st.einar Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Jeg har arvet to gamle Kodak kameraer, og ønsker å prøveskyte disse. Det minste trekkspillkameraet; "Kodak Vest Pocket Camera", har inngravert en mengde patenter fra mellom 1910 og 1916, samt at man skal bruke "Autographic Film No.A-127", som er å få på ebay, men er den mulig å fremkalle i Norge? Det største trekkspillkametaet; "No.1-A KODAK JR" er likeledes patentert mellom 1910 og 1913, og vil at man skal bruke "Autographic Film No.A-116" (rullefilm med bredde på 70mm). Denne har jeg ikke funnet noe sted, så den er kanskje ikke lenger tilgjengelig, men kan V-116 brukes? Har noen noe peiling på hva disse kameraene kan være verdt? (Jeg har ingen intensjon om å selge!) Det minste kameraet er svært slitt, men tok bilder for en del år siden (det var faktisk det første kameraet jeg brukte da jeg startet min hobby), mens det store ser gedigent ut, nesten som nytt, men jeg tror det kan være defekt fordi jeg ikke får utløst lukkeren (uten film). Endret 23. november 2011 av st.einar Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 I Norge er det omtrent ikke mulig å få framkalt noe lenger, det meste blir videresendt til Tyskland. Men det burde være mulig å få framkalt 127-film, den var da ikke så sjelden, og temmelig vanlig fram til midt på 60-tallet. Men om det er s/h-film det er snakk om, så er det jo fortsatt en del fotoamatører som framkaller film sjøl. Har du to 116-spoler? Da tror jeg det bare er å kjøpe 120-film og spole de over i et mørkerom. Mener det er nøyaktig samme film på forskjellig spole. Lenke til kommentar
st.einar Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Jeg har bare den ene spolen som sitter i på oppsammlingssiden, dessverre. Jeg har gjort et raskt søk etter flere spoler, men med negativt resultat foreløpig, men jeg vil prøve mer! Takk for tipset! Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Men det er alltids noen som har slike spoler liggende, og i hvertfall bør fotomuséer ha minst én å tilgodese. Lenke til kommentar
avo Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Er vel mulig at 120 film går rett inn. Har noen lignende selv, og der passet det. Spolen lå litt løst, men ble fine bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå