Gå til innhold

[Løst] Har Kong Harald krone?

Delvis

Anbefalte innlegg

Har kongen en krone som kan settes på hodet om det skulle aktuelt, eller fins ikke de lenger?

Mener jeg har sett et bilde av kong Håkon med krone. Men har aldri sett hverken kong Olav eller kong Harald med krone på hodet.

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har noen kroner i kjeften, i alle fall, det har jeg sett flere ganger ved nyttårstalene hans. Den karen har nok kroner i fleng, vil jeg tro. MUlig har han bleket tennene også, jeg mistenker i hvert fall et forsøk på så... en standard eldgammel mann har verre farge enn den Harald stiller med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ifølge Grunnloven har han lov til å legge ned veto mot en lov to ganger. Men den tredje gangen går loven gjennom uansett, så han kan bare utsette en lov 8 år, hvis ikke en ny regjering med et annet syn på loven blir valgt i mellomtiden. Meg bekjent er ikke dette blitt gjort siden konsulatsaken for mer enn 100 år siden, men jeg er ikke sikker. Kongen bryr seg vel ikke nok om politikk til å gidde å legge ned veto mot noe.

Lenke til kommentar

Kongen benyttet faktisk sin vetorett i 2008...

http://no.wikipedia.org/wiki/Veto

"Man kan allikevel si at kong Harald V våren 2008 gjorde bruk av sin vetorett, da han gikk imot det politiske flertallet på Stortinget angående endringen av grunnlovens paragraf 4, som ville gi kongen religionsfrihet. Etter å ha innkalt kirkestatsråden til audiens og lagt frem sitt syn, bøyde stortinget av. Den norske konge må dermed fremdeles bekjenne seg til den evangelisk lutherske tro."

Lenke til kommentar

"Man kan allikevel si at kong Harald V våren 2008 gjorde bruk av sin vetorett, da han gikk imot det politiske flertallet på Stortinget angående endringen av grunnlovens paragraf 4, som ville gi kongen religionsfrihet. Etter å ha innkalt kirkestatsråden til audiens og lagt frem sitt syn, bøyde stortinget av. Den norske konge må dermed fremdeles bekjenne seg til den evangelisk lutherske tro."

Interessant. Man skulle tro folk satte pris på religionsfrihet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Av alle ting i verden, er det der kongen velger å bruke vetorett. "Om jeg har vært kristen hele jævla livet så skal ihvertfall ikke fremtidige generasjoner slippe heller!" :hrm:

Lenke til kommentar

Av alle ting i verden, er det der kongen velger å bruke vetorett. "Om jeg har vært kristen hele jævla livet så skal ihvertfall ikke fremtidige generasjoner slippe heller!" :hrm:

Det handler vel bare om at vi ikke ønsker noen muslimsk konge i Norge per i dag. - Dette støtter jeg.

Selvfølgelig kan det hørtes latterlig, men med tanke på at den største majoriteten (i alle fall på papiret) er kristne, ser jeg det helst som en nødvendig veto fra kongen.

iNeo, har kongen faktisk mulighet til å bruke sin veto mot eksisterende lover da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...