aquafrank Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hei dere, har en 20år gammel Camry, der bremsene bak "henger" litt. Tror ikke det er parkbremsen inni trommel, men klosser mot skiva. Har vært slik i flere år, men blir mer og mer merkbart, syntes den er litt treig(ere) nå. Er det noe å gjøre med dette, utover å bytte heile dritten? Tenker da om det er noe poeng i å presse stemplet litt lengre inn i kaliperet med ei feit skruv-tvinge (i mangel på ei C-tvinge)? Eller er det to push på bremsa, og så er en tilbake der en var? Off topic; Hvor ille er det at ei eller to foringer i forstillinga har gjort jobben sin og litt til? Gjelder bærearmen på førersiden, her er det merkbar slakk. Men det frister ikke å legge såpass mange tusen i det gamle vraket som det koster for å få en ny bærearm på plass. Takker for svar Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 Ingen ? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Har du fulgt intervallene for bremseveskebytte? Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Har nok ikke det Men en god del væske er byttet, litt her og litt der. Tror mesteparten fra forsterker og bak til kalipre burde være ganske fersk, byttet demperne bak for halvannet år siden, og mekanikeren pumpet ganske mye ut for å lufte bremsene etter montering. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Jeg har sett begge svar-alternativer, noen ganger kommer problemet fort tilbake, andre ganger varer det lenge. Jeg mener derfor det definitivt er verdt forsøket og ta ut klossene å kjøre stempler x antall ganger ut og inn (og samtidig få bekreftet at mansjett rundt stempel er hel). Samtidig bør du gjøre det samme med glidelager slik at kaliper også glir lett frem og tilbake. Dersom det ikke er glidelager kan det være en ide og demontere, rengjøre anleggsflater med stålbørste, og gjerne smøre opp med kobberfett. Stempel må gå "lett" ut og inn, og kaliper må gli "lett" slik at klossen på andre siden ikke henger på. Vedrørende bærearmen så er jo ikke dette helt bra å kjøre med, og du kommer heller ikke gjennom en PKK/EU-kontroll. Er det snakk om foring og bolt skal det veldig mye til at man får katastrofal svikt, mens kule-ledd i verste fall kan bli så slitt at kulen hopper ut. Men det er tross alt ikke dagligdags. Hvis jeg oppfatter deg riktig så har du slark i bærearm-innfestning og dette kan gi skumle kjøreegenskaper, dårlig retningstabilitet typisk i form av at bilen skifter retning avhengig av om du har pådrag eller henger på motor/bremser. Det kan også gi dårligere grep fordi hjulvinkler blir feil, og det fører til økt dekkslitasje av samme grunn. Så "graden av farlighet" kan man alltid diskutere (akkurat som i "slitt støtdemper-tråden"), men ingen seriøs mekaniker vil anbefale deg å ignorere slark i hjuloppheng. Endret 27. november 2011 av pcp160 Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Hjertelig takk for ett godt svar, pcp160! Syntes bremsene ble noe bedre etter ei skikkelig kraftig nedbremsing i går, så jeg ser det litt ann noen daer. Er uansett ikke vær eller knær til å skru bremser i disse dager Ang bærearmen, så er det ikke slark mot bærekula, i alle fall ikke som jeg kjenner. Mesteparten er nok i foringa til stabilisatoren, så der tror jeg ikke det blir noen mega-svikt. Bilen er såpass slitt og oppbrukt, at jeg neppe kommer til å legge penger verken i bremser eller forstilling. Så om nye dekk fort blir slitt etc, det får bare våge seg, de kommer trolig til å leve lengre enn bilen uansett :!: Men EU-godkjent, det ble "vraket" i vår, 0 feil. Rettere sagt; en hel del feil, men mekanikeren på merkeverkstedet fant ingen/ hadde ikke tid til å finne noen. Konklusjon; tut&kjør - men med andakt. Veit jo om at bilen ikke er 100%, og tar selvsagt hensyn til at den ikke sitter på veien som en nybil. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Ja, du kan være heldig så det løsner bare av litt røff bruk av bremser (eller det kan henge på enda mer... ). Det du opplever kan skje både foran og bak, men grunnen til at det oftes er bak man får problemer er jo at det ved pen, normal, og tidsriktig miljø-rettet kjøring knapt er noe bevegelse på bremse-stempel bak. Man har vel normalt noe rundt 70% av bremsekraft foran. Man trenger jo ikke overdrive, men litt hard bruk av bremser av og til kan virke forebyggende. Hvis det kun er snakk om foring til stabilisator-stag så vil jeg ikke kalle det spesielt farlig, og det påvirker heller ikke hjulvinkler. Man kan kanskje tenke seg noen ulemper feks ved en unnamanøver, men det kan ikke sammenliknes med forringelsen av kjøreegenskaper man får med en slarkete bærearm som lar hjulet gå dit det selv vil... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå