Gå til innhold

Kommandolinjebasert Linux?

Anbefalte innlegg

Vha. iwlist wlan0 scan finner jeg nå det trådløse nettverket. Det tilsier vel at driver er i orden. Hvordan klarer jeg å koble på nettverket da? Jeg fulgte oppskriften for netcfg, der jeg måtte endre på en "profil" i en .conf fil. Det funker ikke. Får beskjed om at PSK ikke er godkjent.

Nettverket er forøvrig WPA-personal.

Noen forslag?

Edit: @kaptein, det ser bra ut det der. Skal sjekkes ut. Er det der standard GUI?

Spar deg maset og skaff deg wicd. :) Med wicd-curses får du litt GUI-bloat og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uten tvil klart. Men hjelp er hjelp! :-)

Litt spørsmål jeg har: Musepekeren rister(bruker touchpad på Acer Aspire 1410). Er det noe som kan fikses? Det funker fint i ubuntu og windows. Ellers, så er det stygge, stygge farger på terminalen. Er det fiksbart?

Sjekk ut wikien om du finner noe matnyttig der: https://wiki.archlin...x.php/Synaptics

Farger kan selvsagt fikses, sjekk ut: https://wiki.archlin...lor_Bash_Prompt

Kan for øvrig på det sterkeste anbefale urxvt som terminal emulator. Det er og lett å endre farger til urxvt, nok en gang, sjekk ut wikien: https://wiki.archlin...index.php/Urxvt

Når det gjelder enkel konfigurerbar "tiling" vindusbehandler kan jeg sterkt anbefale herbstluftwm, selv om den foreløpig kun er i utviklingsfase. Den er uansett veldig enkel å konfigurere, i motsetning til xmonad hvor det er stor fordel å kjenne til haskel for å kunne konfigurere den nogenlunde ok...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Clients within i3 are either allowed to float or placed into containers. Clients can be stacked or tabbed within containers.

Den stod under Tiling WMs, så tenkte det var 100% tile only jeg :p

Satt opp Virtualbox i går, så tenkte å leke litt på den først med litt forskjellige alternativer for å se hva jeg liker best.

Lenke til kommentar

awesome er bloat! :p Vet ikke om det her roet seg ned nå, men tidligere likte utviklerne å endre syntaksen på konfigurasjonsfilen omtrent ukentlig, noe som førte til rimelig mye frustrasjon...

De ulike vindusbehandlerne dekker ulike behov, så det er bare å prøve seg fram. Problemet mitt med i3 er måten flere skjermer blir håndtert. Når det opprettes en ny tag blir den låst til skjermen den opprettes på, det er ikke mulig å vise denne tagen på andre skjermer.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha et os uten "tull" som taskbar og bakgrunnsbilde på laptopen min. Jeg ønsker meg at GUI er tekstbasert, og at desktop består av en svart skjerm med terminal. Jeg ønsker dog å kunne kjøre GUI-programmer i et eget vindu, og bytte mellom disse vha Alt+Tab e.l.

Finnes noe slikt? Ser for meg noe ala Ubuntu med flere workspaces, der den ene kun er terminal, den andre kun Chromium etc. Vil ikke ha taskbar eller slikt, men kan godt ha muligheten til å åpne et GUI(gnome 2.0 e.l.) for å enkelt å gjøre innstillinger i oppstartfasen før jeg lærer meg alle terminalkommandoer.

Bruker forresten vim som teksteditor.

crunshbang (#!) linux høyrest ut som treff for deg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...