Gå til innhold

Mac vs Windows, Bærbar vs Stasjonær?

22 stemmer

1. 1. Mac eller windows?

• Mac
      6
    • Windows
      16
  2. 2. Bærbar eller Stasjonær?

• Bærbar
      7
    • Stasjonær
      13

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg står ovenfor et stort spørsmål av kjøp av pc.

Min hobby er redigering/animering og programmer jeg bruker er:

- Sony Vegas Pro 10/11

- Adobe After Effects

- Cinema 4d

Jeg er svært interessert i arbeidet å ønsker og drive med dette i lang tid fremover og kanskje over til en karriere. Derfor er det viktig med riktig valg av data kjøp. Datamaskinen skal være kraftig, pålitelig og rask. Jeg er små lei av beskjeder som sier at jeg ikke har nok minne til å drive programmene eller at de slutter og svare. Det er også viktig at datamaskinen holder lenge og ikke kræsjer etter et år, vet det har mye med bruk av maskinen men det er noe som jeg har erfart, men sleng gjerne på tips av bruk.

Hva kan dere anbefale meg, Mac eller Windows? Stasjonær eller bærbar?

Hva enn du har og si med personlige erfaring av hva som helst sleng det på, jo mer jeg vet om dette jo lettere blir valget!

Fikk anbefalt denne av komplett: http://www.komplett....gSystemId=10502

Tusen takk på forhånd! :D

Endret av Gooozy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg sier nå, kommer fra egen erfaring og jeg vil ikke ha drit av applehatere tilbake.

Jeg vil, som du sikkert har skjønt, anbefale deg en applemaskin. Jeg kjøpte meg en MacBook Pro 15" 2.66 ghz for tre år siden. Jeg kjøpte den hovedsakelig for å bruke den til musikk-/film-/bilderedigering og er veldig fornøyd. Jeg har aldri måtte reformatert den og den har ikke blitt noe betydelig tregere på disse tre årene. Den har også aldri krasjet eller noe slikt.

For en liten måned siden oppdaterte jeg OS-en til Lion noe jeg er kjempe fornøyd med.

Før jeg kjøpte mac-en var jeg en fast windows-bruker som overhode ikke skulle kjøpe mac, men en dag prøvde jeg en mac som en kompis hadde kjøpt og så hvor lett og effektivt han kunne gjøre ting. Det, pluss mye positive ord på nette, fikk meg til å prøve mac og jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å gå tilbake til Windows.

Alt i alt tror jeg mac er perfekt laget for ditt formål og det er en grunn for at så godt som alle store "youtuberne", store aviser, tv-kanaler, privatskoler, bedrifter, osv bruker mac.

Det som er negativt med Applemaskinene er prisen. Du vil få en kraftigere windowsmaskin sammenlignet med prisen på en applemaskin, MEN(!) det er blant annet os-en som gjør mac så bra.

Håper dette kan hjelpe deg i valget :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hørtes veldig bra ut!

Jeg er ikke fan av mac men har lagt "hatet" til side for interessen min. Noen spørsmål,

- Hvor mye ram har den mac'en du kjøpte?

- Hvilke programmer bruker du til redigering og kan du kjøre dem samtidig?

- Hvor mye ga du?

Lenke til kommentar

Om du skal kjøpe en MBP så ville jeg ha kjøpt maskinen uten noen "upgrades" som Apple selger altfor overpriset. Det er veldig enkelt å bytte både RAM og harddisk i en MBP, og du får bedre ytelse til omtrent halve prisen om du velger å installere selv.

Lenke til kommentar
Min hobby er redigering/animering og programmer jeg bruker er:

- Sony Vegas Pro 10/11

- Adobe After Effects

- Cinema 4d

Hva kan dere anbefale meg, Mac eller Windows? Stasjonær eller bærbar?

Hva enn du har og si med personlige erfaring av hva som helst sleng det på, jo mer jeg vet om dette jo lettere blir valget!

Jeg vil uten tvil anbefale deg Windows-laptop. Jeg har en iMac og flere Windows-laptop'er. For surfing på nettet foretrekker jeg iMac'en, men for det andre jeg driver med arbeider jeg klart best på Windows. Da driver jeg både bilderedigering, videoredigering, diverse office-programmer, litt programmering (blant annet Excel-makroer), og litt spilling. Føler at jeg har en meget dyr surfemaskin stående.

Med Mac'en kom problemene. To routere har jeg måttet bytte ut på grunn av at Mac'en tydeligvis ikke snakket så bra sammen med de. Jeg tenkte videre å bruke den til videoredigering i Final Cut eller iMovie. Det måtte jeg gi opp ettersom de programmene på grunn av sær formatstøtte, ikke taklet mine videoopptak fra mitt Sony HD-kamera. Dermed måtte jeg konvertere over 300 GB med videofiler. Å finne et konverteringsprogram var ingen enkel sak. Samme hva jeg prøvde endte jeg opp med at videoene gikk fra 16:9-format til 4:3-format. Ergo: ubrukelig. Siste løsning ble å bruke et annet videoredingeringsprogram til å konvertere en og en fil. Noe som sier seg selv er helt håpløst.

Dermed har jeg endt opp med å bruke Pinnacles videoredigering. Og det funker minst like bra på Windows. De programmene du lister opp gir ingen som helst grunn til at du skal gå for Mac. Jeg ville da heller prioritert å få mest mulig ytelse for pengene, og da havner du på en Windows-maskin.

Operativsystemene Win7 og OSX merker man ikke særlig stor forskjell på. Begge er raske og stabile.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale windows 7 med apple laptop som nevnt over, ytelse er viktig hvis du skal jobbe med krevende oppgaver.

SSD er spessielt viktig. Der diskdefragmintering i windows er dårlig, så med harddisk vil du nok merke ytelseredusjon etter en del bruk, spessielt 5400 RPM laptop harddisk ytelse er ikke noe å skyte over.

Nå er jeg ikke noe apple hater, operativsystemet dems er veldig bra, er heller maskinvaren jeg misliker, men utsendet er helt greit bortsett fra Mac Pro. Nå er mac pro mile vis unna en normal stasjonær pc i den prisklassen.

Prisen, ja lite konkuranse fører til høye priser.

Angående bytte av ram, harddisk, prosessor, vil jeg ikke anbefale å gjøre det med mindre man bygger selv, i de tilfellene mye ram/harddisk koster ekstra er det ofte garanti inn i bilde, apple er neppe bedre en Asus her, så var jeg deg ville jeg enten sjekket behov mot hva du trenger. Er operativsystem viktig (Stabilitet) så kanskje Apple/linux kan være noe. For det andre betaler man mere som allerede er dyrt.

Nå kjøper jeg mest Asus laptop med seperat SSD disk senere, men da betaler jeg langt billigere en for apple maskiner også.

Nå er desverre få linux distribusjoner som kan måle seg mot Lion (Etter mitt syn).

Er det maskinvare støtte så er nok windows den som er best, se bort i fra produktaktivering, men ja alltid er det slik.

Men i noen tilfeller f.eks canon er det slik med mac man ikke trenger driverCD en gang.

er kun å legge til skriveren, men nå gjelder det nok bare det merket, spørs om alle skrivere er så enkle. Apple velger noen maskinvare med full støtte.

Mens microsoft prioriterer at alt skal virke, men i noen tilfeller er det ikke alt som er like stabilt, som kan føre til bluescreen, spessiele eldre maskinvare der driverne er utdaterte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale windows 7 med apple laptop som nevnt over, ytelse er viktig hvis du skal jobbe med krevende oppgaver.

Dette nevnte jeg i tilfelle trådstarter havner i en situasjon hvor han er nødt til å benytte seg av et eller flere programmer som kun finnes til Windows.

Nå er jeg ikke noe apple hater, operativsystemet dems er veldig bra, er heller maskinvaren jeg misliker, men utsendet er helt greit bortsett fra Mac Pro. Nå er mac pro mile vis unna en normal stasjonær pc i den prisklassen.

Mac Pro har ikke blitt oppdatert siden August 9, 2010. Den kan ikke vurderes som et alternativ. Det spekuleres i at Apple kommer til å fjerne denne modellen.

Angående bytte av ram, harddisk, prosessor, vil jeg ikke anbefale å gjøre det med mindre man bygger selv, i de tilfellene mye ram/harddisk koster ekstra er det ofte garanti inn i bilde, apple er neppe bedre en Asus her, så var jeg deg ville jeg enten sjekket behov mot hva du trenger.

Du bryter ikke nødvendigvis garantien ved å selv bytte harddisk og RAM i et Apple-produkt. Unntaket er så vidt jeg vet Macbook Air, iMac og Mac mini - produkter som jeg antar er uinteressante for trådstarter uansett. ]

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du bryter ikke nødvendigvis garantien ved å selv bytte harddisk og RAM i et Apple-produkt. Unntaket er så vidt jeg vet Macbook Air, iMac og Mac mini - produkter som jeg antar er uinteressante for trådstarter uansett. ]

Hva mener du med nødvendigvis?

Jeg har ikke mac, men har hørt om folk som har hatt problemer med defekte deler, og apple er lite sammarbeidsvillig som de andre pc produsentene.

Er jo en grunn for jeg går for selvbygd hackintosh maskin men nok om det.

Nå har jeg bare spurt en apple store butikk, angående det, der fikk jeg vite at det ikke er anbefalt å gjøre fysiske endringer på noen av maskinen dems, men det kan bestilles/avtales før kjøp om man kan ha andre behov.

Vet ikke om det er forskjellig rutiner fra forskjell steder, har hørt med elkjøp og eplehuset da begge sa det samme om dette. Bestill heller laptop med SSD eller mere ram hvis man vil beholde garantien hvis noe skulle skje på maskinvaren.

De anbefaler å bruke http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro for å bestille da får man gratis frakt, billigst pris og nyest maskin tilgjengelig.

Derfor styrer jeg unna apple. Hvis du vet andre steder, som er litt mere fleksibel her, så si ifra.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva mener du med nødvendigvis?

Som jeg sa. Garantien brytes om du åpner Macbook Air, iMac eller Mac Mini.

Uansett er det reelle Apple-alternativet til trådstarter Macbook Pro, og da er det bare å skru av bakdekselet så kan du bytte harddisk og sette inn mer ram.

Jeg har ikke mac, men har hørt om folk som har hatt problemer med defekte deler, og apple er lite sammarbeidsvillig som de andre pc produsentene.

Problemer med defekte produkter er ingenting som er unikt for Apple. Personlig har jeg aldri opplevd problemer med Apple Customer Care. Derimot er min erfaring at tredjepartsforhandlere av typen Eplehuset/Elkjøp/Expert mye mer grinete og lite samarbeidsvillige. Dette gjelder ikke kun for Apples produkter.

Er jo en grunn for jeg får for selvbygd hackintosh maskin men nok om det.

Hæ?

Nå har jeg bare spurt en apple store butikk, angående det, der fikk jeg vite at det ikke er anbefalt å gjøre fysiske endringer på noen av maskinen dems, men det kan bestilles/avtales før kjøp om man kan ha andre behov.

Vet ikke om det er forskjellig rutiner fra forskjell steder, har hørt med elkjøp og eplehuset da begge sa det samme om dette. Bestill heller laptop med SSD eller mere ram hvis man vil beholde garantien hvis noe skulle skje på maskinvaren.

Såklart, det er penger rett i kassa for forhandleren det :)

Derfor styrer jeg unna apple. Hvis du vet andre steder, som er litt mere fleksibel her, så si ifra.

Jeg kjøpte min maskin online. Uansett hadde jeg aldri vurdert å handle slikt på Elkjøp eller Expert. Eplehuset kunne jeg ha vurdert om det ikke var for den elendige kundebehandlingen de har i min lokale Eplehusbutikk (Trondheim sentrum)

Lenke til kommentar
Du bryter ikke nødvendigvis garantien ved å selv bytte harddisk og RAM i et Apple-produkt. Unntaket er så vidt jeg vet Macbook Air, iMac og Mac mini - produkter som jeg antar er uinteressante for trådstarter uansett.

Dette med garanti er misforstått. Du mister ikke garantien dersom du selv setter inn ny harddisk og RAM i din Mac. MEN:

- du blir fakturert av Apple dersom du sender inn en Mac hvor harddisken er problemet og du selv har satt inn harddisken, selv om du er innenfor garanti-tiden. Apple har naturligvis ikke noe ansvar for det som ikke fulgte med da maskina var ny.

- du risikerer også at Apple setter seg på bakbeina dersom de mener at den harddisken/RAM du satte inn kan ha forårsaket problemer med andre komponenter i maskina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Du bryter ikke nødvendigvis garantien ved å selv bytte harddisk og RAM i et Apple-produkt. Unntaket er så vidt jeg vet Macbook Air, iMac og Mac mini - produkter som jeg antar er uinteressante for trådstarter uansett.

Dette med garanti er misforstått. Du mister ikke garantien dersom du selv setter inn ny harddisk og RAM i din Mac. MEN:

- du blir fakturert av Apple dersom du sender inn en Mac hvor harddisken er problemet og du selv har satt inn harddisken, selv om du er innenfor garanti-tiden. Apple har naturligvis ikke noe ansvar for det som ikke fulgte med da maskina var ny.

- du risikerer også at Apple setter seg på bakbeina dersom de mener at den harddisken/RAM du satte inn kan ha forårsaket problemer med andre komponenter i maskina.

http://www.hardware.no/artikler/spar_tusenvis_paa_ny_mac/98079/3

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dette gjelder for apple, burde det også gjelde andre levrandører?

Nå vet jeg av egen erfaringer at laptop levrandørene er litt kravstore på slike ting, så før jeg sender inn maskinen til reprasjon setter jeg delene tilbake slik standarden sier. Hender nok at service teknikerne ikke sjekker det en gang.

Man kan jo på en side spørre hvorfor det finnes stjerneskrutrekker på laptop om man kan åpne dekselet selv.

Så sånn sett burde det ikke bli noe problem å gjøre hvis det ikke er synlig skadet.

Men jeg har jo i noen tilfeller sett at noen er mere firkantet på dette en andre.

Men jeg antar statisk eleksitet er inne i bildet der, fordi det er nesten umulig å oppdage.

Derfor er noen strenge på slike ting.

Nå kan vel også laptop (Ferdig maskiner) være bregnet på nybegynnere, som gjør at produsenten ikke regner med at folk endrer maskinvaren eller at produsentene ikke liker dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, og hva så? Det jeg skrev er fremdeles gyldig. Apple lar deg naturligvis sette inn harddisk og RAM selv, men de har null garantiansvar for de delene du har satt inn, og de får samtidig en ypperlig mulighet til å hevde at du for eksempel gjorde noe feil da du satte inn harddisken. Denne feilen forårsaket problemer med andre komponenter, evt software/OS, og du sitter selv med svarteper. Om du setter inn en harddisk, opplever feil, sender til Apple, og de ser at harddisken har feilet, får du maskina i retur sammen med et undersøkelsesgebyr og beskjed om at de dessverre ikke kan fikse denne da dette ikke var den harddisk den opprinnelig kom med.

Det er dessverre mange som tror at man får garanti fra Apple, eller sågar reklamasjonsrett overfor Apple, også på den harddisk man selv har satt inn. Sånn er det IKKE.

For øvrig er det helt håpløse priser Apple opererer med når det gjelder harddisk-oppgradering og RAM-oppgradering når man kjøper ny maskin.

Lenke til kommentar

Ja, og hva så? Det jeg skrev er fremdeles gyldig. Apple lar deg naturligvis sette inn harddisk og RAM selv, men de har null garantiansvar for de delene du har satt inn, og de får samtidig en ypperlig mulighet til å hevde at du for eksempel gjorde noe feil da du satte inn harddisken. Denne feilen forårsaket problemer med andre komponenter, evt software/OS, og du sitter selv med svarteper. Om du setter inn en harddisk, opplever feil, sender til Apple, og de ser at harddisken har feilet, får du maskina i retur sammen med et undersøkelsesgebyr og beskjed om at de dessverre ikke kan fikse denne da dette ikke var den harddisk den opprinnelig kom med.

Det er dessverre mange som tror at man får garanti fra Apple, eller sågar reklamasjonsrett overfor Apple, også på den harddisk man selv har satt inn. Sånn er det IKKE.

For øvrig er det helt håpløse priser Apple opererer med når det gjelder harddisk-oppgradering og RAM-oppgradering når man kjøper ny maskin.

Ja, hvorfor i all verden skal Apple ha garantiansvar for deler de ikke har solgt til deg? Kjøp RAM og harddisk fra noen andre, monter det selv. Skjer det noe med maskinen etter dette, er det ikke verre enn å montere originaldelene igjen før maskinen sendes inn.

Er helt enig i at Apple tar seg uforskammet grovt betalt for oppgraderinger av harddisk og RAM.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ja, hvorfor i all verden skal Apple ha garantiansvar for deler de ikke har solgt til deg? Kjøp RAM og harddisk fra noen andre, monter det selv. Skjer det noe med maskinen etter dette, er det ikke verre enn å montere originaldelene igjen før maskinen sendes inn.

Er helt enig i at Apple tar seg uforskammet grovt betalt for oppgraderinger av harddisk og RAM.

Apple skal ikke ha garantiansvar for deler de ikke har solgt. Helt korrekt. MEN det jeg vil til livs, er misoppfatningen om at man er under full garanti (hele maskina) selv om man har byttet diverse deler. Når man ser i ulike diskusjoner på forumet (og egentlig ellers i samfunnet) ser man at det støtt og stadig hyles opp om at man fritt kan sette RAM og harddisk uten at garanti forringes. Man unngår å presisere at Apples (og andre produsenters) ansvar begrenses. Jeg vet om opptil flere som har bommet på dette, satt inn egne komponenter, og fått regning fra Apple når det har vist seg at harddisken man selv satte inn var det som feilet. Derfor mener jeg det er viktig at det også opplyses mer.

Lenke til kommentar

Hørtes veldig bra ut!

Jeg er ikke fan av mac men har lagt "hatet" til side for interessen min. Noen spørsmål,

- Hvor mye ga du?

Jeg har 4gb ram. Jeg bruker Logic Pro 9, Garageband, diverse adobe program osv.

Alle programmene går relativt greit, litt lang render tid og buffertid, men maskinen fungerer kjempe bra. De nyeste mac-ene vil selvfølgelig fungere enda bedre. :)

Lenke til kommentar

Hørtes veldig bra ut!

- Hvor mye ga du?

Jeg har 4gb ram. Jeg bruker Logic Pro 9, Garageband, diverse adobe program osv.

Alle programmene går relativt greit, litt lang render tid og buffertid, men maskinen fungerer kjempe bra. De nyeste mac-ene vil selvfølgelig fungere enda bedre. :)

Hei,

Er tidligere Windows-redigerer som nylig kjøpte meg en iMac. Nå skal det sies at ejg kjøpte noe av det feteste der ute.

Jeg kjøpte en iMac 27" med den største prossesoren og det største grafikkkortet. Jeg fikk eplehuset til å oppgradere med 3.parts SSD disk og RAM. Totalt røk jeg på NOK 21.000,-

Så langt er brukeropplevelsen helt suveren :thumbup:

Livet er ekstremt enkelt - og det er mange muligheter. Jeg er riktignok litt opp i årene og har derfor brukbar økonomisk frihet, men lite tid. For meg er dette helt fantastisk - fordi nå får jeg mange flotte bilder og videoer av guttungen min.

Kort sagt så anbefaler jeg iMac - men som tidligere anbefalt i denne tråden: Oppgrader med RAM fra tredje part og evtl SSD (dersom du har råd til det) også fra 3. part.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...