Delvis Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Har kongen en krone som kan settes på hodet om det skulle aktuelt, eller fins ikke de lenger? Mener jeg har sett et bilde av kong Håkon med krone. Men har aldri sett hverken kong Olav eller kong Harald med krone på hodet. Endret 23. november 2011 av groenn Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Fra kongehuset.no Kronen er ikke på Slottet hos Kongen, men på museum i Erkebispegården i Trondheim. Vi kroner ikke lenger konger og dronninger i Norge. Derfor har Kongen faktisk aldri hatt kronen på hodet. Dessuten veier kongekronen 1,5 kilo. Den hadde vært ganske tung å bære på hodet hele tiden! 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Bilde av riksregaliene(krone m.m.): Usikker på om noen av de har brukt dem... 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Fant bildet av Kong Haakon og dronninga. De brukte dem alstå siste gang. Det kunne de jo fortsatt med, så hadde de sett ut som kongelige. Her er det: Lenke til kommentar
guyChed Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Han har noen kroner i kjeften, i alle fall, det har jeg sett flere ganger ved nyttårstalene hans. Den karen har nok kroner i fleng, vil jeg tro. MUlig har han bleket tennene også, jeg mistenker i hvert fall et forsøk på så... en standard eldgammel mann har verre farge enn den Harald stiller med. 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Har kongen lov til å be om å få bruke kronen hvis han skulle finne det for godt? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Han kunne i det minste gått og vifta med septeret. Pimp Harald. "Respect my authoritah!" Endret 24. november 2011 av Zeph 4 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Har kongen lov til å be om å få bruke kronen hvis han skulle finne det for godt? Godt spørsmål. Det hadde hvertfall jeg gjort om jeg var konge. Lenke til kommentar
guyChed Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Finnes selvlysende kroner? 2 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Han kunne i det minste gått og vifta med septeret. Pimp Harald. "Respect my authoritah!" Kanskje derfor han ikke bruker kronen lenger? Autoriteten ligger vel ikke lenger hos kongen. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Ifølge Grunnloven har han lov til å legge ned veto mot en lov to ganger. Men den tredje gangen går loven gjennom uansett, så han kan bare utsette en lov 8 år, hvis ikke en ny regjering med et annet syn på loven blir valgt i mellomtiden. Meg bekjent er ikke dette blitt gjort siden konsulatsaken for mer enn 100 år siden, men jeg er ikke sikker. Kongen bryr seg vel ikke nok om politikk til å gidde å legge ned veto mot noe. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Kongen benyttet faktisk sin vetorett i 2008... http://no.wikipedia.org/wiki/Veto "Man kan allikevel si at kong Harald V våren 2008 gjorde bruk av sin vetorett, da han gikk imot det politiske flertallet på Stortinget angående endringen av grunnlovens paragraf 4, som ville gi kongen religionsfrihet. Etter å ha innkalt kirkestatsråden til audiens og lagt frem sitt syn, bøyde stortinget av. Den norske konge må dermed fremdeles bekjenne seg til den evangelisk lutherske tro." Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Regner med at kongen har ett klamt grep om kronjuvelene i ny og ne ihvertfall. 3 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Kongen benyttet faktisk sin vetorett i 2008... http://no.wikipedia.org/wiki/Veto "Man kan allikevel si at kong Harald V våren 2008 gjorde bruk av sin vetorett, da han gikk imot det politiske flertallet på Stortinget angående endringen av grunnlovens paragraf 4, som ville gi kongen religionsfrihet. Etter å ha innkalt kirkestatsråden til audiens og lagt frem sitt syn, bøyde stortinget av. Den norske konge må dermed fremdeles bekjenne seg til den evangelisk lutherske tro." Interessant. Man skulle tro folk satte pris på religionsfrihet. 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Regner med at kongen har ett klamt grep om kronjuvelene i ny og ne ihvertfall. Tror det er dronningen som har den oppgaven.... 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Regner med at kongen har ett klamt grep om kronjuvelene i ny og ne ihvertfall. Tror det er dronningen som har den oppgaven.... Hvem av dem bruker septeret mest? Lenke til kommentar
Error Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Disse "punsa" gjør tråden ganske kronglete å lese. Kronidioter 1 Lenke til kommentar
Joney Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Kongen benyttet faktisk sin vetorett i 2008... http://no.wikipedia.org/wiki/Veto "Man kan allikevel si at kong Harald V våren 2008 gjorde bruk av sin vetorett, da han gikk imot det politiske flertallet på Stortinget angående endringen av grunnlovens paragraf 4, som ville gi kongen religionsfrihet. Etter å ha innkalt kirkestatsråden til audiens og lagt frem sitt syn, bøyde stortinget av. Den norske konge må dermed fremdeles bekjenne seg til den evangelisk lutherske tro." Av alle ting i verden, er det der kongen velger å bruke vetorett. "Om jeg har vært kristen hele jævla livet så skal ihvertfall ikke fremtidige generasjoner slippe heller!" Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Lurer på om jeg skal skrive ett brev til Kongen angående DLD. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Kongen benyttet faktisk sin vetorett i 2008... http://no.wikipedia.org/wiki/Veto "Man kan allikevel si at kong Harald V våren 2008 gjorde bruk av sin vetorett, da han gikk imot det politiske flertallet på Stortinget angående endringen av grunnlovens paragraf 4, som ville gi kongen religionsfrihet. Etter å ha innkalt kirkestatsråden til audiens og lagt frem sitt syn, bøyde stortinget av. Den norske konge må dermed fremdeles bekjenne seg til den evangelisk lutherske tro." Av alle ting i verden, er det der kongen velger å bruke vetorett. "Om jeg har vært kristen hele jævla livet så skal ihvertfall ikke fremtidige generasjoner slippe heller!" Det handler vel bare om at vi ikke ønsker noen muslimsk konge i Norge per i dag. - Dette støtter jeg. Selvfølgelig kan det hørtes latterlig, men med tanke på at den største majoriteten (i alle fall på papiret) er kristne, ser jeg det helst som en nødvendig veto fra kongen. iNeo, har kongen faktisk mulighet til å bruke sin veto mot eksisterende lover da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå