Gå til innhold

Kommandolinjebasert Linux?

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha et os uten "tull" som taskbar og bakgrunnsbilde på laptopen min. Jeg ønsker meg at GUI er tekstbasert, og at desktop består av en svart skjerm med terminal. Jeg ønsker dog å kunne kjøre GUI-programmer i et eget vindu, og bytte mellom disse vha Alt+Tab e.l.

Finnes noe slikt? Ser for meg noe ala Ubuntu med flere workspaces, der den ene kun er terminal, den andre kun Chromium etc. Vil ikke ha taskbar eller slikt, men kan godt ha muligheten til å åpne et GUI(gnome 2.0 e.l.) for å enkelt å gjøre innstillinger i oppstartfasen før jeg lærer meg alle terminalkommandoer.

Bruker forresten vim som teksteditor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du i Ubuntu så kan du CTRL + ALT + F5 f.eks. Dette gir deg en terminal uten at X har startet på den. Så kan du hoppe tilbake med CTRL + ALT + F7 - hvor terminalen med X kjører som standard.

Jeg vet jo ikke helt hva du er ute etter. Hvis du bare vil lære deg å bruke kommandoer i Linux så må jo det enkleste være å installere en server og leke seg litt med den. Kanskje en Ubuntu server.

Lenke til kommentar

litt gui kommer du ikke unna.. du må for eksempel installere X for å kunne vise grafiske programmer i det hele tatt.

Chromium skal ligge i extra (gjør det hos meg i alle fall) Regner med at du har valgt mirrors i /etc/pacman.d/mirrorlist og kjørt pacman -Sy for å oppdatere pakkedatabasen?

Hvis ikke kan du lese litt mer om pacman her

Lenke til kommentar

Arch er lagt inn, og kjører. Jeg trenger nettleser. Vil helst slippe gui. Når jeg sier "pacman -S chromium" får jeg at pakken ikke finnes. Det samme om jeg sier '' gnome, eller '' firefox. What to do?

Du kan også ta en titt på Midori. Få avhengigheter (men ta ned GTK så du ikke er stuck på 90-tallet), webkit, svært rask. Alternativt skal Chromium ligge i repos (søk med pacman -Ss). Satte nettopp opp noe lignende selv.

Lenke til kommentar

Vha. iwlist wlan0 scan finner jeg nå det trådløse nettverket. Det tilsier vel at driver er i orden. Hvordan klarer jeg å koble på nettverket da? Jeg fulgte oppskriften for netcfg, der jeg måtte endre på en "profil" i en .conf fil. Det funker ikke. Får beskjed om at PSK ikke er godkjent.

Nettverket er forøvrig WPA-personal.

Noen forslag?

Edit: @kaptein, det ser bra ut det der. Skal sjekkes ut. Er det der standard GUI?

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Om du ikke får svar her fort eller ikke finner noe på wikiet/forumet til Arch, så kan det være en idé å ture innom #ArchLinux@Freenode.

Det er tydeligvis et WM du er ute etter (ikke et DE). En fin oversikt kan du finne på Arch-wikiet. Legg merke til underkategoriene; stacking, tiling og dynamic WMs.

Hva er egentlig en WM ift. DE? Hvis vi skal sammenligne med Windows, er DE selve GUI, mens WM er Windows Explorer?

WM = Window Manager. Det er akkurat hva navnet tilsier; det behandler vinduene. Xmonad er et WM.

DE = Desktop Environment. Dette er et WM + mye mer. Det er hva du kan si å være et "fullverdig skrivebord" med settings, taskbar, menyer osv. Gnome, KDE og XFCE er eksempler på DE.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Da er det letteste å bruke en klient som f. eks Xchat, eller evt. bruke en webbasert-klient som Mibbit. Adressen til Freenode er irc.freenode.net, og det krever registrering av nickname før du kan si noe (/msg NickServ help).

Edit:

Tydeligvis har Freenode sperret ute Mibbit for å unngå spamere, så da må du bruke noe annet.

Edit2:

Det enkle er ofte det beste. Freenode har sin egen webklient her.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...