem, men greit å vite hva man bør forvente seg). Kjøpssummen i 2007 var ca 5100Kr. Endret 24. november 2011 av Malvado Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 1 : Sony bruker vist å gi ut "Refurbished" ps3'er , dvs konsoler som har vært reparert før av diverse årsaker. Kan jeg nekte å godta dette og heller be om en ny en (hvis jeg ikke får tilbake min gamle ps3) ? Ikke alene på bakgrunn av at den ikke er fabrikkny. Forbrukerkjøpsloven beskriver omlevering som en form for avhjelp, men presiserer ingenting om at varen ikke kan være "refurbished". Det eneste som står er at tingen skal være "tilsvarende". 2 : Om butikken tilbyr meg en Ps3 Slim, kan jeg i utgangspunktet heve kjøpet med tanke på at den ikke har de samme egenskapene som den jeg hadde? Jeg vil tro det, ettersom dette strengt tatt er mangler iht. forbrukerkjøpslovens §§ 15 b såvidt jeg kan se. Du får en enhet som ikke kan gjøre de samme tingene som den gamle maskinen, og så lenge de da ikke leverer en tilsvarende maskin (den gamle typen) bryter det strengt tatt med kjøpsavtalen. §§ 31 sier at du har krav på "et passende prisavslag", mens §§ 32 åpner for å kunne heve kjøpet, unntatt når mangelen er uvesentlig. Det viktige spørsmålet er altså hvorvidt mangelen kan anses som vesentlig. For å erstatte den gamle PS3-en til ditt bruk vil du tydeligvis trenge både en ny PS3, en PS2 og en eller annen form for minnekortleser som kan kobles til TV - og om du så fikk dekket alt dette, ville det fremdeles bli en mer tungvindt løsning. 4 : Ved eventuelt heving av kjøpet hva bør jeg forvente å få tilbake fra butikken? Kjøpesum -? Eller hele kjøpesum? (Så lenge det dekker en Ps3 så er det jo egentlig et mindre problem, men greit å vite hva man bør forvente seg). Kjøpssummen i 2007 var ca 5100Kr. Vanlig praksis er nok de fleste steder å refundere kjøpssummen. Selger kan kreve bruksfradag, men da kan du også kreve renter fra kjøpsdato, noe som normalt går mer eller mindre opp i opp. 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) 1 : Sony bruker vist å gi ut "Refurbished" ps3'er , dvs konsoler som har vært reparert før av diverse årsaker. Kan jeg nekte å godta dette og heller be om en ny en (hvis jeg ikke får tilbake min gamle ps3) ? Ikke alene på bakgrunn av at den ikke er fabrikkny. Forbrukerkjøpsloven beskriver omlevering som en form for avhjelp, men presiserer ingenting om at varen ikke kan være "refurbished". Det eneste som står er at tingen skal være "tilsvarende". Det er minst en sak hos forbrukertvistutvalget som konkluderer med at omlevering betyr omlevering av ny vare. "KJØP AV BÆRBAR PC. KLAGE OVER AT INNKLAGDE OMLEVERTE MED BRUKT PC. KRAV OM HEVING. DELVIS MEDHOLD. [...] Utvalget ser slik på saken: Lovlig omlevering etter forbrukerkjøpslovens § 29 første og siste ledd forutsetter i utgangspunktet at omleveringen skjer med fabrikkny vare. Forbrukeren behøver ikke å godta omlevering med brukt vare, verken når forbrukeren selv krever omlevering etter § 29 første ledd eller når selgeren tilbyr omlevering etter § 29 siste ledd for å avskjære forbrukerens krav på heving eller prisavslag. Forbrukeren kan som hovedregel avslå omlevering med brukt vare selv om den varen som tilbys, fremstår som kvalitetsmessig like god som den varen som forbrukeren har reklamert på, og er uten den mangelen som er grunnlag for forbrukerens reklamasjon. Det er heller ikke avgjørende at varen eventuelt er kontrollert og overhalt, og således kan antas å være i god stand. [...]" Se http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2008000639 for hele saken. Gyldendals kommentarutgave til forbrukerkjøpsloven sier det samme: "[...] Det kan spørres om kravet til «tilsvarende» ting kan oppfylles ved at selgeren tilbyr forbrukeren en brukt gjenstand til erstatning for en som i sin tid var kjøpt ny. Det helt klare utgangspunktet må være at dette ikke kan skje. Det kan likevel neppe gis noe sikkert svar på om unntak kan tenkes i helt spesielle tilfeller. [...]" Endret 25. november 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 Takker for svarene , har vært uten pc-skjerm nå i noen dager så har hatt kun begrenset tilgang her på forumet. Nå på lørdagen kommer jeg til å kreve heving av kjøpet med mindre noe har skjedd, var innom forrige lørdag da det hadde gått 5 uker og ba om å bli informert om framgangen eller status , de ansatte på butikken viste selvsagt ingenting (hadde ikke hørt noe) og sa at de skulle purre via sin svenske leverandør ( Game ) men per dags dato har det vært stille fra den gjengen. Vi får se hvordan det går. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Kan forøvrig informere om at PS3 60gb swappes i ps3 60gb, så om du smører deg med tålmodighet får du en likedan tilbake. Om enhetene som kommer fra "verksted" (Nordisk Film i Norge) er refurbished, så gjør de en jævlig bra jobb. Usikker på om fabrikkrefurbished faller innenfor FTU-avgjørelsene, regner med man må bevise at de faktisk er brukte før man kan støtte seg på den. Flere produsenter har jo benyttet seg av såkalt "fabrikkny swap". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå