Gå til innhold

Dual Socket A Hovedkort

B|2bb3r

Anbefalte innlegg

Har i den senere tid kommet frem til at det er på tide med en PC til. Personlig synes jeg mer om AMD CPU'er enn de til Intel, men har ikke tenkt å starte en diskusjon på det.

Det jeg lurer på er hvilke hovedkort er å anbefale for Dual Socket A CPU, og hvorfor ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber mye i Photoshop og tung web koding, databaser ol, og da trenger jeg rå kraft, derfor har jeg sterkt vurdert 2 CPU'er. Har en maskin som jeg er godt fornøyd med til vanlige ting i dag, som spill, nettsurfing eyc.. , men savner en med litt kraft i.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-07 15:46, B|2bb3r skrev:

Har i den senere tid kommet frem til at det er på tide med en PC til. Personlig synes jeg mer om AMD CPU'er enn de til Intel, men har ikke tenkt å starte en diskusjon på det.

Det jeg lurer på er hvilke hovedkort er å anbefale for Dual Socket A CPU, og hvorfor ?

Hva med Tyan Tiger MPX ? koster 3100,- hos Quad.no. Vi bruker 4 x Tyan Tiger MP som våre servere og det har fungert utmerktet (rent teknisk). Videre blir Tyan kort brukt i tunge servere og det er nettopp laget en Tyan Thunder klynge baser på 134 (?) og noe kort. Den maskinen er/blir rangert som verdens 80 + - raskeste supercomputere :smile:

Lenke til kommentar

En dual setup for det du beskriver der tror jeg vil bli overkill. For å være ærlig, vet jeg ikke om databaseprogramer utnytter 2 CPUer, men ytterst få Photoshop plugins gjør det, og ingen web utviklings verktøy gjør det. Hvis du har penger til å kjøpe DUAL setup, bruk det heller på den størst AMD cpuen og kjøp Scsi harddisker. Der vil du få mye mer igjen for pengene. Om du skulle jobbe med 3D modelering og rendering på høyt nivå, eller videoredigering..DA må du kjøpe dual, men er du bare en web utvikler så er det å kaste bort pengene dine..hvis ikke du er stinn av cash da. Pluss kjøper du to CPUer må du kjøre Windows 2000 og feks ikke alle spill liker seg i NT miljø.

Det er mitt råd til deg...

AKIRA

Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke snakke av erfaring, men som bruker av photoshop og 3DsMAX, må jeg si at det må være kurant å få asigne CPU affinitet til CPU #1 på PShop, mens du jobber paralelt med MAX på CPU#2.

Derfor skal jeg kjøpe Gigabyte's HK når det er i butikken.

Du kan trygt kjøre XP på dualplatform, og dette støtter alle spill som det er verdt å ha i dag, i tillegg til at enkelte kan kjøres i "compability mode".

Driver du med 3D, Videoredigering, musikkompilering, eller andre oppgaver som krever mye kraft, anbefaler jeg at du kjøper f. ex Tyan Tiger MPX og promise Ultra SCSI - kontroller ++.

Ellers er Abit KR7a - RAID å anbefale.

Rå maskin får du uansett

Lenke til kommentar

kan man det i XP eller win2k?? assigne en CPU til en task. Jeg var under inntrykket at det kan man ikke. Detter er noe OSet gjør. Det er den som fordeler resursne der den trenger det. Og ja, MAX og Photoshop samtidig går ypperlig..men fyren skrev jo hva han jobbet med. 3D var ikke nevnt.

Men en ting jeg glemte i forrige post. Det er stor forskjell i å bruke Photoshop til å lage Webgrafikk (72 dpi) og trykk bruk (150 - 600 dpi). Man trenger mye mer rå kraft til trykk kvalitet som igjen tilsier at et dual system er en smule overkill for web. Det du må ha er rask respons fra Harddisken på å åpne, redigere og lukke filer..mao..en SCSI HD.

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...